دانستنی های الکسا (Alexa) از آغاز تا پایان (1 مه 2022)

دانستنی های الکسا (Alexa) از آغاز تا پایان (1 مه 2022)
الکسا در آوریل سال 1996 کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و قبلا به عنوان یک منبع مفید از داده های وبگاه های اینترنتی شناخته می شد. رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان وب سایت ها اهمیت زیادی داشت

دانستنی های الکسا (Alexa) از آغاز تا پایان (1 مه 2022)

سایت الکسا که به رتبه بندی سایتهای اینترنتی می پرداخت؛ امروز در 1 مه سال 2022 (12 اردیبهشت 1401) با پیامی به فعالیت خود خاتمه داد:

الکسا نوشت: ما Alexa را در 1 مه 2022 بازنشسته کردیم، پس از بیش از دو دهه کمک به شما برای یافتن، دسترسی و تبدیل مخاطبان دیجیتالی خود به شما. از اینکه ما را منبع اصلی خود برای تحقیق محتوا، تجزیه و تحلیل رقابتی، تحقیق کلمات کلیدی و موارد دیگر قرار دادید متشکریم.

شاید برای وبمسترها بصورت تخصصی الکسا چندان مهم هم نبود، و سئو اهمیت ویژه ای داشت ولی آنهایی که در کار دیجیتال مارکتینگ بودند، غالباً از این ابزار استفاده می بردند.

حال با این روند باید منتظر ماند و دید وبمسترهای دیجیتال مارکتینگ چه گزینه ای را برای جایگزینی الکسا به کاربران اینترنتی پیشنهاد خواهند داد...

دانستنی های الکسا (Alexa) از آغاز تا پایان (1 مه 2022)

⮜ الکسا (Alexa) سایت چیست؟

الکسا (به انگلیسی: Alexa) یک وبگاه آنالیزکننده ترافیک وب که یکی از شرکت های تابعهٔ شرکت آمازون، واقع در سان فراسیسکو بود. الکسا در آوریل سال 1996 کار خود را آغاز کرد و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد و قبلا به عنوان یک منبع مفید از داده های وبگاه های اینترنتی شناخته می شد. رتبه الکسا بعد از پیج رنک گوگل، برای صاحبان وب سایت ها اهمیت زیادی داشت. این شرکت در تاریخ 1 مه 2022 تعطیل شد.

الکسا یک سایت مثل moz و ahrefs و semrush است؛ که متخصصین سئو و صاحبین وبسایت ها از آن استفاده می کنند تا بتوانند سایت خودشان یا سایت رقیبانشان را بواسطه آن تحلیل کنند.

که البته از این بین الکسا نسبت به بقیه سایت هایی مثل moz , semrush ,… از محبوبیت بیشتری در بین جامعه وبمسترهای ایرانی و مدیران سایت ها برخوردار است چرا؟!

چرا الکسا محبوبیت زیادی بین ما ایرانی ها پیدا کرده بود؟!

به نظرم به این خاطر که هیچ کدام از سایت هایی فوق که از آنها در بالا یاد کردیم، به رتبه بندی سایت ها نپرداخته اند. الکسا هر سایت را بین همه سایتهای جهان و ایران مقایسه می کند و اعلام می کند این سایت چندم در جهان و چندم در ایران است.

اجازه دهید به زبان دیگری چرایی محبوبیت سایت الکسا را بازگو کنیم؛ از نظر روانشناسی اغلب ما آدم ها رقابت طلبیم. به همین منظور سایتی را که به ما اعلام کند الان در رقابت چندم هستیم؟ چقدر نسبت به قبل پیشرفت کرده ایم؟ یا افت داشته ایم؟ رقیب ما الان چندم است و…  به آن بها می دهیم و برای ما آن سایت با اهمیت خواهد بود؛ و رنکینگ الکسا معیاری برای ما شده بود که می توانستیم قدرت سایتمان را در مقایسه با رقبا بسنجیم.

به نظر شما چرا الکسا در بین ما ایرانی ها از اهمیت بیشتری برخوردار بود؟ شما با ما موافقید؟ یا به نظر شما دلیل دیگری می تواند داشته باشد؟! (اگر دلیل دیگری به نظرتان وجود دارد، مشتاق خواندن نکته و نظرات شما عزیزان در بخش نظرات سایت ضیاءالصالحین هستیم.)

تاریخچه الکسا (Alexa) :

⮜ تاریخچه الکسا (Alexa) :

وب سایت الکسا در سال 1996 توسط دو کارآفرین وب، به نام های بروستر کیل و بروس جلیت تأسیس شد. نام این وب سایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر، به عنوان یکی از بزرگترین محل های دانش و با نظر به اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است.

این شرکت دارای نوار ابزاری می باشد که می تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند، که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می باشد. همچنین الکسا برای مدیران وب سایت ها امکانات فراوانی نظیر نمایش تعداد بازدیدکننده، بازدید کل، لینک های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… به صورت رایگان در نظر گرفته است. همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه های زمانی مختلف 1 روزه تا 2 ساله به مدیریت وب سایت ها کمک می کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وب سایت خود داشته باشند.

الکسا از طریق مرورگر کاربرانی که دارای تولبار الکسا هستند، آمار آن ها را به دست می آورد. در سال 1998 این شرکت، نسخه ای 2 ترابایتی از اطلاعات دنیای وب را به کتابخانهٔ Library of Congress تحویل داد. در سال 1999 الکسا با ارزش 250 میلیون دلار آمریکا توسط آمازون خریداری شد. آمازون، الکسا را برخلاف آنچه که در ابتدا بود به موتور جستجو هوشمند تبدیل کرد. در اوایل سال 2002، الکسا به همکاری با گوگل روی آورد و در ژانویه 2003 نیز با شرکت Open Directory Project قرارداد همکاری بست. در مه 2006، آمازون نتایج جستجو در الکسا را از طریق گوگل به نمایش گذاشت. در دسامبر 2006، بخش جستجوی عکس الکسا راه اندازی شد. در 27 نوامبر 2008، الکسا اعلام کرد با توجه به اینکه موتور جستجوی این سایت مناسب نبوده است، سرویس را قطع خواهد کرد؛ که این اتفاق در 29 ژانویه 2009 رخ داد و از این پس تیم شرکت به طور تخصصی به رتبه بندی سایت ها اقدام کرده است.

دانستنی های الکسا (Alexa) از آغاز تا پایان (1 مه 2022)

⮜ وبگاه الکسا (Alexa) :

خدمات وبگاه الکسا را می توان در 5 دسته اصلی دسته بندی نمود:

وبگاه های برتر:
در این قسمت وبگاه های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاه های پربازدید از 3 نوع فیلتر استفاده می شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

مشخصات وبگاه (Site Info):
الکسا طیف گسترده ای از داده های دقیق برای هر وبگاه را دارا می باشد.

واتز هات (What’s Hot):
این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می دهد و هر 5 دقیقه به روز می شود.

نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):
نوارابزار شناخته شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار می گذارد.

برای دارندگان وبگاه (For Site Owners):
در این قسمت صاحبان وبگاه ها می توانند داده های وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهم ترین قسمت این وبگاه رتبه بندی وبگاه ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین کننده است.

رتبه الکسا (Alexa)

⮜ رتبه الکسا (Alexa) :

رنک الکسا عددی است که این سایت برای رتبه سایت شما نشان می دهد؛ که بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبول تر بودن سایت شما در نزد بینندگان دارد. برای بررسی رتبه الکسا به دو روش مرسوم می شود عمل کرد:

  1. بررسی رتبه توسط سایت الکسا
  2. بررسی رتبه توسط افزونه الکسا

الکسا برای سئو

⮜ الکسا برای سئو :

یکی از ابزارهای کاربردی در زمینه بهینه سازی موتورهای جستجو، الکسا است. با استفاده از این ابزار می توانید صفحات خود را بهینه سازی کنید. علاوه بر این می توانید تحلیل مناسبی از رقبا نیز داشته باشید. این ابزار تقریباً تمام عوامل مهم در رتبه بندی سایت و صفحات شما را بررسی می کند و با استفاده از این ابزار می توانید به رتبه مورد نظر خود برسید.

تعطیلی الکسا (Alexa)

⮜ تعطیلی الکسا (Alexa) :

الکسا در اطلاعیه ای اعلام کرد فعالیت الکسا بعد از 25 سال در تاریخ 1 می 2022 متوقف خواهد شد. الکسا درباره این تصمیم توضیحی نداد و صرفا با تشکر از مشترکان و مخاطبان، تصمیم به تعطیلی را یک تصمیم دشوار دانست.

Share