معارف عمیق اسلامی مستتر در ادعیه مأثوره - آیت الله خامنه ای (کلیپ،​ متن)

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل معارف عمیق اسلامی مستتر در ادعیه مأثوره16.41 مگابایت
موضوع: 
دعاهایی که ما می خوانیم، پر از حکمت است. در دعاهای مأثور از ائمّه علیهم السّلام که به ما می رسد، نکاتی عاید از معارف وجود دارد که حقیقتاً مورد احتیاج انسان است.

معارف عمیق اسلامی مستتر در ادعیه مأثوره - آیت الله خامنه ای (کلیپ،​ متن)

 جهت دیگری که در دعا هست، این است در دعاهایی که از ائمه علیهم السّلام به ما رسیده است، درسهای بزرگی از معارف اسلام نهفته است. این صحیفه ی سجادیه را اگر مطالعه کنید و جنبه ی دعایی کلمات را ندیده بگیرید، هر دعای آن یک درس عالی از معارف اسلامی و قرآنی است. اگر کسی خطبه ی امیرالمؤمنین علیه السلام، در توحید را که خطبه ی اول نهج البلاغه است، جلو خودش بگذارد، یا دعای اول صحیفه ی سجادیه را که در تحمید است حمد الهی است جلو خودش بگذارد، میبیند این دو مثل هم اند و فرقی با هم ندارند. خطبه اند و درسند. امیرالمؤمنین علیه السلام، در مقابل جمعی از مردم ایستاده و معارف الهی را بیان کرده و امام سجاد علیه السلام، دعا کرده و به زبان دعا، همان معارف را بیان فرموده است. یا دعای هشتم نهج البلاغه که من بعضی از فقراتش را یادداشت کرده ام یک درس اخلاقی است. کأنه خطبه ای است که کسی بخواند، یا یک سخنرانی برای مردم بکند و لغزشگاه های اخلاقی را برای آنان بیان نماید.

✓ امام سجاد علیه السلام، این دعا را با این زبان بیان کرده است: «اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب.» حرص، افزایش حرص، شدت خشم، غلبه ی حسد، ضعف صبر، کمی قناعت، «شکاسة الخلق» بداخلاقی، «الحاح الشهوة» شهوت رانی زیاد، «ملکة الحمیه» تعصب های ناحق و جانبداری های به ناحق، «استصغار المعصیه و استکبار الطاعه» گناه خود را کوچک دانستن و طاعت خود را بزرگ شمردن، «سوء الولایت لمن تحت ایدینا» اداره ی بد مجموعه ای که در اختیار ما و زیر دست ماست، «ان نعضد ظالماً او نخذل ملهوفا» به ظالمی کمک کردن و بیچاره ای را یاری نرساندن. همه ی این مطالب را امام سجاد علیه السلام، در یک دعا، با این زبان بیان میکند، که خدایا، من به تو پناه میبرم از این چیزها. اینها درسهای اخلاقی است. دعاهای صحیفه ی سجادیه، دعای ابوحمزه ی ثمالی، دعای افتتاح، یا بقیه ی دعاهای ماه رمضان شب و روز جمعه و بقیه ی اوقات و تمام این دعاهایی که از ائمه علیهم السّلام به ما رسیده است، پر است از معارف اسلامی درباره ی توحید، درباره ی نبوت، درباره ی حقوق، درباره ی وضع جامعه، درباره ی اخلاق، درباره ی حکومت و درباره ی همه ی مسائلی که انسان احتیاج دارد از اسلام بداند. در این دعاها، برای ما مطالبی هست که به زبان دعا، معارف بیان شده است و ائمه ی ما علیهم السّلام، در دوران حاکمیت طواغیت، توانسته اند این معارف را از این راه به مردم برسانند. این هم یک دیدگاه دیگر در باب دعاست.

منبع: بیانات امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه ۷/اسفند/۱۳۷۲

معارف عمیق اسلامی مستتر در ادعیه مأثوره (کلیپ،​ متن)

مطالب مرتبط و پیشنهادی :

ماه مبارک رمضان - ویژه نامه ضیافت الله
ویژه نامه احکام روزه و روزه داری
مجموعه استیکر ماه رمضان (ایام و مناسبتها)
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه نشانی از آسمان - ویژه ماه مبارک رمضان
ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

Share