جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان | آیت الله آقامجتبی تهرانی

دریافت ویدئو
موضوع: 
جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان در بیانات مرحوم حضرت آیت الله آقامجتبی تهرانی قدس سره از مجموعه حقیقت بندگی

جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان | آیت الله آقامجتبی تهرانی

جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان در بیانات مرحوم حضرت آیت الله آقامجتبی تهرانی قدس سره از مجموعه حقیقت بندگی به مناسبت ماه مبارک رمضان تقدیم حضورتان میگردد.

مطلب پیشنهادی: ویژه ماه مبارک رمضان - ویژه نامه چندرسانه ای ماه ترین ماه

جایگاه و ویژگی ماه مبارک رمضان | آیت الله آقامجتبی تهرانی

پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) می‏فرمایند: «لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَه».[1] اگر بنده آنچه را در ماه مبارک رمضان است می‌دانست، هر آینه دوست داشت که تمام سال، ماه رمضان باشد؛ لذا روایتی هنگام ورود در ماه رمضان از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) به این مضمون نقل شده است : «سُبْحَانَ اللَّهِ مَا ذَا تَسْتَقْبِلُونَ وَ مَا ذَا يَسْتَقْبِلُكُمْ»؛ منزّه است خدا. شما به دیدار چه می روید؟! چه چیز به دیدار شما می آید؟! در ادامهٔ روایت آمده است: «قَالَهَا ثَلَاثَ مَرَّات».[2] حضرت سه بار این جمله را تکرار فرمودند.

پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله و سلّم) می فرمایند: «يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ َثَلَاثَ مَرَّاتٍ هَلْ مِنْ سائِلٍ فَأُعْطِيَهُ سُؤْلَه»؛ خداونددر هر شب از ماه مبارک رمضان سه بارخطاب به بنده اش می فرماید: آیا درخواست ‏کننده ای هست که درخواست او را اجابت کنم؟ «هَلْ مِنْ تَائِبٍ فَأَتُوبَ عَلَيْهِ هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرَ لَه».[3] آیا کسی هست که به من رجوع کند و از من پوزش بطلبد تا من هم عذرش را بپذیرم؟ این روایات مربوط به ماه مبارک رمضان است که موقعیّت زمانی این ماه را بیان می‏کند.

پی نوشت:
1. بحارالآنوار، ج 93، ص 346 - مستدرک الوسائل،ج 7، ص 425. 
2. بحارالانوار، ج 93، ص 347- مستدرک‌الوسائل، ج 7، ص425 .
3. بحارالأنوار، ج 93، ص 338- مستدرک الوسائل، ج7، ص430.

Share