فیلم سینمایی مارمولک (کمال تبریزی) 1382 (دانلود و پخش)

دریافت ویدئو
مارمولک فیلمی ایرانی در ژانر کمدی - درام به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم خانی و با بازی پرویز پرستویی است که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد.

فیلم سینمایی مارمولک (کمال تبریزی) 1382 (دانلود و پخش)

مارمولک فیلمی ایرانی در ژانر کمدی - درام به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم خانی و با بازی پرویز پرستویی است که در سال ۱۳۸۲ منتشر شد.

فیلم سینمایی مارمولک (کمال تبریزی) 1382

⮜ معرفی فیلم سینمایی مارمولک

مارمولک فیلمی کمدی-درام به کارگردانی کمال تبریزی، تهیه کنندگی منوچهر محمدی، نویسندگی پیمان قاسم خانی و با بازی پرویز پرستویی است. این فیلم محصول سال ۱۳۸۲ ایران است. داستان این فیلم اقتباسی از فیلم های «ما فرشته نیستیم» و «زائر» است که با بومی سازی قصه فیلم، نگاهی متفاوت به مسئله روحانیت و جامعه دارد. روستای آهار در شمیران و مسجد و مدرسه حاج قنبرعلی خان تهران از لوکیشن های اصلی این فیلم بودند.

 این فیلم (علیرغم مخالفت های بسیار و توقف های متعدد در زمان اکران عمومی در سال های ۸۲ و ۸۳) در روز پنج شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۱ به طور رسمی از شبکه یک سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

فیلم سینمایی مارمولک (کمال تبریزی) 1382

⮜ خلاصه داستان فیلم سینمایی مارمولک :

فیلم سینمایی مارمولک ، رضا مثقالی معروف به رضا مارمولک دزد سابقه داری است که بارها دستگیر و زندانی شده، اما در آخرین دستگیری، اتهام او سرقت مسلحانه است. رضا را به زندانی تحویل می دهند که رئیس آن آقای مجاور (احتمالاً برگرفته از نام و شخصیت ژاور در داستان بینوایان)، مردی بسیار سختگیر و انعطاف ناپذیر است. شخصیت وی را می توان با «آقای نورمن» که در فیلم رستگاری در شاوشنک رئیس زندان بود نیز مقایسه کرد. او عقیده دارد باید آنقدر نسبت به مجرمان - با روش هایی خاص - سخت گیری کند که حتی فکر اعمال خلاف به مغزشان نرسد؛ و معتقد است زندانیان را به زور هم که شده باید وادار به درستکاری کرد تا به بهشت بروند. رضا در حادثه ای مجروح می شود و به بیمارستان خارج از زندان منتقل می شود. در آنجا لباس یک روحانی بیمار را می رباید و در لباس روحانیت موفق به فرار از بیمارستان می شود. او با مصونیتی که در لباس تازه پیدا کرده به یک شهرک مرزی می رود تا از این طریق و با گذرنامه جعلی از کشور خارج شود؛ اما با روحانی ای که قرار بوده به عنوان امام جماعت به آن روستا اعزام شود اشتباه گرفته می شود و امامت جماعت مسجد روستا را برعهده اش می گذارند. او با شیوه های خودش مردم را موعظه و راهنمایی می کند و چندین بار اعمال خلافکارانه اش به سوءتعبیر نیکوکاری قلمداد می شود. به هر حال در روستا مریدهای زیادی پیدا می کند و خود او نیز کم کم تحت تأثیر لباس و موقعیت جدید قرار گرفته و شخصیتش عوض می شود و در روستا نامش بر سر زبان ها می افتد و به اعمال مثبتی روی می آورد تا اینکه آقای مجاور رئیس زندان که همه جا به دنبال او می گردد، به سراغش می آید؛ اما او هم دیگر مایل نیست رضا را با دستبند دستگیر کند.

⮜ بازیگران فیلم سینمایی مارمولک :

پرویز پرستویی (رضا مثقالی)، بهرام ابراهیمی (مجاور)، شاهرخ فروتنیان (حاج رضا احمدی)، فریده سپاه منصور (مادر معتضدی)، سهیلا رضوی (مادر فائزه)، مائده طهماسبی (عذرا)، رعنا آزادی ور (فائزه)، نقی سیف جمالی (فضلی)، مهران رجبی (مهندس شجاعی)، رضا سعیدی (سرگرد عاطف)، سیروس همتی (مجتبی)، حسین سلیمانی (غلامعلی)، سید مهرداد ضیایی (هم سلولی رضا)، سعید نورالهی (بقال روستا)، حسین کسری (رئیس قطار)، محمد حمزه زاده (سرهنگ نیروی انتظامی)، محمود قبه زرین (بازاری در قطار)، داوود طائی نژاد (جواد دل انگیز)، بهنام وطن (محافظ مهندس شجاعی)، حسین توکلی (معتضدی)، ابوالفضل شاه کرم (رئیس زندان دوم)، پیمان مقدمی (شاگرد دل انگیز)، مزدک رستمی (راننده پژو)، ابراهیم عمادی (استوار نعمتی)، اکبر مددی مهر (مرد روستایی)، شیرین زنگنه (زن همسایه عذرا)، محمدرضا رضازاده مظلوم (مرد همسایه)، احمدرضا قزل ایاق (مرد همسایه)، حسین عبدالعلی زاده (مرزبان)، لقمان ندیری (دکتر بیمارستان)، رضا ابوطالبی (نوچه دل انگیز)، مهدی توکلی (مرد فقیر)، هنگامه بهرامی (صفورا)، امیرحسین حداد (پسر پارک)، فاطمه شهزاده نام (دختر پارک)، جابر عبدی (آوازخوان روستایی)، علی عابدینی (جکسون)، فرزین محدث (نگهبان عینکی زندان)

⮜ سایر اطلاعات فیلم :

  • رده سنی : PG | تماشای این فیلم برای تمامی سنین مناسب است.
  • تهیه کنندگان : منوچهر محمدی
  • نویسندگان : پیمان قاسم خانی
  • موسیقی : محمدرضا علیقلی
  • مدت زمان : 120 دقیقه

⮜ حواشی فیلم سینمایی مارمولک :

در ملاقات هایی که بین سینماگران و رهبر معظم انقلاب در سال های بعد از اکران این فیلم انجام شد، رهبری به دفعات از این فیلم تعریف کرده بود و درک نشدن محتوای آن توسط برخی مخاطبین را دلیل مخالفت هایی دانسته که در زمان اکران با آن صورت گرفت.[از نمایش «آدم برفی» در تلویزیون تا تقدیر از «مارمولک» در جشنواره «روحانی و سینما» خبرگزاری تابناک، کد خبر؛ 580910] در یکی از این دیدارها که در بخشی از آن در قالب مستندی به نام «غیررسمی» از شبکه سه پخش شد، وی در پاسخ به رضا جودی تهیه کننده سینما که گفته بود نمی توانند در فیلم و سریال ها با شغلی شوخی کنند، گفت: «من معتقدم باید شوخی کنید. چند سال پیش یک سریالی پخش شد که نیروی انتظامی نسبت به آن اعتراض کرد، به پلیس گفتم بیخود اعتراض می کنید. به علمای معترض به فیلم سینمایی «مارمولک» گفتم که به جای اینکه اعتراض کنید، استقبال کنید و تشکر کنید از اینکه نشان دادید آدم هایی به ناحق لباس ما را (روحانیت) برتن می کنند. عقیده من این است که تولیدکنندگان فیلم و سریال شوخی کنند ولی شوخی مودبانه. در شوخی، خلاف حق و هتک نباشد اما شوخی باشد عیبی ندارد[«نظر جالب رهبر دربارهٔ فیلم سینمایی «مارمولک»». خبرگزاری برنا، کد 99100704923.]

Share