رفتن به محتوای اصلی
روتیتر
تعداد کلمات 578 / تخمین زمان مطالعه 3 دقیقه

تفاوت قاعده یقین و استصحاب

تاریخ انتشار:
در این نوشتار، به شرح تفاوتهای قاعده یقین و استصحاب خواهیم پرداخت.
تفاوت قاعده یقین و استصحاب

تفاوت قاعده یقین و استصحاب

در این بخش، به بررسی تفاوت قاعده یقین و استصحاب خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با تفاوت قاعده یقین و استصحاب بیشتر آشنا شوید.

تفاوت قاعده یقین و استصحاب

«قاعده یقین» یا «شک ساری» آن است که انسان یقین به چیزی داشته، سپس در صحت اصل آن یقین دچار تردید می شود، اما در استصحاب  انسان می داند که یقین سابقش صحیح بوده و در آن یقین دچار تردید نمی شود، ولی در بقای آن یقین، شک می کند.

به عبارت روشن تر، اگر انسان به چیزی یقین داشته باشد، سپس شک کند که آیا آن یقینش، صحیح و مطابق با واقع بود یا نه؟ قاعده یقین می گوید بنا را بر صحت آن یقین بگذار؛ مثلا، فردی روز چهارشنبه یقین می کند که فلانی عادل است، پس به او اقتدا کرده و نماز می خواند، اما روز پنج‏شنبه در یقین سابقش شک می‏کند که آیا آن شخص واقعا عادل بود تا این که اقتدا به او صحیح باشد، یا این که وی عادل نبود و باید نماز روز قبل را قضا کند و امروز نیز نمی‏توان به او اقتدا کرد؟[ر. ک: ملکی اصفهانی، مجتبی،‏ فرهنگ اصطلاحات اصول، ج 2، ص 57،‏ قم، عالمه، چاپ اول، ‏1379ش.]

درباره ی حجیت قاعده یقین و پاسخ مسئله مذکور 3 نظر مطرح است: 

1: قاعده یقین مطلقا حجّت است؛ یعنی هم نسبت به آثار زمان یقین و هم نسبت به آثار حال و آینده. پس در مثال بالا، هم نماز قبلی مأموم صحیح است، و هم از این به بعد می توان به او اقتدا کرد.

2: قاعده یقین فی الجملة حجّت است؛ یعنی این قاعده نسبت به زمان یقین حجت بود و آثارش بر آن مترتّب می‏شود، ولی نسبت به حال و آینده دیگر حجت نیست، پس در مثال بالا، یقین قبلی او معتبر بود و اقتدایش صحیح است، ولی از این به بعد نمی تواند به آن شخص اقتدا کند، مگر این که دوباره به عدالتش یقین پیدا کند.

3: قاعده یقین مطلقا حجّت نیست، نه نسبت به آثار زمان یقین و نه نسبت به حال و آینده. بنابر این، یقین قبلی که اکنون از بین رفته، هیچ اثری ندارد و در مثال بالا مأموم باید نمازش را قضا کند. نظر مشهور میان علما همین دیدگاه سوّم است.[ر. ک: ملکی اصفهانی، مجتبی،‏ فرهنگ اصطلاحات اصول، ج 2، ص 58.]

2 نکته:

الف) اگر قاعده یقین حجت نیست، پس چگونه فقها در مثال بالا، حکم به صحّت نماز روز چهارشنبه می‏کنند؟

پاسخ: در این قبیل موارد، فقها به قاعده «فراغ» استناد کرده اند که چون آن عمل در گذشته انجام و تمام شده است، بر صحت نماز حکم می شود. در موارد مشابه نیز به اصول و قواعد دیگر که در آن مورد جاری می‏شود استناد می‏کنند.

ب) در استصحاب نیز یقین قبلی و شک بعدی وجود دارد، پس چه فرقی بین قاعده یقین و استصحاب است؟

پاسخ: هرچند در هر دو قاعده، یقین سابق و شک لاحق(فعلی) وجود دارد؛ اما در استصحاب، فرد با علم به صحت یقین سابق، در بقای آن علم شک می کند، حال این که در قاعده یقین، شک می کند که اصلا آیا یقین سابق صحیح بود یا خیر؟

همچنین در استصحاب، زمان مشکوک و متیقّن دو تا است، ولی در قاعده یقین، زمان مشکوک و متیقّن یکی است. مثلا، در مثال قبلی برای قاعده یقین، عدالت فلان شخص در روز چهارشنبه، هم متیقّن است و هم مشکوک، ولی در استصحاب، عدالت فلانی در روز چهارشنبه متیقّن، و امروز مشکوک است.[ر. ک: ملکی اصفهانی، مجتبی،‏ فرهنگ اصطلاحات اصول، ج 2، ص 58]

موضوع مقالات

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا