آشنایی با محبوبترین موتورهای جستجو
آشنایی با محبوبترین موتورهای جستجو
در این نوشتار قصد داریم شما را با محبوبترین موتور های جستجو آشنا کنیم، جهت آشنایی با محبوبترین موتورهای جستجو با ضیاءالصالحین همراه باشید.
تا چند سال پیش اگر شما به دنبال مطلبی بودید، باید به دنبال افراد و کتاب هایی می رفتید که در حوزه اطلاعاتی شما دانشی داشتند و اگر مطلب شما هم خیلی تخصصی بود، پیدا کردن منابع برای دریافت اطلاعات موردنیاز، خیلی سخت بود. بعد از ظهور اینترنت و پیدایش انواع موتور جستجو مختلف، کم کم پیدا کردن اطلاعات راحت تر شد و هر شرکت و شخصی توانست با ایجاد یک وب سایت یا پایگاه داده اطلاعاتی، داده های موردنیاز را در این شبکه اینترنتی آپلود نماید تا بقیه افرادی که نیاز به داده های آن داشتند، بتوانند استفاده کنند.
برای پیدا کردن مطالب در اینترنت، شما نیازبه سایتی دارید تا بتواند جستجو موضوع شما را بر اساس کلمه پرس و جو مورد نظر، انجام دهد. ازاین رو، نیاز به انواع موتور جستجو احساس می شود تا بتواند منابع اطلاعاتی را موردنیاز شما را نمایش دهد. ما در این نوشتار قصد داریم تا برای شما انواع موتور جستجو به همراه تکنیک ها، البته خیلی خلاصه، بیان کنیم. مسئله ای که در سئو سایت اهمیت زیادی دارد.
موتور جستجو ابزاری است که اطلاعات مورد نیاز شما را از پایگاه داده ها و سایت های مختلف بر اساس الگوریتمی که دارد استخراج می کند و نمایش می دهد. امروزه با توجه به رشد سرعت انتشار انواع داده و جستجوی کاربران، استفاده از انواع موتور جستجو افزایش یافته است. پس خیلی مهم است که این موتور ها دارای الگوریتم درستی باشند تا بتوانند اطلاعات موردنیاز کاربران را دقیق و به درستی نمایش دهند.
موتور جستجو چیست؟
وقتی اسم موتور جستجو می آید، اولین اسم (سایتی) که در ذهن همه به وجود می آید، گوگل است؛ اما امروزه موتور های جستجو بیشتر از گذشته شده است و هرکدام نیز کارایی مربوطه و خاص خود را دارد. در حالت کلی انواع موتور جستجو را می توان به 2 نوع زیر تقسیم بندی کرد: موتور جستجو بر اساس خزیدن در سایت ها و پایگاه داده ها
موتور جستجو بر اساس خزیدن : یکی از دسته کلی انواع موتور جستجو است که برای خزیدن در سایت دارای یک ربات عنکبوتی است و در سایت ها، مخصوصاً وب سایت های جدید خزش می کند و بر اساس کلمه کلیدی و دیگر معیار ها شاخص گذاری می کند و اگر مشکلی نداشته باشد، آن را به پایگاه داده خود برای نمایش به کاربران ذخیره می کند. گوگل یکی از نمونه این سایت ها است.
دایرکتوری ها : دایرکتوری ها یکی از انواع موتور جستجو است که اطلاعاتی شامل کسب وکارها، فعالیت ها و ... را بر اساس دسته بندی خاصی که دارند، ذخیره می کند. یکی از نمونه این سایت ها را می توان یاهو نام برد.
ابتدا مالک کسب وکار و غیره، اطلاعات فعالیت خود را بر اساس نوع کار خود در یکی از فهرست های دایرکتوری ثبت می نماید. همچنین کلمات کلیدی متناسب نیز تعیین می شود. بعد از اینکه لینک سایت و اطلاعات خود را ثبت کرد، اطلاعات او بر اساس فهرستی که قرار داده است، توسط مدیران دایرکتوری بررسی و تائید می شود.
انواع دیگر موتورهای جستجو
به غیراز دو نوع بالا، موتور های جستجو می توانند بر اساس کاربرد خود نیز به زیر دسته های کوچک تری تقسیم شوند:
1: امروزه اکثر موتور های جستجو، اطلاعات خود را به شکل های مختلفی نمایش می دهند که هرکدام هم الگوریتم های و تکنیک های مخصوص به خود را برای نمایش دارند. برای مثال می توان خود گوگل را نام برد. گوگل به غیراز نمایش لینک سایت ها، دارای یک صفحه نمایش عکس (google image)، ویدئو، محصولات و نیوز (google news) است که هرکدام برای اینکه سایتی در صفحه اول آن ها نمایش داده شود، تکنیک های مخصوص به خود را دارد که باید آن ها را رعایت کرد.
2: بعضی از موتور های جستجو مانند Dogpile تعدادی اطلاعات میانی از صفحات از دیگر موتور های جستجو و دایرکتوری ها جمع آوری می کنند و نمایش می دهند.
3: موتور های جستجو معنایی مانند Swoogle نتایج را در یک محدوده خاص بر اساس معنا و مفهوم کوئری مورد جستجو نمایش می دهند.
معرفی انواع موتورهای جستجوی برتر
Google: گوگل نیازی به معرفی ندارد. اولین و پراستفاده ترین موتور جستجو است. بر اساس آخرین گزارش هایی که در فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد، مقدار جستجو در گوگل ۶۵ درصد% و در بینگ که رتبه دوم است، ۲۱.۴ % است. موتور جستجوی گوگل امروز در سراسر جهان تا حدی فراگیر شده است که بعنوان یک مرجع اطلاعاتی کامل محسوب می شود. موتور جستجوی گوگل دارای کارکرد ها و الگوریتم های مختلفی است.
Bing: تلاش شرکت بینگ در اول این بود که بتواند گوی رقابت را در جستجوی محلی به دست بگیرد، ولی نتوانست. البته بعد از یاهو، بیشترین میزان استفاده را بین کاربران دارد. بینگ دارای یک الگوریتم تمام صفحه (Whole Page) است که محتوای نتایج (SERP) را قبل از نمایش برای کاربر، سازماندهی می کند. این الگوریتم باعث می شود که موتور جستجو قبل از نمایش نتایج به کاربر، سایت ها را از لحاظ محتوایی بررسی کرده و در نهایت مرتبط ترین سایت ها را به کاربر نشان دهد.
Yahoo: یاهو هم یک دایرکتوری معروف است امروزه توسط بینگ مدیریت می شود. این موتور جستجوی وب در ۱۹۹۵ توسط شرکت یاهو! راه اندازی شد. سرویس ایمیل آن هنوز هم یکی از پراستفاده ترین سرویس های ارسال نامه است. فقط چند سال پیش، سرویس یاهو چت، خدمات رسانی خود را متوقف کرد.
Ask.com: اسک توانسته است امروزه ۳% جستجوی کل را دربگیرد. پایه و اساس سایت اسک بر اساس پرسش و پاسخ است که توسط کاربران سؤالات پرسیده و جواب داده می شود. سایت Ask که بیش از یک دهه قدمت دارد، طی سال های اخیر و با رشد روز افزون کاربران گوگل و سایر رقبا و تبلیغات بسیار این شرکتها، عملا از دور خارج شده است، اما برای حفظ حیات خود و راضی نگه داشتن اندک کاربران خود، تغییرات وسیع و جالبی را در سایت خود اعمال کرده است.
AOL.com: این سایت توانسته است امروزه سهم جستجوی ۰.۶% را نیز به دست بیاورد. شبکه AOL چندین وب سایت معروف را برای جستجو اطلاعات تحت پوشش قرار می دهد مانند engadget.com، techchrunch.com و the huffingtonpost.com.
Baidu: این سایت در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد و محبوب ترین موتور جستجو در چین است. با توجه به جمعیت بالای چین، یکی از انواع موتور جستجو است که میلیاردی در آن کوئری مورد جستجو قرار می گیرد و ازاین رو رتبه ۴ الکسا را دارد.
Wolframapha: این موتور جستجو با دیگر نوع ها کمی متفاوت است. درواقع یک موتور محاسباتی است و به شما اطلاعات، داده ها و فرمول ها را برای موضوعات محاسباتی و عددی می دهد. این موتور جستجو که بیشتر با نام "موتور اطلاعات پردازشی" شناخته می شود و سازندگان آن از جمله ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ، استفان ولفرام مدعی است که به چند هزار میلیارد نوع اطلاعات از طریق ۵۰ هزار مدل ریاضی و الگوریتم دسترسی دارند.
DuckDuckGo: این موتور جستجو مزیت های بسیاری نسبت به بقیه دارد. داشتن رابط کاربری ساده، اطلاعات و مسیر جستجوی کاربران را ذخیره نمی کند و پشتیبانی نکردن از آگهی های تبلیغاتی از نمونه مزیت های این سایت است. مطمئناً اگر این سایت بین کاربران معروف شود، می تواند رقابت تنگاتنگی را نیز با گوگل انجام دهد.
Internet Archive: آرشیوی از اطلاعات و تاریخچه تمامی سایت ها و دامنه ها است. بایگانی اینترنتی (The Internet Archive)، یک مقصد جالب برای دوستداران قدیمی وب است. این بایگانی، تصاویری از سراسر جهان از سال ها پیش تا به امروز را در خود دارد و به ما اجازه می دهد تا سفری در زمان داشته باشیم و ببینیم که یک صفحه وب در سال ۱۹۹۹ به چه شکلی بوده و یا اخبار مربوط به طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ چه بوده است. احتمالا از این بایگانی نمی شود همچون گوگل، یاهو و یا بینگ، بصورت روزانه استفاده کرد، اما زمانی که احتیاج به سفر به گذشته دارید، می توانید از این سایت جستجو استفاده کنید.
Yandex.ru: بر اساس الکسا، این سایت در سی تای اول سایت های محبوب و رتبه چهار روسیه است که به نمایش و معرفی محصولات و خدمات می پردازد. ۶۵% جستجوی کل کشور روسیه این سایت تشکیل می دهد.
منبع: حقوق نیوز
افزودن دیدگاه جدید