آیا «جن» می‌ تواند در خدمت انسان باشد؟

جن در خدمت انسان و آیه 82 سوره انبیاء
تفسیر اجمالی آیه ۸۲ سوره انبیاء و همچنین روایت امام صادق علیه السلام از این آیه را در این نوشتار بخوانید.

آیا جن می تواند در خدمت انسان باشد؟

قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم  صلی الله علیه و آله و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با خلقت و ماهیت جن در قرآن کریم در ادامه به شرح کوتاه آیه 82 سوره انبیاء می پردازیم. 

آیا جن می‌ تواند در خدمت انسان باشد؟

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمِنَ الشَّیَاطِینِ مَنْ یَغُوصُونَ لَهُ وَیَعْمَلُونَ عَمَلًا دُونَ ذَٰلِکَ ۖ وَکُنَّا لَهُمْ حَافِظِینَ

و نیز برخی از دیوان را مسخر سلیمان کردیم که به دریا برای او غواصی کنند و یا به کار های دیگر در دستگاه او بپردازند، و ما نگهبان دیوان (برای حفظ ملک سلیمان) بودیم.

آیا جن می‌ تواند در خدمت انسان باشد؟

تفسیر آیه ۸۲ سوره انبیاء

از جمله سؤالاتی که زندیق از امام صادق علیه السلام پرسید این است: «چگونه شیطان ها به آسمان بالا می روند با اینکه آن ها نیز مثل مردم در خلقت و جثّه هستند و برای حضرت سلیمان علیه السلام ساختمان می ساختند و کار هایی می کردند که انسان ها از انجام آن عاجز بودند»؟

امام در پاسخ فرمودند: «برای سلیمان غلظت یافته بودند چنانچه مسخّر او نیز بودند، امّا آن ها موجوداتی رقیق (گازی شکل) هستند، غذای آن ها نسیم است به همان دلیل می توانند بر آسمان برای استراق سمع صعود کنند با اینکه جسم سنگین نمی تواند بالا برود مگر با نردبان یا وسیله ای دیگر».

مراد از شیاطین، جن ها هستند که موجوداتی دارای شعور و مانند انسان تکلیف دارند که حضرت سلیمان علاوه بر انسان ها، بر بعضی از آنان نیز حکومت داشت. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ»

غوّاصی، از جمله فعالیّت جن ها برای سلیمان بود. «یَغُوصُونَ لَهُ»، ولی هنر جن ها تنها به غوّاصی خلاصه نمی شود. «یَعْمَلُونَ عَمَلاً دُونَ ذلِکَ» در آیات دیگر به بعضی از کار های آنان اشاره شده است. «یَعْمَلُونَ لَهُ ما یَشاءُ مِنْ مَحارِیبَ وَ تَماثِیلَ وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ»؛ آن ها برای او هرچه را که می خواست از محراب ها ومعابد عالی و زیبا و وسایل مختلف زندگی مثل دیگ و سینی های بزرگ می ساختند.

آیا جن می‌ تواند در خدمت انسان باشد؟

پیام های آیه ۸۲ سوره انبیاء

۱- هنر و حرفه در میان جنّیان نیز هست. «مِنَ الشَّیاطِینِ»

۲- جن می تواند در خدمت بشر باشد. «یَغُوصُونَ لَهُ»

۳- اگر کنترل و حفاظت نباشد، حتّی در حکومت بی نظیر سلیمان هم فساد راه پیدا می کند. «کُنّا لَهُمْ حافِظِینَ»

پدیدآورنده: 
Share