موشن گرافیک تفسیر رضوان / رضایت به گناه دیگران، مشارکت در آن گناه است
پیوست | اندازه |
---|---|
موشن گرافیک رضایت به گناه دیگران، مشارکت در آن گناه است - کیفیت 480 | 7.08 مگابایت |
موشن گرافیک رضایت به گناه دیگران، مشارکت در آن گناه است - کیفیت 1080 | 46.46 مگابایت |
موشن گرافیک تفسیر رضوان / رضایت به گناه دیگران، مشارکت در آن گناه است
موشن گرافیک تفسیر رضوان (تفسیر آیات قرآن) به صورت موضوعی تقدیم شما عزیزان می گردد، عنوان این بخش: رضایت به گناه دیگران، مشارکت در آن گناه است
برای دسترسی به سایر قسمتهای «موشن گرافیک تفسیر رضوان» اینجا کلیک کنید.
ꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥꕤꕥ
توجه داشته باشید که کیفیت 480 برای موبایل و کیفیت 1080 برای سیستم های با صفحه نمایش بزرگ می باشند.
۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ؛
و هیچ گنهکاری بار گنهکار دیگری را متحمل نمی شود (سوره انعام، آیه 164)
یکی از اصحاب امام رضا علیه السلام می گوید :
به آن حضرت عرض کردم روایتی از امام صادق علیه السلام شنیدم که ایشان می فرمایند: گناه بعضی از پدران به پای فرزندانشان نوشته می شود - نقل به این مضمون- نظرتان در مورد این روایت چیست؟
حضرت فرمود حدیث صحیحی است
عرض کردم پس فرمایش خدای متعال چه می شود که می فرماید : هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد؟
امام رضا علیه السلام در پاسخ فرمود : خداوند راست می فرماید ولی این فرزندان از کار زشت پدرانشان راضی و خشنود هستند و به آن افتخار می کنند که فرزند چنین کسانی اند...
اگر کسی به عمل و کار شخصی دیگری باشد مانند آن است که خود او آن کار را انجام داده حتی اگر کسی در مشرق زمین مرتکب قتلی شود و شخصی در مغرب زمین به آن قتل راضی باشد در پیشگاه خداوند شریک قاتل محسوب می شود (عیون اخبار الرضا / ج1 / ص 273)
اگر چه امروزه و قوانین مدنی حاکم بر جوامع رضایت به اعمال مجرمانه دیگران جرم محسوب نمی شود ولی از دیدگاه تعلیمات اسلامی و آیات متعددی از قرآن این رضایت به گناه دیگران جرم انگاری شده و راضی به جرم را شریک به جرم قلمداد می کند
به عنوان مثال در داستان ناقه حضرت صالح علیه السلام، قرآن کریم قاتل ناقه مذبور را همه قوم ثمود معرفی می کند در حالی که طبق فرمایش امیر المومنین علیه السلام «شتر صالح را یک نفر کشت، ولی عذاب، همه قوم ثمود را در برگرفت، چون تمام ایشان به گناه آن یک نفر راضی بودند» (الغیبه للنعمانی / ص 27)
دلیل این تعمیم جرم به همه رضایت دهندگان را شاید بتوان اینگونه گفت:
1- کسی که به اعمال خلاف دیگران راضی می شود هرگز به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر عمل نخواهد کرد زیرا آن عمل را دوست دارد و به گنهکاران به سبب این گناه تمایل دارد
2-هنگامی که رضایت به کارهای خلاف دیگران در قلب انسان جایگزین شد تدریجا در گفتار و اعمال او خود را نشان می دهد، زیرا نمی شود انسان به چیزی محبت داشته باشد و در افعال و اقوالش ظاهر نگردد
3- رضایت به گناه دیگران باعث می شود که انجام اعمال مجرمانه به مرور در نظر انسان عادی جلوه کند و همین باعث می شود تا اگر زمینه گناه مشابهی برای فرد پیش آمد، بدون اکراه و عذاب وجدان مرتکب آن شود
افزودن دیدگاه جدید