رفتن به محتوای اصلی

شرایط دعا و رابطه آن با امتحانات الهی

تاریخ انتشار:
روش خداوند متعال این است که با احسان و اعطاء نعمات، بندگانش را امتحان می کند.
شرایط دعا

شرایط دعا و رابطه آن با امتحانات الهی

در دعایی از امام حسین علیه السلام منقول است که حضرت  فرمودند: «اللَّهُمَّ لَا تَسْتَدْرِجْنِی بِالْإِحْسَانِ»، خدایا! من را با احسان کردن آزمایش نکن. روش خدا این است که با اعطاء نعمت و احسان، بندگان را امتحان می کند. سنت خداوند عالمیان اینگونه است که هم وقتی نعمت می دهد و هم هنگامی که نعمت را می گیرد، در حال امتحان است. در هر دو حال، خداوند متعال بنده اش را امتحان می کند. در ادامه با شرایط دعا و رابطه ی آن با امتحانات الهی آشنا می شوید.

شرایط دعا و رابطه آن با امتحانات الهی

در هر دعایى وقتى مطلبى را از خدا میخواهیم، امتحانات الهى را در پی دارد، با ‏وجود این آیا دعا را نسبت به اینکه از عهده امتحانات آن برآیم یا نه بخوانم یا اینکه ‏باید منتظر موقعیتى دیگر براى خواندن آن بود؟

پاسخ:
براى نیل به کرامت نزد خداى کریم با کرامت ترین کالا را باید هزینه نمود و آن نیایش خاضعانه است، ‏چه اینکه رسول اکرم صلّى الله علیه وآله وسلم فرمود: «لیس شیءٌ أکرم عند الله من الدعاء»[نهج الفصاحه، ج 1، ص 327] خضوع دعا ‏همان طمأنینه توحیدى است که با اضطرار همراه است؛ «أمّن یجیب المضطرّ إذا دعاه و یکشف ‏السّوء»[سورهٔ نمل، آیهٔ 62]، نه با اضطراب، زیرا موحّد مطمئنّ است، نه مضطرب. هر اندازه اضطرار و ادراک حضورى فقر و ‏ضرورت بیشتر باشد، قرب خداىِ اجابت کننده کامل تر خواهد بود؛ «فإنّى قریبٌ اُجیب دعوة الداع إذا ‏دعانِ»[سورهٔ بقره، آیهٔ 186]
حالتِ خاص مناسبِ دعاى مخصوص است، هرچند اصل دعا هماره مطلوب است. دعا کننده هیچگاه آیس ‏بر نمى گردد، اگر همان خواسته برخاسته از مصلحت بود، اجابت مى شود، و گرنه عطاى دیگرى اضافه مى شود ‏که بدیل افازهٔ انجام نشده است. چون راز تبدیل و رمز تأخیر اجابت حکیمانه است؛ «و لعلّ الّذی أبطأ عنّی ‏هو خیرٌ لی لعلمک بعاقبة الاُمور»[مفاتیح الجنان، دعاى افتتاح]، لذا ادب نیایش اقتضاى ستایش مطلق دارد.‏
اگر مضمون برخى از دعاهاى مأثور بلند و صعب المنال بود، سهولت آن از خداى سبحان درخواست شود؛ ‏گرچه تمام رخدادهاى دنیا آزمون الهى است، ولى توفیق کامیابى در آن را مى توان با نیایش فراهم نمود. ‏انتظار براى اصل دعا روا نیست، هرچند تحصیل زمینهٔ برخى از ادعیه را فراهم کردن، بهتر از شروع به نیایش ‏بدون فراهم کردن شرائط برتر است. از ابتدایى ترین شرائط دعاى متقرّبانه پرهیز از خانهٔ رنگین است، چه ‏رسد به رنگین نمودن خانه. به ما چنین توصیه کرده اند:‏

همه اندرز من به تو این است / که تو طفلى و خانه رنگین است

داعى بکوشد در غبارروبى صحنهٔ دل موفق شود اولاً، تا در حرم دل غیرخدا رَخنه نکند، آنگاه سعى کند تا ‏در سپردن خانهٔ دل به دلدار از اصل خانه صرف نظر نماید ثانیاً، چون محبوب راستین نیازى به خانه غیر ندارد و ‏خانه نیز به اندازهٔ هستى خود مزاحم حضور دلدار است.‏

برون شـو اى غــــــم از سینه که لطف یار مى آید / تو هـم اى دل ز من گـم شـو که آن دلـدار مى آیـد [دیوان شمس، ش 593]

به هر تقدیر، دعاى خائفان از دوزخ جداى نیایش مشتاقان بهشت است و درخواست این دو گروهِ میانه ‏غیر از مناجات محبّان و شاکران است که نجواى: «ما کنت أعبد ربّاً لم أره»[توحید صدوق، ص 308؛ بحارالأنوار، ج 4، ص 44]، هوش از عرشیان ‏سروش آور مى رباید.‏
دعا همانند عبادت هاى دیگر اضلاع کثیر دارد که به لحاظ هر ضلع او حکم خاصى مطرح است، زیرا دعا ‏به لحاظ خود داعى اثرى دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم آن را بهترین درخواست معرفى ‏کرد: «أفضَلُ الدعاء دعاء المرء لنفسه»[ نهج الفصاحه، ج 1، ص 321] و به لحاظ تأثیر آن در دشمن زدایى، رسول گرامى ‏‏صلّى الله علیه وآله وسلم چنین فرمود: «الدعاء سلاحُ المؤمن»[ نهج الفصاحه، ج 1، ص 323]  و به لحاظ سرعت اجابت آن اگر دربارهٔ برادر ‏مؤمن و در غیاب وى باشد، پیامبر اکزم صلی الله علیه وآله وسلم چنین فرمودند: «دعوتان لیس بینهما و ‏بین الله حجابٌ دعوة المظلوم و دعوة المرء لأخیه بظهر الغیب»[ نهج الفصاحه، ج 1، ص 322]  [آیةالله جوادى آملى، آذر 1381‏]

شرایط دعا و رابطه آن با امتحانات الهی

مطالب مرتبط :

خلف وعده مانعی برای استجابت دعا

فیلم/ آداب ظاهری دعا - آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

فیلم/ آداب باطنی دعا - آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

فیلم / موانع استجابت دعا - آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)

شرایط استجابت دعا از دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت

استجابت دعا و شرایط حتمی آن

موضوع مقالات

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
بازگشت بالا