تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

موضوع: 
تعداد کلمات 1325 / زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک
تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی بسیار ویران ‌کننده‌ تر از چیزی‌ ست که تصور می ‌کنید. استفاده ی طولانی مدت از تلفن همراه باعث سرد شدن رابطه و در نهایت تضعیف آن می شود، در واقع این وسیله بعنوان عامل اصلی جنگ میان زوجین است.

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

استفاده ی بیش از اندازه از تلفن همراه آسیبهای جدی را بر زندگی مشترک زوجین وارد می کند و موجب سردی روابط آنها می شود و همچنین موجب افزایش نارضایتی در رابطه ی زناشویی و کاهش میزان رضایت از زندگی می شود. در ادامه این نوشتار با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در مورد تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک بیشتر بدانید.

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک زوجین 

 استفاده ی بیش از اندازه ی از تلفن همراه آسیبهای جدی را بر زندگی مشترک زوجین وارد می کند، به این صورت که وقتی در کنار همسرتان هستید، هرگز طرف مقابل تان راضی نیست که وقت خود را صرف این قبیل وسایل کنید، چرا که این امر موجب افزایش نارضایتی در رابطه ی زناشویی و کاهش میزان رضایت از زندگی و بروز افسردگی می شود و در اغلب موارد هم درگیری هایی را میان زوجین به وجود می آورد.

هنگامی که وقت خود را صرف وسیله یا فردی غیر از همسر خود می کنید موجب می شود تا او علاقه اش را برای گفتگو و مشورت درباره ی مسایل زندگی از دست بدهد و این امر زنگ خطری جدی برای زوجین است. علاوه بر این مسایل بروز شک در میان زوجین از مهمترین پیامدهای استفاده ی بی رویه از تلفن همراه و وسایل ارتباطی نوین است.

با توجه به اینکه بسیاری از مردم به استفاده از تلفن همراه اعتیاد دارند، اما این رفتار از نگاه شریک زندگی معنای متفاوتی دارد، چرا که برخی از افراد تصور می کنند که همسرشان تلفن همراه را به آنها ترجیح می دهد.

استفاده ی طولانی مدت از تلفن همراه باعث سرد شدن رابطه و در نهایت تضعیف آن می شود، در واقع این وسیله بعنوان عامل اصلی جنگ میان زوجین است.  استفاده ی بیش از حد تلفن همراه باعث کاهش کیفیت ارتباط ما با شریک زندگی مان می شود که نتیجه ی آن چیزی جز کاهش رضایت از زندگی نیست، اگر چه ممکن است تصور کنید که استفاده از تلفن همراه نمی تواند تا این اندازه ویران کننده باشد، اما تاثیر گوشی تلفن همراه بر روابط خانوادگی فراتر از حد تصور است.

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

مضرات تلفن همراه بر روابط زناشویی

1: مضرات تلفن همراه را تا کنون تنها برای مغز و روح انسان ها می شناختیم اما باید بدانید که بعد از انجام تحقیقاتی در کشورهای پیشرفته دانشمندان در یافتند که استفاده از تلفن همراه زندگی زناشویی را نیز تهدید می کند

2: یک تیم تحقیقاتی از 143 زوج در مورد رضایت شان از برقراری روابط زناشویی پرسش هایی انجام داده اند که نتیجه ی آن برای دنیای تکنولوژی خوشایند نبود

3: دانشمندان دریافتند که 70٪ زنان و مردان بعد از آغاز کار با گوشی های تلفن همراه باسیستم اندروید از رابطه ی جنسی نادرستی برخوردار شده اند

4: خانم ها و آقایان لطفا گوشی های تلفن همراه تان را کنار بگذارید و بیشتر برای یکدیگر وقت صرف کنید

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

تاثیر منفی تلفن همراه بر روابط زناشویی

متخصص روابط زناشویی دکتر آلیسون برازاک در وب سایت NPR  نوشت: طبق گفته ی 40٪ از زنان همسران شان به دلیل استفاده از گوشی های تلفن همراه با سیستم عامل اندروید ناراضی هستند و دلیل کمرنگ شدن روابط زناشویی شان را این بخش از تکنولوژی می دانند. درصد بالایی از مردان شبها تا دیر وقت در شبکه های اجتماعی و دنیای تکنولوژی وقت صرف می کنند که همین عامل کاهش صرف زمان مردان در کنار همسران شان است.

میشل دروین یکی از برگزار کنندگان این تحقیقات می گوید: اگر چه این تحقیقات و مطالعات بر روی گروه کوچکی از زوج ها انجام شده است اما با کمی دقت در اطراف تان خواهید یافت که چقدر روابط زناشویی و عاطفی زوج ها بوسیله ی تکنولوژی کمرنگ شده است. همانطور که حتما شما هم دیده اید در رستوران و یا جای دیگری که زن و مرد تصمیم دارند با هم زمانی را کنار هم باشند هر دوی آنها در حال چک کردن تلفن های همراه شان هستند و این یک دلیل واضح برای بیان این سردی روابط بین زوج ها می باشد.

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

تاثیر موبایل بر روابط خانوادگی

افزایش نرخ طلاق در کشورهای مختلف باعث شده تا جامعه شناسان بیش از پیش به مشکلات زوج ها و علل جدایی آنها توجه کنند. براساس یکی از نظرسنجی های مرکز تحقیقات افکار عمومی ملت، 60٪ مردم بخاطر مشکلاتی همچون درآمد پایین، نارضایتی در رابطه ی جنسی و فرزندان، از زندگی خود رضایت کامل ندارند. اما حالا باید تلفن همراه را نیز به این لیست اضافه کنیم. تصور می کنید تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک تا چه اندازه می تواند بالا باشد؟

بهتر است صحبت های خود را با طرح این سوال شروع کنیم: گوشی موبایل شریک زندگی تان در زمان حضور شما تا چه اندازه می تواند باعث پریشانی او شود؟

استفاده های نادرست از تلفن همراه سبب از بین رفتن اعتماد میان بسیاری از زوج ها شده است. براساس مطالعات انجام شده، مردم آمریکا بصورت معمول هر 6 تا 7 دقیقه یکبار تلفن همراه خود را چک می کنند. به بیان دیگر، هر آمریکایی روزانه بیش از 150 بار موبایل خود را چک می کند. درواقع بی اعتنایی نسبت به همدیگر و استفاده ی بیش از حد از تلفن همراه به یکی از اصلی ترین مشکلات زوج های امروزی تبدیل شده است. در یکی از تحقیقات، 70٪ شرکت کنندگان نسبت به این موضوع و تاثیر آن بر روابط رمانتیک خود احساس نارضایتی کرده اند.

احتمالا بسیاری از شما نیز با این صحنه رو به رو شده باشید؛ زمانی که با شور و انرژی فراوانی پیش روی همسر خود نشسته ای و متوجه می شوید که او نسبت به شما بی توجه است. در یکی از تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، روابط رمانتیک 175 نفر از مردم آمریکا با کامل کردن پرسشنامه های مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

هدف اصلی از انجام این تحقیق، روشن شدن میزان بی توجهی شریک زندگی هنگام استفاده از تلفن همراه بود. سوال های مطرح شده در آن نیز شامل مواردی همچون “آیا وقتی با هم هستید، همسر شما تلفن همراهش را جایی قرار می دهید که بتوانید ببینید؟” یا “زمانی که با هم هستید، همسر شما از تلفن همراه خود استفاده می کند؟” می شوند.

همچنین در این تحقیق ابعاد مختلف تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک همچون میزان رضایت آنها از رابطه ی فعلی، افسردگی و اینکه تلفن همراه تا چه اندازه می تواند آغازگر جنگ های آنها باشد، مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه ی آن نیز بسیار جالب بود: تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک حتی از پول، رابطه ی جنسی و فرزندان هم بیشتر است!

اگر بخواهیم نگاهی متفاوت به این موضوع داشته باشیم می توان گفت زمانی که تلفن همراه تاثیر بدی روی روابط رمانتیک ما می گذارد، کیفیت ارتباط ما با شریک زندگی خود نیز کاهش می یابد که نتیجه ی آن چیزی جز کاهش رضایت از زندگی نخواهد بود. اگر چه ممکن است با خود بگویید که استفاده از تلفن همراه نمی تواند تا این اندازه ویران کننده باشد. اما تاثیر گوشی موبایل بر روابط خانوادگی فراتر از حد تصور است.

تعضیف روابط میان زوجین را نیز حداقل بصورت می توان بیان کرد: براساس نظریه ی جابجایی فرضیه (Displacement Hypothesis) استفاده ی طولانی مدت از تلفن همراه باعث سرد شدن رابطه و درنهایت تضعیف آن می شود. تئوری تعارض گوشی های هوشمند (Smartphone Conflict Theory) نیز تلاش دارد تا گوشی موبایل را به عنوان عامل اصلی جنگ میان زوجین معرفی کند. هر دو این تئوری ها نیز نتیجه ای جز کاهش رضایت از زندگی نخواهند داشت.

اما چاره چیست و برای رهایی از مشکلات مربوط به گوشی های موبایل چه کاری باید انجام داد؟ پاسخ این سوال سخت نیست: باید گوشی خود را کنار بگذارید. شاید بسیاری از مردم نسبت به استفاده از گوشی موبایل اعتیاد داشته باشند، اما این رفتار از نگاه شریک زندگی شما معنایی متفاوت دارد. عده ی زیادی از زوج ها تصور می کنند همسرشان تلفن همراه را به آنها ترجیح می دهند!

تاثیر منفی موبایل بر زندگی مشترک

منبع:
سایت نمناک
سایت باشگاه خبرنگاران
کجت نیوز

مطالب مرتبط:

تاثیر منفی تلفن همراه و تبلت بر فضای خانواده

آشنایی با عوارض استفاده از گوشی هوشمند

پدیدآورنده: 
Share