باید فریاد امام حسین(ع) را در گوش آل سعود خواند/ اگر دین ندارید آزاده باشید
به گزارش خبرگزاری ضیاءالصالحین، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در مراسم عزاداري سالار شهيدان كه در شب عاشوراي حسيني در نمازخانه بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد با تكيه بر پيام جهاني عاشورا به وظيفه مسلمانان در قبال ظالمان اشاره داشته و بيان كردند:
ما اگر ثارِ سالار شهيدان يعني طالب خونبهاي حسين بن علي(سلام الله عليهما) نشديم خداوند اين كار را به ديگري مي سپارد، تمام دعا براي اين است كه ما طالبان ثار آن حضرت باشيم فرمود: ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَيْرَكُمْ ثُمَّ لا يَكُونُوا أَمْثالَكُمْ﴾ فرمود انبياء شربت شهادت نوشيدند اولياء شربت شهادت نوشيدند كربلا به پا شده است تا دين بماند شما بكوشيد دين به دست شما بماند نشد ديگري, نشد ما به وسيله يمن و يمني, آل سعود را خفه مي كنيم بكوشيد شما وارثان كربلا بشويد اگر وجود مباركش وارث همه انبيا شد شما بكوشيد جزء «العلماء ورثة الانبياء» بشويد اگر درباره حسين بن علي مي گوييم از آدم تا خاتم هر فضيلتي بود تو ارث بردي; يعني اگر عالِمي بكوش وارث حسين بن علي بشوي; يعني اگر كسوت روحانيت در بركردي بكوش ارثي ببري.
آيت الله العظمي جوادي آملي لزوم مبارزه با طاغيان هر عصر را وظيفه اصلي هر مسلماني دانسته و بيان داشتند: جامعه وقتي مي تواند بگويد «وجعلنا و اياكم من الطالبين بثاره» كه امروز عليه آل سعود سخن بگويد و قيام كند و به نفع يمن و يمنيِ مظلومِ شهيد داده قيام كند كه قائم بالعقل باشد, قائم بالايمان باشد, قائم بالتقوا باشد علما هم اولوا بقية باشند توده مردم هم قائم بالعقل اين مي شود «و جعلنا و اياكم من الطالبين بثاره» وگرنه فقط ثواب اشك ريختن را انسان ببرد ديگر مشمول اين جمله بعدي نيست «و جعلنا و اياكم من الطالبين بثاره» اگر سالار شهيدان كسي كه در راه او امروز هم اهل مبارزه و جهاد كبيري كه مطرح شد و در سوره «فرقان» آمده و سوره فرقان سوره مكّي است و جهاد سوَر مكّي جهاد فرهنگي و فكري است اگر اهل اين شد آن گاه اين دعا درباره او مستجاب است «و جعلنا و اياكم من الطالبين بثاره».
ايشان ادامه دادند: در قتلگاه حسين بن علي(سلا مالله عليهما) حرف بين المللي و جهاني دين را مطرح كرد فرمود بالأخره دين يك پيام جهاني دارد «إن لم يكن لكم دين وكنتم لا تخافون المعاد، فكونوا أحراراً في دنياكم» اين برنامه معصومانه حسين بن علي است فرمود ما يك وظيفه مشترك انساني با همه مردم جهان داريم الآن آل سعود ولو مسلمان هم نباشد بايد پيام گودال قتلگاه حسين بن علي(سلام الله عليهما) را بشنود «إن لم يكن لكم دين وكنتم لا تخافون المعاد، فكونوا أحراراً في دنياكم» اين طور كشتار زن و بچه و مردم بيگناه با كدام معيار هماهنگ در مي آيد در بحث ديشب به عرضتان رسيد يك وقت است يك كسي تخدير شده است عقلش را تحت فرمان هوس قرار مي دهد اين يك مشكل شخصي دارد كه در بيان نوراني حضرت امير هست «كم من عقل اسير تحت هوي امير» اين جنگ فردي است يك وقت است كه فرمود اين دين را به اسارت بردند سقيفه و سقفي ها آمدند قرآن را و فرهنگ ديني را به اسارت گرفتند خب مكتبِ به اسارت رفته خودش اسير است او چگونه درس آزادي مي دهد چگونه درس حريّت مي دهد ما اگر بخواهيم از آزادي سخن بگوييم از حريّت بحث به ميان بياوريم از مكتبي بايد مدد بگيريم اگر خود مكتب را به اسارت بردند اين وجدان عمومي را استكبار و صهيونيست به اسارت برد لذا اين همه صحنه ها را در يمن مي بيند و هيچ كس اعتراض نمي كند. لذا اصرار ذات اقدس الهي به رسول گرامي(ص) اين است مبادا اينها شستشوي مغزي بدهند و مكتب را به اسارت ببرند مبادا اينها فرهنگ را اسير كنند الآن فرهنگ مردم به اسارت رفته است وگرنه اين ظلم آشكار را مي بينند و كسي اعتراض نمي كند اين پيام سالار شهيدان در گودال همين است.
معظم له در ادامه سخنانشان با اشاره به جان فشاني اصحاب سالار شهيدان و نهايت اخلاص آنها در بذل جان, بيان داشتند: سالار شهيدان آمد اين دين را زنده كرد فرمود من از همان اول مي دانم چه خبر است اين نقشه ها را به من نشان دادند حرفي را كه خدا درباره كلّ جهان زد من درباره ساختار رزمنده هاي خودم مي گويم خدا فرمود من مدبّرات فراواني دارم اما كسي كه كمترين لغزش در كار او و در فكر او باشد به او مأموريت نمي دهم ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً﴾ اين مُضل يعني گمراه نه گمراه كننده, فرمود من اين كارگاه را با مدبرات امر اداره مي كنم كسي كمترين نقص و عيب در او باشد من به او مأموريت نمي دهم كسي كه گمراه باشد گمراه كننده باشد من به او سِمت نمي دهم اين بيان خداوند است. همين بيان را مي بينيد سالار شهيدان درباره كادر و ستاد خودش مي گويد وقتي عبيد الله بن حرّ جوفي آن پيشنهاد را داد حضرت فرمود اينجا خون لازم است نه اسب و سپر. تو آدم خوبي هستي اهل نمازي ولي محافظه كاري اينجا كه خون لازم است كمك مالي اثر ندارد اين استدلال حسين بن علي است در ردّ پيشنهاد عبيد الله بن حرّ جوفي در آن سرزمين.
ايشان در ادامه به وظيفه عالمان و توده مردم اشاره كرده و بيان داشتند: به ما فرمودند شما جزء كساني باشيد كه طالبان خون حسين بن علي(عليهما السلام) هستيد اين صلاحيت را داشته باشيد, نظامي كه بخواهد طالب خون حسين(سلام الله عليه) باشد امروز آل سعود را يزيدي بدانند به فكر يمن و يمني بيچاره بيفتد اين بايد اين اركاني را كه حسين(سلام الله عليه) معرفي كرد اين را هم بفهمد, باور كند و عمل كند و ادامه بدهد. در قرآن كريم فرمود علما يك وظيفه اي دارند توده مردم يك وظيفه اي دارند اين وظيفه اي كه توده مردم دارند علما هم در اين وظيفه سهيم اند علما بايد مظهر بقيّةالله باشند مستحضريد الله هو الباقي مطلق و محض است وجود مبارك وليّ عصر بالاصاله بقية الله است اما وقتي وجود مبارك امير بيان مي گويد «العلماء باقون ما بقي الدهر» تا روزگار هست علما هستند فرمود آن علمايي كه «وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَي الْعُلَمَاءِ أَنْ لا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُومٍ» آنها ماندني اند آنها كه قبل از مرگ مُرده اند «ذلك ميت الاحياء» او كه باقي نيست آن علمايي كه به اين پيام رسمي اش گوش داده باشد «أَنْ لا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُومٍ» او اگر بيكار مي بيند, شغل نمي بيند, معتاد مي بيند و ناله نمي كند و فرياد نمي زند او عالِم نيست قَرر نمي گيرد.
معظم له در ادامه اظهار داشتند: به ما گفتند شما بقيةالله باشيد يعني عنصري باشيد كه خدا شما را نگه بدارد علما در فرهنگ قرآن و دين بقية الله اند در بخش هاي پاياني سوره مباركه «هود» مي بينيد ﴿فَلَوْ لا كانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُوا بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسادِ﴾ چرا بقيةالله هايي نبودند كه مردم را از زشتي باز بدارند اين كلمه ﴿أُولُوا بَقِيَّةٍ﴾ اگر بار علمي اش بيشتر از بقيةالله نباشد كمتر نيست فرمود چرا علما ماندگار نشدند كه جلوي فساد را بگيرند اگر عالمان دين به دين عمل كنند آن طوري كه دين گفته است مي شوند بقيةالله, اينها مي شوند وليّ بقاء, مي شوند اولوا بقيه نظير ﴿أُولِي الْأَلْبابِ﴾, نظير ﴿أُولِي الْأَبْصارِ﴾ پس اين راه باز است. راه ماندني شدن باز است, راه باقي ماندن باز است اين راه باز است اين وظيفه علماست.
ايشان در تبيين وظايف توده مردم فرمودند: اما وظيفه توده مردم: يك بخشي از آيات قرآن ما را به عقل و علم و تقوا دعوت مي كند كه آن بخش فراوان هست اما در بخش هاي اجرايي كه بخواهد كار حسين بن علي(سلام الله عليهما) را بكند بخواهد عاشورايي بشود بخواهد عاشورا را زنده كند از عقلا ساخته نيست از اتقيا ساخته نيست از مؤمنين ساخته نيست نگاه كنيد تعبير آهنگين قرآن چيست؟ فرمود اين كارهاي مهم براي عقلا نيست مال ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾, اين قوم يعقل غير از عقلاست مگر ما يك قومي يك نژادي داريم به نام نژاد عاقل اين نظير تازي و فارسي نيست يكي عرب باشد يكي عجم تا بگوييم اينها جزء قوم عاقل اند, قوم مؤمن اند, قوم متقي اند اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ يعني آن امتي كه قائم بالعقل باشد مي تواند حسيني باشد قائم بالايمان باشد مي تواند حسيني باشد, قائم بالتقوا باشد حسيني است اين قوم يعني قيام. آن لقب اصلي وجود مبارك وليّ عصر بقيةالله است علما بايد آن را داشته باشند آن سِمت اصلي وجود مبارك حضرت قيام است كه او با اين قيام جهان را زنده مي كند پيروان و منتظران او بايد ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ باشند يعني قائم بالعقل باشند نه اينكه در كلاس درس عاقلانه درس مي گويد ولي در زندگي به عقل قيام نمي كند در كنار سجاده نماز اهل نماز است ولي در جامعه به ايمان قيام نمي كند و دين به ما گفته است تا ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾ نشد مشكل حل نمي شود.
حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي در بخش پاياني سخنانشان در شب عاشوراي حسيني به ذكر حالات حضرت در شب عاشورا و مصائب ايشان پرداختند.
افزودن دیدگاه جدید