شرح دعای روز 24 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی

شرح دعای روز 24 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
شرح دعای روز 24 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی : دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان/ جلب رضایت الهی؛ بالاترین لذت ها /انکار ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام)؛ مستوجب خشم الهی/ولایت پذیری به مثابۀ اطاعت از خدا/ یا جواد السائلین
مطالب مرتبط و پیشنهادی :

⌫دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان:
«اللَّهُمَّ انّى اسْئَلُکَ فیهِ ما یُرْضیکَ، وَاعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذیکَ، وَاسْئَلُکَ التَّوْفیقَ فیهِ لِأَنْ اطیعَکَ وَلا اعْصِیَکَ، یا جَوادَ السَّآئِلینَ؛خدایا در این ماه اسباب خشنودیت را از تو مى خواهم و از آنچه تو را مى آزارد به تو پناه مى برم و توفیق در اطاعت و عدم نافرمانیت را از تو مى خواهم؛ اى بخشنده درخواست کنندگان»[کلیات مفاتیح نوین، ص: 816]
توصیف رضایت الهی، نسبت انکار ولایت با غضب الهی و تبیین ابعاد جود و کرم الهی؛ أهم نکاتی است که در دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان به آن اشاره شده است.
شرح دعای روز 24 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
⌫جلب رضایت الهی؛ بالاترین لذت ها
هیچ چیزى براى انسان لذّت بخش تر از این نیست که احساس کند محبوب عزیز و دلبند و والا مقامش از او راضى است، این احساس رضایت آنچنان نشاطى به انسان مى بخشد که با هیچ چیز برابر نیست.[پیام قرآن؛ ج 6؛ ص225]
آرى لذّت درک رضاى محبوب، از بزرگترین لذّات معنوى است، لذّتى آمیخته با احساس شخصیت و ارزش وجودى، چرا که اگر ارزش و شخصیتى نداشت از سوى محبوب بزرگش پذیرفته نمى شد.[پیام قرآن؛ ج 6؛ ص225]
اینگونه است که در کلام وحی می خوانیم:«وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ اکْبَرُ؛[سورۀ توبه؛ آیۀ72] و رضا و خشنودى خدا از همه اینها برتر است» [اعتقاد ما؛ ص73]
⌫انکار ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام)؛ مستوجب خشم الهی
در زیارت جامعه کبیره منکران ولایت، مغضوب خدا محسوب می شوند:«وَعَلى مَنْ جَحَدَ وِلایَتَکُمْ غَضَبُ الرَّحْمنِ؛ و بر منکران ولایت شماست خشم و غضب خداوند» [کلیات مفاتیح نوین؛ ص546]
اینگونه است که حضرت زهرا (علیها السلام)، در جمع زنان مدینه، نسبت به منکران ولایت علی علیه السلام اظهار تنفر و انزجار شدید می کند.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص221] چرا که آنان از این امتحان بزرگ پیروز بیرون نیامدند و رو سفید نشدند و چه خوش بود که «محک هاى تجربه» به میان آید تا آنها که «غش» دارند، سیه روى شوند، و چه خوب است که کوره هاى داغ امتحان بر پا شود تا «سیاه سیم و زر اندود» باطن خود را آشکار سازد.[زهرا (سلام الله علیها) برترین بانوى جهان؛ ص222]
⌫ولایت پذیری به مثابۀ اطاعت از خدا
اطاعت و فرمانبردارى مخصوص خداست، ولی اطاعت پیامبران و امامان از انجا که آنها مبلّغ احکام خدا هستند لازم است؛ لذا اطاعت آنها در حقیقت اطاعت خداست.[آیین ما (اصل الشیعة)؛ ص146]
اینگونه است که خداوند در قران کریم، روى مساله «حب فى اللَّه و بغض فى اللَّه» و ولایت اولیاى حق تکیه کرده و بعد از بیان مساله «ولایت »، به وجوب اطاعت خدا و اطاعت رسول و آن کس که در حال نماز زکات می پرداخت (امیر مؤمنان على علیه السلام) حکم می دهد و مى فرماید: «وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ [سوره مائده؛ آیۀ56] ؛ کسانی که ولایت خدا و پیامبر او و افراد باایمان را بپذیرند، پیروزند؛ (زیرا) حزب و جمعیّت خدا پیروز است. بنا بر این خط حزب اللَّه همان خط ولایت و بریدن از غیر خدا و پیامبر و اوصیاى او است.[تفسیر نمونه؛ ج 23؛ ص472]
و یا در حدیثى از رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) مى خوانیم که «اصحاب الجنة» را به کسانى تفسیر فرمود که از او اطاعت کردند و ولایت على (علیه السلام) را پذیرا شدند، و« اصحاب النار» را به کسانى که ولایت على (علیه السلام) را ناخوش داشتند و نقض عهد کردند و با او پیکار نمودند.[تفسیر نمونه؛ ج 23؛ ص472]
⌫سخن آخر:( یا جواد السائلین)
از جمله نام هایى که منعکس کننده صفتى از صفات پروردگار است؛ مانند جواد که صفت جود و بخشندگى خداوند را بیان مى کند.[سوگندهاى پر بار قرآن؛ ص429]
مرحوم علامه مجلسى در این زمینه مى گوید: به خداوند سخى گفته نمى شود امّا جواد گفته مى شود چرا که اصل سخاوت به معناى نرمى است، و این واژه از این نظر به افراد با سخاوت گفته مى شود که به هنگام عرض حوائج نرمش نشان مى دهند و نرمش و خشونت درباره خداوند مفهومى ندارد، بلکه از صفات مخلوقات است.[بحارالانوار؛ ج 4؛ ص 206]، [پیام قرآن؛ ج 4؛ ص32]
خداوند، جواد است؛ یعنى هر آنچه سزاوار به حال ممکنات بوده و ممکنات قابلیت آن را داشتند به آنها ارزانى داشته بدون این که سوداگر باشد و دادوستد داشته باشد یعنی بدون این که بدین وسیله بر ذات خویش افزوده و خود را کامل تر نماید.[پیام قرآن؛ ج 4؛ ص32]

مطالب مرتبط و پیشنهادی :
افزودن دیدگاه جدید