منفعت طلبی عامل مردود شدن در امتحانات الهی
واقعیت این است که خیلی از ماها تا قبل از آزمایشات الهی انسانهای بدی نیستیم؛ اما در میدان عمل، مردود می شویم؛ زیرا یکی از علل مهم مردودی ماها در میدان عمل؛ منفعت طلبی است...
خدای بزرگ در قرآن خویش در مورد امتحان گرفتن از انسان ها می فرماید: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن یُترْکُواْ أَن یَقُولُواْ ءَامَنَّا وَ هُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى شوند و آزمایش نخواهند شد؟!»[1]
بهترین مثال برای تقریب به ذهن در مورد امتحانات الهی، امتحانات درسی است. شاید خیلی از دانش آموزان تا قبل از امتحان ــ به راست و دروغ ـــ ادعا کنند که ما درسخوان هستیم و سخنانی از این قبیل؛ اما هنگامی که از آنها امتحان گرفته می شود، معلوم می شود که عیار هر دانش آموز چند است (البته امکان قبولی با تقلب در امتحانات درسی نیز هست؛ اما در امتحانات خدا نه).
بنابراین غرض از امتحانات الهی، معلوم شدن ایمان و پایبندی هر کس به دستورات خدای بزرگ است. اگر مسئله پایبندی به مسائل دینی در میان نباشد، معلوم می شود که انسان به دنبال منافع شخصی خود است و نتیجه آن، مردود شدن در امتحانات الهی است. چنان که منافقان صدر اسلام، همین رویه را پیش گرفته بودند: «(اى رسول) اگر این مردم را براى منفعت آنى و فورى و سفر کوتاه (تفریحى) دعوت کنى البته تو را پیروى خواهند کرد و لیکن این سفر (به تبوک براى جنگ با روم) بر آنان دراز و دشوار آمد، و مؤکد به خدا سوگند مى خورند که اگر توانایى داشتیم همانا با شما بیرون مى آمدیم، اینان خود را به دست هلاکت مى سپارند و خدا مى داند که آنها به حقیقت دروغ مى گویند.»[2]
مصادیق زیادی برای مردود شدن در امتحانات الهی ــ به واسطه منفعت گرایی و منفعت طلبی ـــ در جامعه وجود دارد؛ بارزترین آنها در مواقع انتخابات رخ می دهد که هم نمایندگان و هم مردم را درگیر خود می کند و ممکن است حتی جامعه را به مشکلات متعددی دچار کند(فتنه 88)
خدایا به ما توفیق بده در امتحاناتی که برای ما پیش می آوری، منفعت طلبی ، ما را از کسب نمره قبولی باز ندارد. آمین.
پی نوشت:
1ــ عنکبوت/2.
2ــ نور/42.