جلوه های زیبایی که تسکین دهنده زخم سیل است

موضوع: 
سید حسین سیدی
کمک به سیل زدگان گلستان
یکی از جلوه های زیبایی که در سیل اخیر، ظهور و بروز پیدا کرد و تسکینی بر زخم سیل زدگان شد، همدردی و کمک مردم نسبت به سیل زدگان بود.

جلوه های زیبایی که تسکین دهنده زخم سیل است

ابراز همدردی و کمک های مردم نسبت به سیل زدگان؛ از جلوه های زیبای این جریانات و بدون شک تسکین دهنده زخم سیل زدگان خواهد بود...

جلوه های زیبایی که تسکین دهنده زخم سیل است

یکی از جلوه های زیبایی که در سیل اخیر، ظهور و بروز پیدا کرد و تسکینی بر زخم سیل زدگان شد، همدردی و کمک مردم نسبت به سیل زدگان بود. این یک سنت خداپسندانه و حماسی است که همواره ملت بزرگ ایران، آن را تکرار می کنند. بدون شک این خصوصیات ملت بزرگ ایران، علیرغم یاوه گویی برخی مغرضان داخلی و خارجی، باعث عزت و سرافرازی ملت ایران خواهد شد (چنان که همدلی مردم ایران در دفاع مقدس، علیرغم خسارت ها و مشکلات، سبب سربلندی و پیروزی ملت ایران شد)

قرآن کریم و سخنان اهلبیت(علیهم السلام) پر است از تشویق و ترغیب جهت کمک به دیگران. در سوره قصص برای تشویق بیشتر مردم مسلمان، یک نکته مهم را یادآوری می کند: «وَ أَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْك؛ و همان ‏گونه كه خدا به تو نيكى كرده نيكى كن‏.»[1] در احادیث نیز بر همین مسئله تاکید شده است. یکی از یاران حضرت علی (علیه السلام) می گوید: «فقلت يا أمير المؤمنين عظني فقال يا نوف أحسن يحسن الله إليك فقلت زدني يا أمير المؤمنين فقال يا نوف ارحم‏ ترحم‏؛ گفتم یا امیرالمومنین مرا موعظه کن گفت: احسان کن که خدا به تو احسان کند. گفتم بیشتر برایم بگو یا امیرالمومنین؛ گفت: یا نوف رحم کن تا به تو رحم کنند.»[2]

واقعیت این است که هر کسی که بر دیگری رحم کند، طرف مقابل نیز در پی جبران آن است. حالا یا با انگیزه مسلمانی و مدیون دیدن خود، و یا با انگیزه نوع دوستی و انسانیت. اینکه حضرت می فرماید؛ خدا به تو احسان می کند، بخشی از آن نیز به همین قضیه بر می گردد؛ یعنی در یک بستر طبیعی، دیگران تلافی می کنند. البته گاهی نیز خدا از جایی که انسان گمان ندارد، احسان او در حق دیگران را (حتی در این دنیا) جبران می کند.

در سیل اخیر گلستان و مازندران و دیگر نقاط ایران، تمام ایران بسان یک عضو بدن به یاری عضو دیگری از بدن شتافتند. عضوهای که در حوادث متعدد (سیل، زلزله) همدیگر را حمایت می کنند؛ مثلا زلزله زدگان ثلاث بابا جانی که کمک ها و همدردی های زیادی را از ملت ایران دریافت کرده بودند، در سیل اخیر به یاری هموطنان سیل زده  شتافتند.

غرض اینکه؛ همدردی ملت ایران نسبت به هم در حوادث متعدد، تسکین دهنده زخم سیل و مشکلات آنها خواهد شد و لطف خدای بزرگ را نیز نسبت به خود جلب می کند. لطفی که در طول این 40 سال بوده است و علیرغم کمبود در بخش هایی، سبب بالندگی و پیشرفت ایران شده است.

خدایا این همدلی و همبستگی ملت بزرگ ایران به هم را، تایید فرما و سبب سربلندی آنها گردان و دشمنان این ملت (خارجی و دنباله های داخلی آن را) رسوا بگردان. آمین.

جلوه های زیبایی که تسکین دهنده زخم سیل است

پی نوشت:
1ــ قصص/77
2ــــ مجموعة ورام / ج‏2 / 164.

پدیدآورنده: 
Share