اسماء الله / جلسه 5

استاد محمد شجاعی
اسماء الهی
مهم ترین کار فرهنگی در کشور ما بالا بردن ایمان مردم است یعنی خداترس شوند از کاری که می خواهند در حق خود و دیگران انجام دهند در این صورت سلامتی جامعه بسیار بالا می رود.

جوشن کبیر را با همان اسماء حسنی در قرآن کریم می خوانیم. (توحید و معرفت الله)در روایت داریم: اگر این شناخت جذب انسان شود، حال او حال کسی است که در بهشت همراه اولیاء خداست و اگر این حال به ما دست ندهد، یعنی جذب ما نشده و خدای ناکرده حضور ما در کلاس همراه طبیعت بوده و نتیجه عکس می دهد و به عکس است به جای اینکه به نفع ما باشد به ضرر ما تمام شود.در مورد ایمان به خدا و نقشی که در زندگی انسان دارد، روایتی از امام رضا «علیه السلام» بیان فرمودند: سؤال می کنند از وجوب خداوند؟ می فرمایند: علت های زیادی وجود دارد که از این علل یکی این است که؛ مردم ایمان به خداوند نداشته اند، از معصیت و ارتکاب گناهان کبیره خودداری نمی کنند و در پی خواهش های نفسانی نمی ترسند.
هر موقع مردم از اینها نمی ترسیدند و هرکس به دنبال هوس ها و خواهش های نفسانی می رفت؛ بی گمان مردم همه به فساد و تبهکاری کشیده می شدند و به ناموس هم تجاوز می کردند (امنیت و آرامش که ما در کشور داریم به خاطر روح ایمانی است که در جامعه کم و بیش تزریق شده است و اگر این روح ایمان بالا رود این ظلم و تجاوز از بین می رود و یا کاهش پیدا می کند.) در هر جامعه ای که خداترسی و ایمان به خدا بیشتر باشد، امنیت بیشتر است، چون در این زمان مردم خدا را بالای سر خود می بینند.

مهم ترین کار فرهنگی در کشور ما بالا بردن ایمان مردم است یعنی خداترس شوند از کاری که می خواهند در حق خود و دیگران انجام دهند در این صورت سلامتی جامعه بسیار بالا می رود.

در روایت داریم: دختران خود را به شخص با ایمان بدهید، چون اگر از دختران شما خوشتان بیاید خوشبخت هستند و اگر خوششان نیاید به آنها ظلم نخواهند کرد.
ما قبل از اینکه در مقابل همسرمان مسئول باشیم در برابر خدا مسئولیم و باید از خداوند و به خواست خداوند عمل کنیم. مقوله ازدواج مقوله لجبازی نیست. اگر کسی را به همسری برگزیدی باید مهرورزی و عشق ورزی نمایی. مثل یک فروشنده وقتی از خدا ترس دارد، ظلم نمی کند و منصفانه عمل می کند.
مهم ترین کار فرهنگی در کشور ما بالا بردن ایمان مردم است یعنی خداترس شوند از کاری که می خواهند در حق خود و دیگران انجام دهند در این صورت سلامتی جامعه بسیار بالا می رود.
در روایت است که در زمان امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف» گنج های زمین که به خاطر معصیت و کارهای ناشایست ما در زمین پنهان شده است آشکار می شود. اگر کسی می خواهد به پیشرفت یک جامعه کمک کند، بالا بردن تقوای خویش است، اگر این تقوا بالاتر رود برکتی که خداوند می دهد بیشتر است. نوآوری و نبوغ بالا می رود، هم روح را شاداب و هم فکر را منور می کند. کسی که اعتقاد به خدا و معاد دارد مشکلاتش به آسانی حل می شود.

بیشترین چیزی که انسان به آن احتیاج دارد، شناخت است.

پیامبر می فرماید: اگر علم در ثریا باشد ایرانی ها می رود و یاد می گیرند. هیچ خدمتی در جامعه بالاتر از این نیست که تقوا و ایمان مردم را بالا ببریم که باعث می شود سطح علم و صنعت و برکت جامعه بالاتر خواهد رفت. علم و تکنولوژی برای اینکه باعث آرامش باشد باید همراه ایمان باشد چون در کشورهای غربی با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی چون همراه ایمان نیست هرچند طبیعت در آسایش است ولی جنبه انسانی آنها در فشار است. دلیل دیگر در وجوب قبول خداوند ما می بینیم مردم در خلوت و باطن معصیت می کنند و در این خلوت ها امکان معصیت آن ها فراهم می شود. و اگر کسی نترسد از خدا که کسی در غیب مراقب اوست هیچ کس دیگر موفق نبود و در خلوت خود معصیت می کرد. اگر ایمان به خدا باشد، در خلوت هم ظلم نمی کند.
در روایت داریم: بترسید از ظلم به کسی که جز خداوند کسی را ندارد چون خداوند جواب آن ظلم را می دهد.
امام علی «علیه السلام» فرمودند: شناخت خداوند سبحان بالاترین و عالی ترین شناخت هاست.
بیشترین چیزی که انسان به آن احتیاج دارد، شناخت است.
امام صادق «علیه السلام» فرمودند: خداوند دوست کسی است که او را بشناسد و دشمن کسی است که ادعای خداشناسی کند.

-------------------------
منبع: سایت منتظران منجی، استاد محمد شجاعی، 1386/2/27

Share

دیدگاه‌ها

«أَعْظَمُ الْجَهْلِ، جَهْلُ الإِنْسانِ أَمْرَ نَفْسِهِ، أَعْظَمُ الْحِكْمَةِ مَعْرِفَةُ الإِنْسانِ نَفْسَهُ وَوُقُوفِهِ عِنْدَ قَدْرِهِ؛ بزرگ ترين ناآگاهى، خويشتن نشناسى است و بالاترين دانش ها شناخت خويشتن، تا از اندازه خود تجاوز نكند.»
[غررالحكم، ص 77]