خطرات چرت زدن طولانی را جدی بگیرید

چرت زدن طولانی
اگر مدت‌ زمان چرت زدن به بیشتر از ۴۰ دقیقه برسد، خطر ابتلا به سندرم متابولیک هم افزایش می‌ یابد. به‌عنوان مثال، چرت‌ های بیش از ۹۰ دقیقه در ساعات روز، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را حدود ۵۰ درصد نسبت به حالت عادی بیشتر می‌ کند.

سندرم متابولیک شامل بیماری ها و مشکلات مختلفی از جمله فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا و داشتن چربی اضافی در ناحیه شکم می شود.
درحالی که خوابیدن به اندازه کافی از کلیدهای اصلی برای داشتن سلامت مطلوب است، اما یکی از مطالعات اخیر نشان می دهد که چرت زدن در ساعات روز برای قلب مفید نیست.
محققان در این مطالعه دریافته اند که خواب آلودگی در طول روز و چرت های طولانی می توانند با خطرات مختلفی برای سلامت قلب مرتبط باشند. درواقع، این وضعیت با افزایش خطر ابتلا به مجموعه ای از مشکلات برای سلامتی همراه است که اصطلاحا به آن سندرم متابولیک می گویند. بنابراین، همین دو عامل می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری دیابت را افزایش بدهند.
سندرم متابولیک شامل بیماری ها و مشکلات مختلف از جمله فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا و داشتن چربی اضافی در ناحیه شکم می شود.
در این مطالعه، یافته های مربوط به ۲۱ مورد از مطالعات دیگر مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند که مجموعا شامل بیش از ۳۰۷ هزار نفر می شدند. یافته های این سنجش جامع نشان می دهند که اگر افراد برای مدتی کوتاه تر از ۴۰ دقیقه چرت بزنند، با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک مواجه نمی شوند. حتی اگر میزان چرت به کمتر از ۳۰ دقیقه برسد، این خطر تا حدی کمتر هم می شود.
با این حال،  محققان می گویند که اگر مدت زمان چرت زدن به بیشتر از ۴۰ دقیقه برسد، خطر ابتلا به سندرم متابولیک هم افزایش می یابد. به عنوان مثال، چرت های بیش از ۹۰ دقیقه در ساعات روز، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را حدود ۵۰ درصد نسبت به حالت عادی بیشتر می کند.
یافته های این ارزیابی کلی نشان می دهند که اگر مدت زمان چرت زدن در روز به بیش از یک ساعت برسد و فرد با خستگی مفرط مواجه شود،  خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ در او حدود ۵۰ درصد افزایش پیدا می کند. با این حال، این مطالعه فقط وجود ارتباط بین این عوامل را نشان می دهد و اثبات نمی کند که خوابیدن اضافی در طول روز مستقیما باعث ابتلا به سندرم متابولیک می شود.
دکتر توموهیدو یامادا (متخصص دیابت در دانشگاه توکیو و مسئول این مطالعه) می گوید: «چرت زدن به طور گسترده ای در میان مردم جهان شایع شده است. بنابراین، شفاف سازی رابطه بین چرت زدن و بیماری های متابولیک می تواند استراتژی جدیدی برای درمان در اختیار پزشکان قرار بدهد، خصوصا به این دلیل که میزان ابتلا به بیماری های متابولیک هم در سرتاسر جهان روبه افزایش است».

منبع:  سلامتیسم

 

Share