شرح زیارت عاشورا - استاد محمد شجاعی

شرح زیارت عاشورا از استاد محمد شجاعی

سلسله مباحثی که تقدیم شما دوستان عزیز می گردد، مربوط به شرح زیارت عاشورا است که توسط استاد محمد شجاعی بیان گردیده و حدود 339 جلسه می باشد. برای مطالعه این مباحث با ما همراه باشید. 

برای باز شدن «قلب و دل و سرّ و روح و ذهن» ما در گفتن و شنیدن و فهم معارف بی نظیر «زیارت عاشورا» و همراه شدن با محتوای بی ­نظیر و عالی این زیارت، استمداد می جوییم از روح مطهر و پر فتوح سیدالشهدا و علی ابن الحسین علی اکبر و اولاد معصومین و طاهرین و اصحاب عزیز سیدالشهدا علیهم السلام.

این زیارت به نقل از امام باقر علیه السلام و حدیث قدسی است که خداوند آن را تنظیم کرده و در اهمیت آن،  همین بس که مورد سفارش اکید معصومین علیهم السلام و بزرگان دین واقع شده و حاوی یک دنیا معرفت و از جمله یک دوره درس انسان شناسی و امام شناسی است. این زیارت در واقع، منشور سبک زندگی یک انسان و شیعه حقیقی است.

هیچ کلاس و مکتبی کامل تر و سازنده تر از زیارت عاشورا نیست

هیچ کلاس و هیچ جلسه و هیچ مکتبی زیر این گنبد کبود، کامل تر و سازنده تر از مکتب زیارت عاشورا نیست. زیرا مضمون آن، شامل تمام جنبه های زندگی انسان می شود. یک مکتب و یک آیین نامه و یک منشور زندگی است. برای همین تأکید می کنم حتماً عزیزان به خواندن زیارت عاشورا التزام داشته باشند. اگرفکر می کنی تکراری است، بدان که تکرار ندارد. هربار که می خوانی، مطلب و نگاه جدیدی دارد و همیشه تازه و جدید است. این منشور را مکرر باید ذکر بکنیم. مثل نماز خواندن که باید مکرر بخوانیم تا یاد بگیریم چه جوری باشیم. باید دائماً در آینه زیارت عاشورا یک ماه گذشته و یک سال گذشته خود را بررسی کنیم و ببینیم ما چه کار کرده ایم و چطور زندگی کرده ایم. برای همین هم است که برخواندن زیارت عاشورا این همه تأکیده شده است. امام زمان (علیه السلام) فرمودند: «عاشورا، عاشورا، عاشورا». یعنی خواندن زیارت عاشورا خیلی مهم است. حضرت تأکید کرده که آن را بخوانیم. یک جاهایی که صدق نداریم، دعا می کنیم و خواهش و التماس می کنیم و می گوییم: «إیاک نعبد و إیاک نستعین»؛ بگوییم: خدایا تو خودت کمک کن ما صادق باشیم.

پدیدآورنده: 
کلمات کلیدی: 
Share