سلسله مباحث مهدویت | حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی است که ارحام مؤمنین هم از شعبه های آن است - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 9)

سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی است که ارحام مؤمنین هم از شعبه های آن است» به همراه متن سخنرانی

سلسله مباحث مهدویت | حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی است که ارحام مؤمنین هم از شعبه های آن است - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 9)

در این بخش، نهمین قسمت سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «حقیقت اولوالأرحام همان ولایت الهی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی است که ارحام مؤمنین هم از شعبه های آن است» به همراه متن سخنرانی را به مدت 60 دقیقه با سالکان طریق حق به اشتراک می گذاریم.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

۹- عن أبی جعفر علیه السّلام فی حدیث: «انّ الحسین علیه السّلام قال: یظهر اللّه قائمنا فینتقم من الظّالمین.» فقیل له: «یابن رسول اللّه! من قائمکم؟»

قال: «السّابع من ولد ابنی محمّد بن علیّ، و هو الحجّة بن الحسن بن علیّ بن محمّد بن علیّ بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علیّ ابنی، و هو الّذی یغیب مدّة طویلة، ثمّ یظهر و یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما.»

از امام باقر علیه السّلام در بخشی از یک حدیث چنین آمده است: «حسین علیه السّلام فرمود: خداوند قائم ما را ظاهر می کند و از ستمکاران انتقام می‌کشد.» به ایشان عرض شد:

«یابن رسول اللّه! قائم شما چه‏ کسی است؟» فرمود: «هفتمین از نسل فرزندم محمد بن علی (امام باقر)، او حجة بن الحسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی فرزندم (امام سجاد) است، اوست که مدتی طولانی پنهان است، سپس ظاهر می ‏شود و زمین را همان‏طور که از ستم پر شده است از عدل و داد سرشار خواهد کرد.» ( اثبات الهداة، ج ۳، ص ۵۶۹، روایت ۶۸۱)

۱۰- و عن الّثمالی عن علیّ بن الحسین علیهما السّلام أنّه قال: «فینا نزلت هذه الآیة: وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏ (الأحزاب: ۶)، و فینا نزلت هذه الآیة: وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ‏ (الزّخرف: ۲۸

و الإمامة فی عقب الحسین بن علیّ بن ابی طالب علیهم السّلام الی یوم القیامة، و انّ للقائم منّا غیبتین: إحداهما أطول من الاخری، أمّا الاولی فستّة أیّام و ستّة أشهر و ستّ سنین؛ و أمّا الاخری فیطول أمدها حتّی یرجع عن هذا الأمر أکثر من یقول به، فلا یثبت علیه الّا من قوی یقینه، و صحّت معرفته، و لم یجد فی نفسه حرجا ممّا قضینا، و سلّم لنا أهل البیت.»

ابو حمزه ثمالی از امام سجاد علیه السّلام نقل می‏کند که فرمود: آیه‏ «[النَّبِیُّ أَوْلی‏ بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُمْ و] أُولُوا الْأَرْحام‏ بَعْضُهُمْ أَوْلی‏ بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللَّهِ‏» (احزاب: ۶) و آیه‏ «وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ‏» (زخرف: ۲۸) در مورد ما نازل شده و امامت بعد از حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السّلام تا روز قیامت در خاندان ماست.

و قائم ما دو غیبت دارد که یکی از دیگری طولانی‏تر است، اولی]از زمان تولد تا زمان شروع امامتشان [مدتهای شش روز  و شش ماه و  شش سال است و دومی آن‏قدر طول می کشد که بیشتر معتقدان به غیبت هم از اعتقاد خود برمی‏ گردند و تنها کسانی بر این اعتقاد باقی می ‏مانند که دارای یقینی محکم و شناختی درست باشند و نسبت به آنچه ما می گوییم کمترین ناباوری و دلتنگی در پذیرش به خود راه ندهند و کاملا گوش به فرمان ما باشند.» (بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۱۳۴، روایت ۱)

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

جهت دسترسی به مجموعه سلسله مباحث «مهدویت» استاد محمدرضا عابدینی کلیک کنید

Share