سلسله مباحث مهدویت | شباهت های امام زمان با انبیاء بالخصوص با حضرت موسی (علیهم السلام) - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 4)

سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «شباهت های امام زمان با انبیاء بالخصوص با حضرت موسی (علیهم السلام)» به همراه متن سخنرانی

سلسله مباحث مهدویت | شباهت های امام زمان با انبیاء بالخصوص با حضرت موسی (علیهم السلام) - استاد محمدرضا عابدینی (جلسه 4)

در این بخش، چهارمین قسمت سلسله مباحث مهدویت حجت الاسلام محمدرضا عابدینی برگرفته از کتاب «شموس المضیئة» با عنوان «شباهت های امام زمان با انبیاء بالخصوص با حضرت موسی (علیهم السلام)» به همراه متن سخنرانی را به مدت 62 دقیقه با سالکان طریق حق به اشتراک می گذاریم.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم

1. اینکه در حدیث لوح از اوصافِ خاتم الاوصیاء حضرت حجّت (علیه السلام) می‌فرماید: عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ صَبْرُ أَیُّوبَ، آن بهاء عیسی که روحانیّت خاصّه ی ایشان بود که گویی مَلَکی بود که جسمانی بود، و از باب اینکه اصلا پدری هم برای او بود، و جلوه جمالی حضرت حق در ایشان مشهود بود، تماماً همه در حضرت حجّت(علیه السلام) خواهد بود.

2. امّا در مورد عَلَیْهِ کَمَالُ مُوسَى، روایات این کمال را «هیبتِ موسی» گرفته اند و مثلا در روایت دارد که مِنَّا مَهْدِیُّ هَذِهِ الْأُمَّةِ لَهُ هَیْبَةُ مُوسَى وَ بَهَاءُ عِیسَى وَ حُکْمُ دَاوُدَ وَ صَبْرُ أَیُّوب‏ ؛موسی (علیه السلام) از جهت وجودی تجلّی هیبت بود در نظام الهی (لذا مردم به ملایمتِ برادرش هارون راحتتر نزدیک میشدند، و خوف از هیبتِ موسی داشتند، در عین اینکه موسی از همه متواضع ترین بود).

3. این هیبتِ موسی را در بعضی از روایات تعبیر کردند که «شَبِیهُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ عَلَیْهِ السَّلَامُ، عَلَیْهِ جُیُوبُ النُّورِ، یَتَوَقَّدُ مِنْ شُعَاعِ ضِیَاءِ الْقُدُس» مثل همان معجزه ی «ید بیضاء» که در جیبش کرد و وقتی بیرون می آورد بیضاء و نور افشان بود، این هیبت جیوب و شدّت نور هم بود، لذا چون نورش تلألؤش بسیار شدید بود و چشم بیننده تحمّلش را ندارد، همان نور که ابتدائاً از مظاهر جمال بوده، اینجا که کسی نمیتواند به آن خیره شود و عقول را متحیّر میکند، اینجا از مظاهر جلال و هیبت حق میشود، و لذا این شدّت کمالات نورانی موجب هیبتِ مظهر میشود.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

جهت دسترسی به مجموعه سلسله مباحث «مهدویت» استاد محمدرضا عابدینی کلیک کنید

Share