سیره و مبانی قرآنی امام خمینی (ره) - استاد رفیعی + متن

بیانات ارزشمند حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «سیره و مبانی قرآنی امام خمینی (ره)»

سیره و مبانی قرآنی امام خمینی (ره) - استاد رفیعی + متن

بیانات ارزشمند حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «سیره و مبانی قرآنی امام خمینی (ره)» / زمان سخنرانی : 30 دقیقه

سیره و مبانی قرآنی امام خمینی (ره) - استاد رفیعی + متن

متن سخنرانی :

هیچ کس مانند مقام معظم رهبری امام راحل «ره» را نمی شناخت زیرا که واقعا شاگرد خاصی برای امام بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در وصف امام (ره) فرمودند: امام خمینی شخصیّتی آن‌چنان بزرگ بود که در میان بزرگان و رهبران جهان و تاریخ، به‌جز انبیا و اولیای معصومین علیهم السّلام، به دشواری می توان کسی را با این ابعاد و این خصوصیّات تصوّر کرد. آن بزرگوار قوّت ایمان را با عمل صالح، و اراده‌ی پولادین را با همّت بلند، و شجاعت اخلاقی را با حزم و حکمت، و صراحت لهجه و بیان را با صدق و متانت، و صفای معنوی و روحانی را با هوشمندی و کیاست، و تقوا و ورع را با سرعت و قاطعیّت، و ابّهت و صلابت رهبری را با رقّت و عطوفت، و خلاصه بسی خصال نفیس و کمیاب را که مجموعه‌ی آن در قرنها و قرنها بندرت ممکن است در انسان بزرگی جمع شود، همه‌وهمه را با هم داشت.

امام یک مرجع قرآنی بود. امام در کتابهایشان و درس هایشان، فراوان استناد به آیات قرآن دارند.

رموز موفقیت و پیشبرد امام چیست؟

اولین مبنای اندیشه امام راحل آیه ۱۴ سوره علق بود. أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی (آیا او ندانست که خدا (اعمال زشتش را) می‌بیند (و از او روزی انتقام می‌کشد)

امام می فرمودند عالم محضر خداست. در محضر خدا معصیت نکنید. اگر این آیه در زندگی های ما بیاید، حتی یک گناه را هم انجام نمی دهیم. اعمال ما را خدا و ملائکه و فرشتگان می بینند و اگر عمل ما برای غیر خدا باشد، کلاه گشادی بر سر ما رفته است. خلوت و حضور امام یکی بود. بر روی امام، نه تعریف و نه مذمت کسی اثرگذار نبود.

دوم مبنای اندیشه امام آیه ۱۱ سوره رعد است. إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ (خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند)

سیره و مبانی قرآنی امام خمینی (ره) - استاد رفیعی + متن

ویژه نامه مرتبط : رحلت امام خمینی قدس سرهویژه نامه امام روح الله  کلیک کنید.

Share