قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس

موضوع: 
تعداد کلمات 955 / زمان تقریبی مطالعه : 4 دقیقه
قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس!!
در پی قبح‌زدایی علنی از وابستگی‌های باکو به رژیم صهیونیستی و ترکیه که با سوءاستفاده از نتیجه جنگ ۲۰۲۰ و بیرون رانده‌شدن ارمنستان از خاک جمهوری آذربایجان صورت گرفت، رسانه‌های باکو این‌بار به بهانه حمایت انگلیس از حکومت علی‌اف در مقابل فشارهای آمریکا...

قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس

در پی قبح‌زدایی علنی از وابستگی‌های باکو به رژیم صهیونیستی و ترکیه که با سوءاستفاده از نتیجه جنگ ۲۰۲۰ و بیرون رانده‌شدن ارمنستان از خاک جمهوری آذربایجان صورت گرفت، رسانه‌های باکو این‌بار به بهانه حمایت انگلیس از حکومت علی‌اف در مقابل فشارهای آمریکا و فرانسه، قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس را در دستور کار خود قرار داده‌اند!

قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس!!

وابستگی‌ های باکو به انگلیس

روزنامه ینی‌مساوات باکو در گزارشی برای قبح‌زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس و متکی بودن حکومت علی‌اف‌ها و پاشایف‌ها نوشت: "لحن آمریکا و فرانسه در حمایت از ارمنستان، انگلیس را ناراحت می‌کند! لئو داکرتی وزیر امور اروپا و آمریکای شمالی انگلیس در دیدار با الهام علی‌اف گفت: آذربایجان کشور زیبایی است! وی با ابراز خرسندی از این سفر تأکید کرد که افتخار می‌کنم که روابط بین کشورهای ما سابقه‌ای غنی دارد. وی با ابراز خرسندی از این سفر تأکید کرد که افتخار می‌کنم که روابط بین کشورهای ما سابقه‌ای غنی دارد!! (سابقه "غنی" این روابط به استیلای نظامی ژنرال تامسون انگلیسی بر حکومت محمدامین رسول‌زاده در دوره پس از فروپاشی امپراطوری تزاری و دوره به‌اصطلاح جمهوریت ۱۹۱۸ تا ۱۹۲۰ بازمی‌گردد که پس از فروپاشی شوروی و تثبیت حکومت علی‌اف ها بر باکو و قرارداد نفتی با بی پی احیاء شد). وی گفت: بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی نگرش مثبتی به هر گونه کمک به تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای قفقاز دارند و به داشتن روابط بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، تجاری و انرژی با آذربایجان بسیار افتخار می‌کنند.

لئو داکرتی تأکید کرد که آذربایجان نه‌تنها تأمین‌کننده مهم انرژی اروپا، بلکه یک کشور مهم و مسئول در قفقاز جنوبی است و بدون آذربایجان صلح و امنیت در اروپا وجود نخواهد داشت!!

ینی مساوات در قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس و حامی نمایی لندن برای جمهوری آذربایجان افزوده است: این بیانیه مقام انگلیسی پیامی بسیار جدی برای پایتخت‌های غربی است که در درجه اول به آذربایجان در قفقاز جنوبی «بی‌اعتنایی» می‌کنند. بریتانیا اکنون اهمیت جدی‌تری به همکاری با آذربایجان برای تأمین منافع خود در قفقاز جنوبی می‌دهد. اظهارات وزیر انگلیس این بار به‌وضوح جایگاه مهم آذربایجان را نه‌تنها در منطقه، بلکه در اروپا بیان می‌کند."

قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس!!

رشاد بایراموف، رئیس شورای مرکزی حزب استقلال ملی آذربایجان AMIP، کارشناس علوم سیاسی، درباره اهمیت بسیار زیاد بریتانیا برای آذربایجان گفت: منطقه قفقاز جنوبی همیشه کانون توجه بریتانیا بوده است. در پس‌زمینه واقعیت‌های جدید پس از جنگ دوم قره‌باغ، این توجه بریتانیا بیش‌ازپیش افزایش‌یافته است. در واقع، اگر به تاریخ روابط دو کشور نگاه کنیم، می‌بینیم که همکاری نزدیک آذربایجان و بریتانیا در همه زمینه‌ها وجود دارد. بریتانیای کبیر همواره موضعی منصفانه و متعادل در مورد مسئله قراباغ ارائه کرده است. حتی در ممانعت از حرکت فرانسه برای تصویب قطعنامه علیه آذربایجان در شورای امنیت سازمان ملل، نقش بریتانیای کبیر بسیار ارزشمند بود. سطح بالای روابط سیاسی دو کشور البته به منافع اقتصادی مرتبط است. تصادفی نیست که بریتانیای کبیر یکی از کشورهای پیشرو از نظر حجم سرمایه‌گذاری در آذربایجان است. مشخص است که از زمان امضای "قرارداد قرن"، شرکت انگلیسی BP به‌عنوان مجری طرح‌های اصلی نفت و گاز اجرا شده در بخش آذربایجانی دریای خزر فعالیت می‌کند. در ادامه این همکاری، در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷، قرارداد جدیدی بین سوکار و پیمانکار BP، شرکت عملیات بین‌المللی آذربایجان، در باکو امضا شد که توسعه میدان‌های آذری، چراغ و گونشلی واقع در بخش آذربایجانی دریای خزر را تا سال ۲۰۵۰ فراهم می‌کند. بدون شک یکی از دلایل اصلی سفر داکرتی به آذربایجان در این زمان به تنش اخیر در روابط آذربایجان و غرب مربوط می‌شود. به‌ویژه، حمایت آمریکا و فرانسه از ارمنستان، طبیعتاً بریتانیای کبیر را نگران می‌کند؛ لذا بازدید داکرتی و نظرات بیان شده در این بازدید را می‌توان به‌عنوان پیامی به مخاطبان مربوطه پذیرفت. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت لندن برای حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود در قفقاز جنوبی اقدام کرد. یادآوری داکرتی مبنی بر اینکه آذربایجان تأمین‌کننده مهم انرژی اروپا است و این بیانیه را که بدون آذربایجان در اروپا صلح و امنیت وجود نخواهد داشت، می‌توان پیام مهمی برای غرب تلقی کرد!"

قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس!!

آقشین کریم‌اف، مفسر سیاسی درباره این سفر نظر جالبی را به اشتراک گذاشت: لندن می‌خواهد تنش باکو و واشنگتن را کاهش دهد. به این معنا، جایگاه آذربایجان در «نمایی» که بریتانیای کبیر می‌خواهد در قفقاز جنوبی ترسیم کند، در موقعیت خوبی به تصویر کشیده شده است. اما انگلیس می‌بیند که روابط آذربایجان و غرب رو به تنش است، به‌ویژه لحن حمایت آمریکا و فرانسه از ارمنستان لندن را نگران کرده است.

تلاش فرانسه برای کاشت بذر خود در قفقاز جنوبی و تبدیل آن به پایه‌های دائمی، با سیاست بریتانیا مطابقت ندارد. زیرا، رقابت پنهانی بین این دو کشور وجود دارد. علاوه بر این، رفتار پاریس در قبال باکو از منافع نفتی لندن در منطقه گرفته تا مسائل امنیتی برخورد می‌کند. در مورد ایالات متحده، این کشور متحد بریتانیا در عرصه جهانی است. اما حمایت آمریکا از ارمنستان در مدار قفقاز جنوبی بدون درنظرگرفتن منافع آذربایجان برای لندن سودی ندارد؛ بنابراین، داکرتی به منطقه آمد تا در مورد خطوطی که برنامه صلح آذربایجان و ارمنستان را خراب می‌کند، بحث کند. پس از سفر وزیر انگلیسی به باکو می‌توان محاسبه کرد که تنش سیاسی بین آذربایجان و آمریکا تا حدودی فروکش خواهد کرد!! به‌طورکلی، موضوعاتی که به آن اشاره کردیم، نشان‌دهنده منافع بریتانیای کبیر در طرح "دالان زنگزور" است. ناگفته نماند که لندن در این طرح همراه باکو است!!! هدف داکرتی در سفر به ارمنستان، آذربایجان و گرجستان، اقدام لندن برای بررسی نبض قفقاز جنوبی است!! اینها دستور کار مذاکرات علی‌اف و داکرتی در مورد جنبه‌های دوجانبه و منطقه‌ای را نشان می‌دهد. در نتیجه، بریتانیای کبیر می‌خواهد با قاطعیت از مبارزه ژئوپلیتیکی و واقعیت‌های تازه‌ای که جمهوری آذربایجان در قفقاز جنوبی ایجاد کرده است، حمایت کند!!"

مرجع : ینی مساوات

قبح‌ زدایی از وابستگی‌ های باکو به انگلیس!!

جهت اطلاع از مجموعه تحلیلها و یادداشتها در خصوص مسائل آذربایجان و قفقاز کلیک کنید.

پدیدآورنده: 
Share