صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت سوم)

سومین قسمت از «شرح زیارت اربعین» در بیان حجت الاسلام سید حسین مومنی ویژه اربعین حسینی

صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت سوم)

در این بخش از ضیاءالصالحین، سومین قسمت از «شرح زیارت اربعین» در بیان حجت الاسلام سید حسین مومنی را به مدت 33 دقیقه با عاشقان آل الله علیهم السلام به اشتراک می گذاریم.

ویژه نامه مرتبط : اربعین حسینی - ویژه نامه چله اندوه

صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت سوم)

متن سخنرانی

منقول است که وجود مقدس پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: « این حسین پسر علی است، نسبت به او معرفت پیدا کنید.» این معرفت و شناخت ناظر به شناخت ظاهری نیست بلکه ناظر به این مطلب است که حسین علیه السلام سّرالله است و نسبت به اسرار و ویژگی هایی که در او است، بایستی معرفت پیدا کرد.

سرّ این که در زیارت عاشورا به حسین علیه السلام «اباعبدالله» اطلاق می شود چیست در حالی که فرزند ارشد ایشان علی اکبر علیه السلام است؟ چرا به ایشان « ثارالله » (خون خدا) گفته می شود؟ چه ویژگی منحصر به فردی در حسین علیه السلام وجود دارد که در زیارات به او «وترالموتور» به معنای دردانه ی خدا و « داعی الله » به معنای دعوت کننده به خدا اطلاق می شود؟ توجه به این سوالات حائز اهمیت است.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به اباعبدالله نگاه کردند و فرمودند « ای زینت آسمان ها و زمین ها » در وقت دیگری فرمودند: « خدا برای حسین در قلوب مؤمنین یک معرفت حک شده ای قرار داده است.» این یعنی اگر در دل انسان ایمان باشد، بصورت غیر ارادی اسیر خانه ی حسین است.

در بین تمام زیارات، زیارت اباعبدالله علیه السلام از ویژگی خاص برخوردار است. زیارت امام حسین علیه السلام آثار و فوائد فراوانی دارد؛ از جمله اینکه اگر خداوند بنده ای را دوست بدارد، دو نعمت در دل او قرار می دهد: ۱. محبت حسین علیه السلام ۲. محبت زیارت حسین علیه السلام

در روایت داریم که خداوند در عوض شهادت امام حسین علیه السلام به او چهار چیز اعطاء کرده است: ۱. ائمه را از ذریه ی حسین علیه السلام قرار داده است ۲. سفر به کربلاء جزء عمر انسان محسوب نمی شود. ۳. خاک تربت امام حسین نه تنها حرام نیست، بلکه موجب شفاء است. ۴. زیر قبه ی اباعبدالله، دعا مستجاب می شود.

گریه کردن برای امام حسین از ثمرات فروانی برخوردار است. امام رضا علیه السلام فرمودند: « گریه برای حسین علیه السلام گناه کبیره را پاک می کند». در روایت دیگری امام رضا علیه السلام فرمودند: « اگر برای امام حسین گریه کردید تا جایی که اشکتان بر گونه هایتان جاری شد، خدا تمام گناهان شما را می بخشد.»

صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت سوم)

جهت دسترسی به سایر قسمت های «شرح زیارت اربعین» حجت الاسلام مومنی کلیک کنید

Share