صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت هفتم)

هفتمین قسمت از «شرح زیارت اربعین» در بیان حجت الاسلام سید حسین مومنی ویژه اربعین حسینی

صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت هفتم)

در این بخش از ضیاءالصالحین، هفتمین قسمت از «شرح زیارت اربعین» در بیان حجت الاسلام سید حسین مومنی را به مدت 37 دقیقه با عاشقان آل الله علیهم السلام به اشتراک می گذاریم.

ویژه نامه مرتبط : اربعین حسینی - ویژه نامه چله اندوه

صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت هفتم)

متن سخنرانی

اربعین منحصر است به سیدالشهداء علیه السلام و جز برای ایشان اربعینی بیان نشده است. اگرچه در سالهای اخیر حرکاتی را شاهد هستیم ولی باید دانست که اربعین منحصر به سیدالشهداء علیه السلام است و برای وجود مقدس سایر ائمه علیه السلام اربعینی بیان نشده است. چرا؟ قبل از اینکه جواب را تفصیلا بیان کنیم، دو جمله از مقام معظم رهبری را متذکر می شویم. جمله اول: « اهمیت اربعین در آن است که در این روز با تدبیر الهی، یاد خاندان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای همیشه جاودانه ماند.» اربعین عاشورای دوم است. بنابر قول صحیح امروز سرهای مطهر به بدن ها ملحق شده است. جمله دوم مقام معظم رهبری: « درسی که اربعین به ما می دهد این است که حقیقت و خاطره ی شهادت در مقابل طوفان تبلیغات دشمن، زنده نگاه داشته شود.»

در اربعین، نکات مهمی است که موجب بصیرت افزایی است. در کربلا دشمنان حضرت با علم به اینکه ایشان حسین ابن علی ابن ابی طالب علیه السلام است در مقابل حضرت ایستادند. علم بود ولی عقل نبود؛ لذا نزاع کربلا، نزاع بین جنود عقل و جهل است- نه علم و جهل.

در زیارت عاشورا از ۱۰ مورد سخن به میان می آید که اینها مقابل حضرت ایستادند. آنها از ارحام مطهره نبودند و به همین جهت دشمن ولایت شدند. چیزی که در این افراد به وضوح دیده می شود تعلق و وابستگی شدید به دنیاست. آنها در مقابل آنچه انجام دادند، چیزی که به دست آوردند بی ارزش و پست بود. تکبر، غرور، آفت ها و هوا و هوس آنها را فراگرفته بود. و در نتیجه به جای تبعیت از امام خویش به دنبال افراد منافق رفتند. امام حسین علیه السلام هر بابی را بر ایشان بست و هیچ عذری برای آنها باقی نگذارد؛ او از سر خیرخواهی نصیحت شان کرد، ولی آنها گوش فرا ندادند. محبت دنیا عامل تمام این جنایات است.

صوت | شرح زیارت اربعین - حجت الاسلام مومنی (قسمت هفتم)

جهت دسترسی به سایر قسمت های «شرح زیارت اربعین» حجت الاسلام مومنی کلیک کنید

Share