آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

تعداد کلمات 887 / زمان تقریبی مطالعه : 3 دقیقه
آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر
مشهور در بین اهل منبر و مداحی این است که سرور و سالار شهیدان در صحرای کربلا طفل شیرخواری به اسم حضرت علی اصغر علیه السلام فرزند رباب داشت که به دست لشکر ملعون یزید شهید شد.

آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

مشهور در بین اهل منبر و مداحی این است که سرور و سالار شهیدان در صحرای کربلا طفل شیرخواری به اسم حضرت علی اصغر علیه السلام فرزند رباب داشت که به دست لشکر ملعون یزید شهید شد. در این نوشتار سعی داریم از سرنوشت حضرت رباب سلام الله علیها و سپس درباره نحوه شهادت جگرگوشه اش حضرت علی اصغر علیه السلام مطالبی ارائه نماییم.

آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

مشهور در بین اهل منبر و مداحی این است که سرور و سالار شهیدان در صحرای کربلا طفل شیرخواری به اسم علی اصغر علیه السلام فرزند رباب داشت که به دست لشکر ملعون یزید شهید شد. اما هم در مورد اسم کودک و هم  سن او اختلاف است؛ به طوری که تا زمان مجلسی اول مشهور این بوده که طفل شیرخوار سالار شهیدان را عبدالله می نامیدند.[لوامع صاحبقرانی، مجلسی، محمد تقی، ج 7، ص 224] در زیارت ناحیه مقدسه هم، عبدالله بن حسین(علیه السلام) ذکر شده و بر او سلام داده شده است.[بحارالانوار، مجلسی، محمد باقر، ج 45، ص 66] البته در منابعی به اسم حضرت علی اصغر علیه السلام تصریح شده است.[دلائل الامامة ، طبری، محمد بن جریر بن رستم، ص 181] و بر این اساس بعضی از متاخرین احتمال داده اند که عبدالله و علی اصغر علیهم السلام، دو نفر باشند.[شهید آیت الله قاضی طباطبایی از طرفداران این نظریه هستند. ر.ک کتاب «تحقیق در باره اول اربعین حضرت سید الشهدا(ع)»، تعلیقات، ص 363] در مورد سن او هم اختلاف است. [ابن سعد، محمد، «ترجمة الحسین و مقتله»، ص 182، ذهبی نیز  مانند او از شهادت طفلی سه ساله یاد کرده است. (ذهبی، شمس‌الدین محمد بن احمد، سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 302 و طبری سن او را یکسال می داند(محمد بن جریر، تاریخ نامه طبری، ج 4، ص 710) و کسایی مروزی شاعر قرن 4، سن او را پنج ماه می داند(صاحبکاری، ذبیح‌الله، سیری در مرثیه عاشورایی، ص169)] و شش ساله بودن او مدرک معتبری ندارد و تنها در مقتل منسوب به ابی مخنف، این موضوع ذکر شده است.[ر. ک: کتاب «وقعة الطف»، تحقیق، یوسفی غروی، محمدهادی، مقدمه محقق.]

آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

مادری در کربلا

مادر حضرت علی اصغر علیه السلام، رباب نام داشت که دختر امری القیس بن عدی از قبیله کلاب بود.[الإرشاد للمفید، ترجمه رسولى محلاتى ، ج‏2 ، ص 137] پدر او در زمان خلیفه دوم، اسلام آورد و به سبب علاقه به مولای متقیان، یک دختر خود را به عقد امام حسن(علیه السلام) و دیگری را به عقد امام حسین(علیه السلام) درآورد. [انساب الاشراف، ج1، ص195] رباب در کربلا حضور داشت و امام حسین(علیه السلام) در هنگام وداع، او و دیگر زنان حرم را به صبر دعوت کرد و به آنها فرمود که در این مصیبت صورت خود را نخراشند.[غم نامه کربلا،  ترجمه اللهوف على قتلى الطفوف ، ص 105] ایشان بعد از واقعه جانسوز عاشورا، همراه دیگر اسراء به شام برده شد و به مدت یک سال برای امام حسین(علیه السلام) عزاداری کرد و بعد از ایشان نیز علیرغم خواستگاران زیاد همسری انتخاب نکرد و عاقبت در سال 62ق از دنیا رفت.[ابن اثیر، عز الدین، الکامل، ج 4، ص 88] درود بر این بانوی رنج کشیده.

آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

آسمان کربلا، خریدار خون علی اصغر رباب

در کتاب لهوف دو روایت از شهادت طفل شیرخوار سالار شهیدان آمده است. آنچه که قابل قبول تر است این است: «زینب خواهر امام علیه السلام کودک را آورد و گفت: این طفل دو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبى طلب کن. امام حسین(علیه السلام) کودک را بر روى دست گرفت و فرمود: «اى قوم! شیعیان و اهل بیتم را کشتید و فقط این طفل باقى مانده که از عطش به خود مى‏ پیچد، او را با شربتى از آب سقایت کنید. در بین سخنان امام مردى از دشمن تیرى انداخت که کودک را گلو برید، و امام آنان را نفرین کرد آن گونه که به دست مختار و دیگران گرفتار آمدند.» [لهوف / ترجمه میر ابو طالبى ، ص150 و 151] بعد خون صغیر را با دو کف دست گرفت تا پر شدند و آن خون را بسوى آسمان پاشید و فرمود: «چه آسان است آنچه در محضر خدا بر من وارد مى‏ آید!». امام باقر(علیه السلام) مى‏ فرماید: از آن خون قطره‏اى به زمین فرود نیامد.[لهوف / ترجمه میر ابو طالبى ، ص150]

نام دو قاتل ملعون برای او ذکر شده است؛ حرمله بن کاهل و دیگری عقبه بن بشر.[لهوف / ترجمه میر ابو طالبى و نیز مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، ص 89 الی90] به گفته ی طبرسی، امام حسین(علیه السلام) بعد از شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام، از اسب پایین آمد و با نوک شمشیرش زمین را حفر کرد و حضرت علی اصغر علیه السلام را دفن نمود.[احتجاج علی  اهل الجاج، طبرسی، ج2، ص301] و بر همین اساس نمی توان گفت که سر حضرت علی اصغر علیه السلام در کنار دیگر سرهای مطهر شهدا باشد. «ألا لعنة الله على‏ القوم‏ الظالمین‏»

آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

سخن آخر

امام حسین(علیه السلام) طفل شیرخواری در کربلا داشت که در اسم و سن او اختلاف است. در بین متاخرین مشهور است که طفل شیرخوار سالار شهیدان حضرت علی اصغر علیه السلام است. مادر حضرت علی اصغر، رباب دختر امری القیس است، که در کربلا حضور داشت و بعد از اسارت به شام برده شد و تا یک سال برای امام حسین(علیه السلام) عزاداری کرد و در سال 62 ق وفات یافت.

آسمان کربلا، خریدار خون حضرت علی اصغر

مطالب مرتبط و پیشنهادی : ماه محرم - ویژه نامه خون خدا (امام حسین علیه السلام)

پدیدآورنده: 
Share