استقلال مس آذربایجان، رؤیایی که به حقیقت پیوست

 استقلال مس آذربایجان، رؤیایی که به حقیقت پیوست
معدن مس سونگون آذربایجان، یکی از سه معدن فعال کشور است که به تنهایی نیمی از مس موجود در ایران را در خود جای داده است.

 استقلال مس آذربایجان ، رؤیایی که به حقیقت پیوست

معدن مس سونگون آذربایجان، یکی از سه معدن فعال کشور است که به تنهایی نیمی از مس موجود در ایران را در خود جای داده است. ارزش ذخایر این معدن در شهرستان ورزقان ۳۲۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

 استقلال مس آذربایجان ، رؤیایی که به حقیقت پیوست

استقلال معدن مس سونگون از شرکت ملی مس ایران یکی از مطالبات دیرینه مردم آذربایجان بوده است چراکه به اعتقاد کارشناسان درآمد سرشار این مجموعه به جای استفاده در توسعه آذربایجان شرقی در بخش‌های دیگر و در استان‌هایی که فراوری انجام می‌شود، هزینه شده و عایدی چندانی نصیب این استان نمی‌شود.

ریاست جمهوری در بیست و سومین سفر استانی خود به آذربایجان شرقی با حضور در مجتمع معدنی مس سونگون و گفت‌وگو با مدیران و کارکنان آن، دستور صریحی مبنی‌بر تسریع در تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان را صادر کرد

با واریز دومین قسط درآمد مالیاتی مس سونگون به حساب آذربایجان شرقی گام‌های عملی مهمی برای تحقق وعده دولت برای استقلال مس آذربایجان، انتقال حساب‌های این شرکت و واریز درآمدهای مالیاتی به استان برداشته شد و ۵۱۰ میلیارد تومان از مالیات ارزش افزوده معدن مس سونگون به آذربایجان شرقی بعد از هفده سال پرداخت شد.

همچنین طرح تولید مس کاتد به روش هیپ لیچینگ در مس سونگون آذربایجان شرقی با هزینه کرد ۱,۳۰۰ میلیارد تومان نیز اردیبهشت ماه امسال افتتاح شد که می‌توان یکی از نقطه‌های آغاز و ادامه روند استقلال مس آذربایجان بشمار آورد. پروژه‌ای که بعد ۲۵ سال خام فروشی راه افتاده و در این مدت صرفاً کنسانتره تولید کرده و در مجموعه‌های دیگر فرآوری می‌شد، در استان اتفاق می‌افتد

پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۷، ۲.۹۸ درصد در انتهای سال ۱۳۹۸، ۲۳.۶۵ درصد و پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۳۹۹، ۴۳.۶۲ درصد، پیشرفت پروژه در انتهای سال ۱۴۰۰، ۷۸.۸۹ درصد و در انتهای سال ۱۴۰۱، ۱۰۰ درصد بوده است.

برای نخستین بار در تاریخ سونگون و آذربایجان از طریق این پروژه، کاتد مس در مجتمع مس سونگون تولید می‌شود که موجب انقلاب در صنعت آذربایجان و درآمدزایی و اشتغالزایی بزرگی در آذربایجان شرقی خواهد شد.

 این استقلال خوب است به شرطی که نظارتی هم روی آن باشد و مبادا مثل کشت و صنعت مغان به باندبازی و ابزار دست نمایندگان و مسئولین آن در جذب نیرو و... در انواع فسادها تبدیل شود!!!

Share