زیبایی و رحمت در حدیث کساء

رحمت و زیبایی در حدیث شریف کساء
حدیث کساء تار و پودی متفاوت با سایر ادعیه ی الهی دارد. این حدیث از حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایت شده که لطافت و بلاغت خاصی را به همراه خود دارد.

زیبایی و رحمت در حدیث کساء

حدیث کساء تار و پودی متفاوت با سایر ادعیه ی الهی دارد. این حدیث از حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایت شده که لطافت و بلاغت خاصی را به همراه خود دارد که تمسک جستن به آن چند نکته ی مهم تربیتی در روابط خانوادگی و اجتماعی و اعتقادی را برای خواننده ی خود به ارمغان می آورد.

زیبایی و رحمت در حدیث کساء

معرفی اهل بیت از سوی خداوند به واسطه ی محوریت حضرت فاطمه سلام الله علیها

در پاسخ حضرت جبرئیل مبنی بر این امر که این 5 نفر چه کسانی هستند، پروردگار عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها را محور معرفی 5 تن آل عبا معرفی کرده و میفرمایند: آن ها فاطمه و پدرَش و همسرش و پسرانش میباشند. جایگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها آنقدر رفیع است که محور معرفی خاتم انبیاء و 3 امام جلیل القدر شمرده میشوند.حدیث کساء تار و پودی متفاوت با سایر ادعیه ی الهی دارد. این حدیٍث از بانو فاطمه ی زهرا روایت شده که لطافت و بلاغت خاصی را به همراه خود دارد. تمسک جستن به این حدیث بهره مند شدن از چند نکته ی مهم تربیتی در روابط خانوادگی و اجتماعی واعتقادی را برای خواننده ی آن شامل میشود که به اختصار عبارتند از:

1- پیشی جستن رسول خدا به سلام بر دخترشان حضرت فاطمه سلام الله علیها : ( روزی پدرم رسول خدا بر من وارد شد و فرمودند سلام بر تو ای فاطمه)

2- نهایت ادب ومحبت در ارتباط کلامی بین حضرت فاطمه و فرزندانشان : حضرت امام حسن وامام حسین علیه السلام  در ورود به منزل با نهایت ادب به مادرشان سلام گفته و بانو فاطمه ی زهرا سلام الله علیها با عبارات زیبای " نور چشم " و" میوه ی دل " فرزندانشان را مخاطب قرار میدهند .

3- پیوند ناگسستنی مقام اهل بیت علیهم السلام با پیامبر اکرم صلوات الله علیه از سوی رسول خدا: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  در حالی که دستشان رو به آسمان بلند کرده اند فرمودند: گوشت آن ها گوشت من و خونشان خون من است هر کس انها را آزار دهد مرا آزار داده و ان ها را اندوهناک کند مرا اندوهناک کرده و با آن ها بجنگد با من جنگیده.

زیبایی و رحمت در حدیث کساء

4- تعبیر زیبای پروردگار در خصوص اهل بیت علیهم السلام: خداوند به ملائکه فرمودند: خلق نکردم آسمان برافراشته و زمین هموار و ماه روشن و خورشید درخشنده و فلک دوار و دریای جاری و کشتی متحرک را ... به جز به عشق این 5 نفر

زیبایی و رحمت در حدیث کساء

5- رعایت حریم شخصی و احترام به مقام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم :گرفتن اجازه از رسول خدا  صلوات الله علیه جهت نزدیک شدن به ایشان از سوی فرزندان امام حسن وامام حسین علیه السلام  و به دنبال آن حضرت علی علیه السلام  و حضرت فاطمه سلام الله علیها بیسار قابل تامل است . با همه ی عشق و علاقه ای که بین رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  و اهل بیت شان موجود بوده، نهایت احترام به رسول خدا صلی الله علیه و آله  رعایت نیز میشود و این بزرگواران بی اذن پیامبر صلوات الله علیه نزدیک ایشان نمیشوند و جهت ورود به کساء اجازه میگیرند.

زیبایی و رحمت در حدیث کساء

6- معرفی اهل بیت علیهم السلام  از سوی خداوند به واسطه ی محوریت حضرت فاطمه سلام الله علیها: در پاسخ حضرت جبرئیل مبنی بر این امر که این 5 نفر چه کسانی هستند، پروردگار عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها را محور معرفی 5 تن آل عبا معرفی کرده و میفرمایند: آن ها فاطمه و پدرَش و همسرش و پسرانش میباشند. جایگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها آنقدر رفیع است که محور معرفی خاتم انبیاء و 3 امام جلیل القدر شمرده میشوند.

7- تضمین اجابت دعای پیروان و شیعیان در صورت تاسی به این بزرگواران در دنیا وآخرت. پس دست به دعا برداشته و به حق بانو فاطمه ی زهرا سلام الله خیر دنیا و آخرت را طلب میکنیم.

پدیدآورنده: 
Share