گزیده ای از مقاله جروزالم پست در خصوص همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان

موضوع: 
تعداد کلمات 674 / زمان تقریبی مطالعه : 2 دقیقه
همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان
۱۲ تیرماه ۱۳۹۹، خبرگزاری اورشلیم و برخی رسانه های اسرائیل، گزارشی از فعالیت های صنایع هوا فضای اسرائیل ارایه کردند که آزمایش تکمیلی سیستم- جنگی عملیاتی، در یک موشک بالستیک با سوخت مایع تک مرحله ای، با موفقیت به پایان رسیده است.

گزیده ای از مقاله جروزالم پست در خصوص همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان

در این نوشتار قصد داریم گزیده ای از مقاله جروزالم پست در خصوص همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان را ارائه نماییم. در ادامه با ما همراه باشید.

گزیده ای از مقاله جروزالم پست در خصوص همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان

آریوگات 14 ژوئن 2020

۱۲ تیرماه ۱۳۹۹، خبرگزاری اورشلیم و برخی رسانه های اسرائیل، گزارشی از فعالیت های صنایع هوا فضای خود ارایه کردند که آزمایش تکمیلی سیستم- جنگی عملیاتی، در یک موشک بالستیک با سوخت مایع تک مرحله ای، با موفقیت به پایان رسیده است. ( LORA، سیستم سلاح های دور برد توپخانه ای)

رسانه های خارجی بطور ضمنی اعلام کردند که در سال ۲۰۱۸ صنایع هوا فضا اسرائیل موشک هایی به جمهوری آذربایجان فروخته که در سال ۲۰۲۰ مورد آزمایش قرار گرفته اند. یک منبع خارجی چنین گفت: «خصوصیات موشک های جدید کمی متفاوت است، آیا شرکت سازنده میخواهد این موشک های جنگی مرگبار را در جنگ با ارمنستان امتحان کند؟»

در اینجا باید تاکید کرد که آذربایجان نخستین و تنها کشوری است که اسرائیل این موشک ها را در اختیار آن قرار داده است. روابط بین اسرائیل و آذربایجان، ماهیت نظامی- فنی و استراتژیک داشته و در سطح بالایی از روابط بین دولتی ارزیابی می شود.امروزه این همکاری استراتژیک، به بخشهای دیگر اقتصاد از جمله کشاورزی، تکنولوژی پیشرفته، بهداشت و شراکت نظامی- فنی نیز بسط داده شده است. باید تاکید کنیم که در بازار جهانی، حکومت اسرائیل یکی از بزرگترین و مهمترین خریداران نفت آذربایجان است.بعلاوه سالها است که متخصصین اسرائیلی در زمینه های مختلف در آذربایجان مشغول به کارند. جمعیت بزرگی از آذربایجانیها در اسرائیل حضور دارند.

در رابطه با LORA باید تاکید کنیم که موشک شبه بالستیک با کمی تغییرات جدید، در دریای مدیترانه با موفقیت آزمایش شده و متعاقباً در اختیار نیروهای دفاعی اسرائیل قرار گرفت.این ادعا که اسرائیل موشک های فروخته شده به آذربایجان را مورد آزمایش دقیق قرار نداده، کوته فکری، نامربوط و از نظر فنی سوال برانگیز است. به علاوه هر سلاحی که آذربایجان قصد خرید آن را داشته باشد باید توسط نیروهای مسلح آن کشور باسختگیری تمام آزمایش شود.

باید به خوانندگان یادآور شویم که تاسیسات صنعتی نظامی اسرائیل متشکل از یک تیم بزرگ متخصصین است که تحت نظارت کامل وزارت دفاع عمل می کنند. طبق گفته این خبرگزاری، امروزه نیروهای نظامی آذربایجان، قدرتمند، مدرن و مجهزند و از نظر نظم و آمادگی جنگی، در حد بالاترین استانداردهای جهانی قرار دارند. علاوه بر این فراموش نکنیم که در رویارویی های امروزه، کسی برنده است که تجهیزات فناوری پیشرفته ای داشته باشد تا بتواند موفقیت عملیات نظامی را تضمین کند.

بیش از دو دهه است که شراکت آذربایجان و اسرائیل به خاطر همکاری مستحکم بین دو کشور در ابعاد مختلف، توسعه یافته است. اسرائیل یکی از نخستین کشورهایی بود که استقلال آذربایجان را به رسمیت شناخت. در اورآسیا هیچ کشوری به اندازه آذربایجان، با اسرائیل روابط نزدیک و دوستانه ندارد. یکی از دلایل این روابط نزدیک، دوستی دیرینه میان آذربایجانیها و یهودیهای ساکن در این کشور است. آذربایجان مستقل از سیاست خارجی آنکارا و تهران، سیاست های چند رشته ای خود را فعالانه اجرا می کند. اسرائیل و آذربایجان با وجود موانع جغرافیایی و سیاسی قابل انتظار، روابط نزدیک و مستحکمی با هم دارند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در طول بازدید از باکو در دسامبر ۲۰۱۶، روابط آذربایجان و اسرائیل را ستود و اظهار داشت: «این چیزی است که می توانیم به دنیا نشان دهیم. دنیا این همه کوته نظری و این همه تاریکی را می بیند و آذربایجان نمونه ایست که نشان می دهد روابط میان مسلمان ها و یهودیها در همه جا، چگونه می تواند باشد .»

آذربایجان نه تنها متحد و شریک استراتژیکی اسرائیل در دنیای اسلام است بلکه خانه ای برای زرتشتیانو یهودی ها نیز بشمار می رود.و تقریباً اندکی از مردم خارج این کشور درباره نقش قابل توجه جامعۀ ملی یهودیان در آذربایجان اطلاع دارند. دوکنیسه به همراه بزرگترین مرکز آموزش یهودی در جنوب قفقاز با حمایت الهام علیف، رئیس جمهور آذربایجان، ساخته شده است.

در ۳ ماه آینده، موزه کوهستانی یهودیان در روستای سرخ، که منطقه ای تمام یهودی نشین است در آذربایجان باز گشایی می شود. روستای قدیمی «کریمزی» واقع در شمال آذربایجان نیز کاملا یهودی نشین بوده و گفته می شود تنها شهرستان تمام یهودی در خارج اسرائیل و ایالت متحده است.

گزیده ای از مقاله جروزالم پست در خصوص همکاری استراتژیک اسرائیل و جمهوری آذربایجان

جهت اطلاع از مجموعه تحلیلها و یادداشتها در خصوص مسائل آذربایجان و قفقاز کلیک کنید.

Share