مشاوره | راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن

تعداد کلمات 2182 / زمان تقریبی مطالعه : 6 دقیقه
مشاوره - راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن
برای رهایی از فیلم ها و تصاویر مستهجن باید جایگزین مناسب دیگری برای خودتان پیدا کنید و خودتان را با فعالیت های سالم مشغول کنید تا انگیزه ای برای تماشای چنین فیلم هایی پیدا نکنید.

مشاوره - راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن

اعتیاد به پورن و یا تصاویر مستهجن علاوه بر اینکه از لحاظ شرعی ممنوع است، می تواند مشکلات روانی، عاطفی، هیجانی و حتی جسمی زیادی به همراه داشته باشد. متأسفانه بسیاری از افرادی که به مشاهده چنین فیلم ها و تصاویری گرفتار می شوند، توانایی رهایی از آنها را ندارند. در این نوشتار به راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن می پردازیم. با ما همراه باشید.

مشاوره - راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن

برای رهایی از فیلم ها و تصاویر مستهجن باید جایگزین مناسب دیگری برای خودتان پیدا کنید و خودتان را با فعالیت های سالم مشغول کنید تا انگیزه ای برای تماشای چنین فیلم هایی پیدا نکنید، علاوه بر این سعی کنید از وسایل ارتباطی، گوشی های هوشمند، اینترنت و... به مقدار ضرورت استفاده کنید و در بقیه موارد از دسترس تان خارج کنید تا انگیزه ای برای استفاده نامناسب نداشته باشید.

پرسشگر گرامی، ابتدا باید در اطلاعات ورودی به سیستم روانی تان تامل بیشتری نمایید.

الإمامُ الحسنُ علیه السلام: عَجَبٌ لِمَن یَتَفَکَّرُ فی مَأکولِهِ کَیفَ لا یَتَفَکَّرُ فی مَعقولِهِ ، فیُجَنِّبَ بَطنَهُ ما یُؤذیهِ ، و یُودِعَ صَدرَهُ ما یُردِیهِ! امام حسن علیه السلام می فرمایند: در شگفتم از کسى که درباره خوراک جسم خود مى اندیشد چگونه درباره خوراک فکر(روح) خود نمى اندیشد؟ شکمش را از آنچه زیانبار است پرهیز مى دهد، اما در سینه خود چیزهایى راه می دهد که مایه نابودیش مى شود. 

شما یک مطلب سمی وارد ذهن خود کرده اید و هم اکنون بعد از ماهها درگیر آن هستید، اگر غذای مسموم بخورید یک روزه با تزریق سرم و تخلیه ی معده خوب می شوید اما مسمویت روان بسیار عمیق است و از بین بردن آن بسیار طول می کشد لذا بعد از این مواظب باشید هر فیلمی و تصویری را نبینید، هر کتابی و مطلبی را نخوانید.

بطور کلی، دیدن فیلم ها و تصاویر مستهجن جنسی جایز نیست و اگر شما به این کار عادت کرده اید باید جلوی آن گرفته شود. در قدم اول اگر می خواهید گناه نکنید و در برابر گناه و وسوسه های شیطانی پای تان نلغزد، باید اراده تان را تقویت کنید؛ البته ذکر این نکته ضروری است که تقویت اراده نوعی مهارت است و آن نیاز به فراگیری و تمرین و ممارست است، چیزی نیست که یک شبه حاصل شود.

بطور کلی، تقویت عزم و اراده تأثیر شگرفی در موفقیت انسان در زندگی و همچنین کاهش بسیاری از آشفتگی های روحی و روانی، نابسامانی های فردی و اجتماعی، آلودگی به گناه و انحرافات اخلاقی دارد. اگر به داستان های قرآنی نظری بیفکنید متوجه می شوید که علت اصلی سقوط حضرت آدم (علیه السلام) و هبوط وی از بهشت برین به دنیای حزین، نداشتن ارادة قوی و عزمی استوار بوده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِی وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً» ( سوره طه(20)، آیه 115.)؛ «همانا ما پیش از این با آدم عهدى بستیم (که فریب شیطان نخورد و از شجره ممنوعه تناول نکند) امّا او فراموش کرد و در آن عهد، عزم و اراده راسخ و استوارى براى او نیافتیم!».

در قدم دوم باید منبع آن یعنی رایانه و استفاده از اینترنت و فضای مجازی را برای خود محدود کنید و اجازه ندهید شور و نشاط جوانی شما به راه های انحراف آمیز کشده شود و بیهوده از بین برود. اگر انسان برای خودش عزت و ارزش قائل باشد به این سادگی حاضر نیست آن را به ذلت بکشاند. چنین فردی از کشیده شدن به وادی شهوات و ارتکاب گناهان و آلوده شدن به انحرافات جنسی خودداری می کند.

امام علی علیه السلام می فرماید:

«مَن کَرُمَت علَیهِ نَفسُهُ لَم یهِنْها بالمَعصیةِ » (تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم ، قم : دار الکتاب الإسلامی، 1410ق ، ص636)؛ «هر که براى نفْس (شخصیت) خود احترام قائل باشد، آن را با گناه و معصیت خوار نمى گرداند».
«مَنْ کَرُمَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ هَانَتْ عَلَیهِ شَهَوَاتُه » (شریف رضى، محمد بن حسین، نهج البلاغة، قم: هجرت، 1414ق، ص555)؛ «هر که براى خود کرامت و بزرگواری قائل باشد، خواهش هاى نفسانى اش در نظر او خوار آید».

نقطه مقابل این گفتار، حدیثی است از امام صادق علیه السلام که می فرماید: «مَنْ هَانَتْ عَلَیهِ نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّه » (حرانی، ابن شعبه، حسین بن روح، تحف العقول، قم: جامعه ی مدرسین حوزه علمیه قم، 1404ق، ص483)؛ «هر که براى خود حرمت و ارزشى قائل نباشد، از شرّش ایمن مباش».

مشاوره - راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن

راهکارهای کاربردی

1: استفاده بهینه از اوقات فراغت

بکوشید با برنامه ریزی درست تمام اوقات خود را پر کنید و فرصتی برای روی آوردن به سایت های مبتذل برای خویش باقی نگذارید. افراد، به خصوص جوانان باید با تنظیم اوقات شبانه روز از طریق ورزش، تفریح، مسافرت، مطالعه، تحصیل علم و دانش و... بطور صحیح از وقت و فرصت جوانی خود استفاده کرده، زمینه های رشد و تعالی خود را فراهم آورند، نه این که خدای ناکرده عمر و جوانی خود را به بطالت و بیهودگی بگذرانند و برای پر کردن اوقات شبانه روز خود، به تماشای تصاویر مبتذل از طریق ماهواره، اینترنت و.... روی بیاورند که اگر در این راه به فلاکت و بدبختی دچار شوند، کسی جز خود را نباید سرزنش کنند.

به هر حال، تا اقدام عملی در این خصوص انجام ندهید و راهکارهایی را که مطرح کردیم با جدیت دنبال نکنید راه به جایی نخواهید برد. اگر خودتان به تنهایی نمی توانید در آن صورت، می توانید از یک مشاور و روانشناس با تجربه بخواهید که یاری تان کند و راهکارهای متناسب شما را ارائه دهد و همزمان در افزایش اعتماد به نفس و تقویت اراده تان نیز کمک تان کند.

مطمئن باشید با ترک تماشایی عکس ها و فیلم های غیر اخلاقی تا حدود بسیار زیادی خودتان را از آسیب های احتمالی مصون و محفوظ نگه داشته اید؛ به قول معروف «از دل برود هر آنچه از دیده برفت» و فکر و ذهن تان را پالایش نموده اید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که ممکن است گاهی ناخواسته صحنه هایی که شما در آن عکس ها و فیلم ها دیده اید به ذهنتان هجوم بیاورد و زمینه فکر و خیال در این زمینه را فراهم کند در این صورت، بلافاصله با منصرف کردن فکر و ذهنتان از ادامه یافتن فکر و خیال جلوگیری کنید. تغییر موقعیت و جابه جایی مکانی، تکنیک توقف فکر، شمارش اعداد بصورت معکوس، ایجاد مشغولیت های اختیاری از جمله راهکارهایی هستند که می تواند به شما در منصرف کردن فکر و ذهن تان یاری رساند.

2: آشنایی با آسیب ها و مضرات تماشای فیلم های مستهجن

 معمولاً شناخت عواقب و آسیب های ناشی از تماشای تصاویر و فیلم های ضد اخلاقی، مبتذل و مستهجن، مهم ترین عامل بازدارنده است زیرا کسی که آسیب شناسی دقیقی از آن داشته باشد. دغدغه فکری و حساسیت روحی شدیدی در او ایجاد می شود و موجب می گردد که با عزم و اراده قوی، آن رفتار ناپسند را رها سازد. مهم داشتن اراده راسخ است که حیات و هویت آدمی به عزم و اراده او بستگی دارد.

پیشنهاد می شود در خصوص آسیب ها و پیامدهای تصاویر و فیلم های ضد اخلاقی، مبتذل و مستهجن مطالعه کنید و در این زمینه به تفکر و تدبر بپردازید تا انگیزه شما برای مقابله با آن بیشتر شود.
امیر مؤمنان امام علی علیه السلام در روایت زیبایی مى فرماید: «مَنْ لَمْ یعْرِفْ مَضَرَّةَ الشَّی ءِ لَمْ یقْدِرْ عَلَى الِامْتِنَاعِ مِنْه» (تمیمى آمدى، عبد الواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم ، قم : دار الکتاب الإسلامی، 1410ق، ص654)؛ «کسی که از زیان چیزى آگاه نیست، توانایى اجتناب از آن را نخواهد داشت».

3: حذف همه عوامل زمینه ساز

برای رهایی از آسیب های تصاویر و فیلم های مستهجن، باید همه زمینه هایی که به نحویی باعث تمایل شما به تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن و مبتذل می گردد و شما را دوباره در آن شرایط قرار می دهد از بین ببرید و اگر ناخواسته در موقعیت هایی که احتمال رفتن به سراغ تصاویر و فیلم های مبتذل و جنسی می رود، قرار گرفتید سریع با منصرف کردن فکر و ذهن تان و نیز جابه جایی مکانی و تغییر موقعیت، خود را از آلودگی مجدد برهانید.

4: خود تشویقی

می توانید برای هر مدتی که موفق به ندیدن تصاویر و فیلم های مستهجن می شوید، به تشویق ذهنی ـ عملی موفقیت های خود در این خصوص بپردازید. با کمال سخاوت به تشویق خود بپردازید. خود تشویقی می تواند بصورت کلامی یا غیر کلامی باشد و سبب تقویت اعتماد به نفس تان برای مقابله با رفتارهای گناه آلود گردد. حتی اگر یک روز موفق به ترک این عادت شدید، به تشویق خودتان بپردازید و به خودتان پاداش دهید.

5: خود تنبیهی

می توانید تنبیهات و جریمه هایی نیز برای هر بار مشاهده این گونه تصاویر و فیلم ها برای خود قرار دهید تا به تدریج از این رفتار زشت فاصله بگیرید. یادتان باشد اگر قرار باشد در هر بار مشاهده این قبیل عکس ها و فیلم های مستهجن، از حساب میلیونی شما مبلغ چند هزار تومان کسر شود، تا به کی حاضر هستید که به تماشای این گونه تصاویر و فیلم ها بنشینید، پس تعیین جریمه و برخی تنبیهات می تواند بازدارندگی ایجاد کند و مانع ادامه تماشای تصاویر و فیلم های مستهجن گردد. توجه داشت باشید، هر مقدار میزان جریمه با نوع جرم تناسب داشته باشد، میزان بازدارندگی آن هم بیشتر خواهد بود.

6: فرار از تنهایی

این را بدانید که اگرچه وسوسه های شیطان خیلی قوی است و در تنهایی و خلوت گاه ها این وسوسه ها تشدید می گردد اما با این حال، شما توانایی مقابله با آن را دارید؛ بنابراین تا جای که می توانید و توان دارید باید از چنگ وسوسه های شیطان بگریزید و زمینه وسوسه را پیشاپیش از بین ببرید، اگر در تنهایی سراغ تصاویر و فیلم های جنسی می رود، سعی کنید هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی تنها نباشید چرا که جوان در تنهایى و خلوت خود، اقدام به کسب لذت از طریق حرام مى کند و به تماشای تصاویر غیر اخلاقی و گناه آلود روى مى آورد؛ برای این منظور در جمع خانواده و دوستان سالم قرار بگیرید تا وسوسه پیدا نکنید که به دنبال عکس ها و فیلم های مبتذل بروید و به تماشای آن بنشینید.

7: ایجاد محدودیت

برای مدتی استفاده از وسایل ارتباط جمعی نظیر رایانه، اینترنت، ماهواره، تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی را برای خود محدود کنید و سعی کنید فقط در ساعات مشخص، تنها برای کارهای خیلی مهم و ضروری از آنها استفاده کنید. به جای آن تفریحات سالم دیگری را جایگزین گردانید و هر گاه بی کار و یا تنها هستید، از آنها استفاده کنید. علاوه بر آن، می توانید رایانه خود را در اتاقی قرار دهید که محل رفت و آمد بقیه اعضای خانواده و دیگران است تا انگیزه شما برای رفتن به سایت های مستهجن و تماشای عکس ها و فیلم های مبتذل کاهش یابد.

8: تقویت اعتقادات و خداباوری

اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این که انسان همواره در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمی است، به انسان کمک می کند نگاه و تمام اعمال و کردار خود را کنترل نماید. از امام علی علیه السلام سؤال شد: توانایی بر کنترل چشم چگونه حاصل می شود؟ حضرت فرمود: «بِالْخُمُودِ تَحْتَ سُلْطَانِ الْمُطَّلِعِ عَلَى سَتْرِک» (مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار، بیروت : دار إحیاء التراث العربی، 1403 ق ، ج101، ص41)؛ «این که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانی و تسلیم او باشی».

امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: «مَا اغْتَنَمَ أَحَدٌ بِمِثْلِ مَا اغْتَنَمَ بِغَضِّ الْبَصَرِ لِأَنَّ الْبَصَرَ لَا یُغَضُّ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ تَعَالَى إِلَّا وَ قَدْ سَبَقَ إِلَى قَلْبِهِ مُشَاهَدَةُ الْعَظَمَةِ وَ الْجَلَال » (نورى، حسین بن محمد تقى، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ، قم : مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، 1408ق ، ج14، ص269.)؛ «هیچ کس هیچ نعمتى و غنیمتى نزد خداوند بالاتر و برتر از پوشاندن چشم از حرام به دست نیاورد است، پوشاندن چشم از محرمات به عمل نمی آید مگر با یاد کردن خداوند و ملاحظه عظمت و جبروت حضرت باری تعالی».

مشاوره - راهکار رهایی از فیلم و تصاویر مستهجن

منابع:

1. کاوه، سعید، عکس و فیلم پورنوگرافی (برهنه نمایی) و پیامدهای آسیب زای آن در رفتار جنسی، تهران: سخن، 1386.
2. سنایی، کامیار، پورنوگرافی و آثار مخرب لذت های ممنوعه بر روی مغز و روان، مشهد: متخصصان، 1399.
3. پرنیان راد، محمد و همکاران، پورنوگرافی و تاثیر آن در تربیت خانواده، فیض آباد مه ولات: جالیز، 1397.
4. واحد پژوهش موسسه فرهنگی موعود عصر (عج)، پدیده هرزه نگاری و مستهجن پردازی در جهان معاصر(معرفی راه های مبارزه فردی و اجتماعی با این پدیده)، تهران: موسسه فرهنگی هلال، 1393.
5. شلیت، وندی و نانسی لی دموس، دختران به عفاف روی می آورند (این بد نیست که تو خوب باشی)، ترجمۀ سمانه مدنی و پریسا پور علمداری، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1397.
6. برخورداری، زینب، عفاف گرایی در غرب، قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف، 1392.
7. بورک، رابرت، در سراشیبی به سوی گومورا: لیبرالیسم مدرن و افول امریکا، ترجمۀ الهه هاشمی حایری، ناشر: حکمت، 1390.
8. زارعی توپخانه، محمد و عباسعلی هراتیان، بازگشت غرب به عفاف: بر اساس پژوهش مؤسسه رشد جوانان آمریکا (IYD)، کرج: تلاوت آرامش، 1393. براساس کتاب «benefits of delaying sexual deputy»

پدیدآورنده: 
Share