بهترین روش درمان کمردرد مزمن

تعداد کلمات 823 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین روش درمان کمردرد مزمن
دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی آمریکا موفق به ساخت دارویی شدند که می‌ تواند راهی برای درمان کمردردهای مزمن پیری باشد.

بهترین روش درمان کمردرد مزمن

در این نوشتار قصد داریم بهترین روش درمان کمردرد مزمن را معرفی کنیم، با ضیاءالصالحین همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

بهترین روش درمان کمردرد مزمن

کمردرد مزمن بیش از ۱۵ میلیون بزرگسال را در آمریکا تحت تاثیر قرار داده و میلیاردها هزینه مراقبتهای بهداشتی و روزهای کاری از دست رفته را افزایش میدهد. انحطاط دیسکهایی که مهره ها را نگه می دارند و از آنها حمایت می کنند، یک پدیده شایع پیری و یکی از عوامل اصلی کمردرد است. اگر چه یک بیماری گسترده است، اما درمان کمی در دسترس است.

بهترین روش درمان کمردرد مزمن

دکتر جفرسون، پروفسور تحقیقات ستون فقرات در جراحی ارتوپدی، مدیر بخش تحقیقات ارتوپدی و مدیر برنامه فارغ التحصیلی زیست شناسی سلولی و پزشکی احیا کننده و همکارانش نشان داده اند که درمان موش ها با یک کوکتل دارویی که سلولهای پیری را از بین می برد، انحطاط دیسک را کاهش می دهد. این یافته ها که در Nature Communications گزارش شده است، نشان می دهد که چگونه یک رویکرد جدید برای جلوگیری از انحطاط دیسک مربوط به سن ممکن است راه را برای درمان کمردرد مزمن هموار کند.

دکتر ریسبود محقق دیگر این مطالعه می گوید: هنگامی که دیسکهای بین مهره ای شروع به تحلیل می کنند، بازسازی بسیار کمی اتفاق می افتد. اما نتایج ما نشان می دهد که می توان تخریب دیسک را که با افزایش سن اتفاق می افتد کاهش داد. جراحی یا تزریق استروئید گزینههایی برای درمان کمردرد ناشی از انحطاط دیسک است، اما اکثریت قریب به اتفاق بیماران معیارهای جراحی را ندارند و تزریق استروئید اپیدورال در اکثر مواقع به خوبی جواب نمی دهد. استفاده طولانی مدت از مسکنهای قوی که برای کمردرد تجویز می شود، مانند مواد افیونی، خطر اعتیاد را به همراه دارد.

با همکاری برایان دیکمن، دکترای استادیار مهندسی پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، دکتر ریسبود و تیمش به دنبال راهی موثر و غیرتهاجمی برای درمان کمردرد ناشی از انحطاط دیسک بودند. آن ها به طبقه ای از مولکولهای کوچک معروف به سنولیتیک روی آوردند. این دارو ها سلولهای بدن را هدف قرار می دهند که در روند زوال سن قرار دارند که به آن پیری می گویند.

با افزایش سن، هر بافتی در بدن سلولهای پیری را جمع می کند. سلولهای پیری آنزیمهای مخرب و پروتئینهای التهابی را ترشح می کنند که بر سلولهای سالم مجاور تاثیر می گذارد. داروهای سنولیتیک این سلولهای رو به زوال را از بین می برند و جایی برای سلولهای جدید برای جایگزینی آن ها باقی می گذارد. ایده این است که حذف سلولهای پیری از یک بافت باعث بهبود عملکرد بافت می شود.

تحقیقات اخیر نشان داده که چنین است. دو داروی سنولیتیک، داساتینیب و کورستین، به اندازه ی کافی نوید درمان زخم در بافت ریه را داده اند که اکنون در آزمایشهای بالینی قرار دارند، اما ریه ها بسیار متفاوت از دیسکهای ستون فقرات هستند.

دکتر ریسبود می گوید: این که دارو ها در یک بافت کار می کنند به این معنی نیست که در بافت دیگر نیز کار می کنند. هر بافت متفاوت است. تزریقات هفتگی تولید دیسک را کاهش داد، اما نه آنطور که دکتر ریسبود و تیمش انتظار داشتند. آن ها انتظار داشتند بیشترین تاثیر را در قدیمی ترین حیوانات ببینند، زیرا این حیوانات بیشتر از موشهای جوانتر سلولهای پیری را در خود انباشته کرده اند. در مقابل دکتر ریسبود و همکارانش دریافتند که درمان در حیوانات جوانتر فایده بیشتری دارد و در واقع دارای اثر محافظتی است.

موشهای جوان و میانسال با استفاده از کوکتل سنولیتیک در مقایسه با موشهایی که دارونما دریافت کرده بودند، تا زمان رسیدن به سن بالا، انحطاط دیسک کمتر و سلولهای پیری کمتری را نشان دادند.

دکتر ریسبود می گوید: ما پیش بینی می کردیم که در بافتهایی با پیری زیاد، برداشتن سلولهای پیری تفاوت زیادی ایجاد می کند، اما اینطور نشد. زمانی که ما شروع به ظهور سلولهای پیری کردیم، درمان با موش ها بسیار موثر بود. یافتههای ما نشان می دهد که اگر به موقع تجویز شود، داروهای سنولیتیک می توانند در واقع تخریب دیسک را کند کنند. این یک روش پیشگیرانه جدید است. دکتر ریسبود می گوید: ممکن است افراد مجبور شوند این دارو را برای مدت طولانی مصرف کنند تا درمان موثر باشد و دادههای ما نشان می دهد که این دارو ها حداقل در موش ها خوب تحمل می شدند. در مجموع یافته ها نشان می دهد که داروهای سنولیتیک (داروهایی که قبلا برای استفاده در آزمایشهای بالینی تایید شده اند، می توانند انحطاط دیسک را که با افزایش سن رخ می دهد، کاهش دهند. دکتر ریسبود می گوید: این تحقیق راه را برای ترجمه این مطالعات ابتدا به مدل حیوانی پیش بالینی و سپس آزمایش بالینی روی انسان هموار می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

مطالب پیشنهادی : درمان کمردرد با این داروی ترکیبی

Share