بهره مندی از روز عرفه در توصیه های استاد فیاض بخش

دعای عرفه
توصیه های استاد فیاض بخش برای بهره مندی هرچه بیشتر از روز عرفه

بهره مندی از روز عرفه در توصیه های استاد فیاض بخش

بهره مندی از روز عرفه در توصیه های استاد فیاض بخش به مناسبت فرا رسیدن روز عرفه؛ روز دعا و نیایش به نقل از موسسه جلوه نور علوی

بیشتر بخوانید: ویژه نامه روز عرفه روز نیایش

بهره مندی از روز عرفه در توصیه های استاد فیاض بخش

سعی کنیم بیش از قبل توسّل به ساحت مقدس امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) داشته باشیم و با نثار هدیه به پیشگاه ایشان، درخواست عنایت خاص حضرتش را در این ایام بنماییم.

 خصوصاً اعمال و معرفت خود را به محضر ایشان عرضه کنیم تا نواقص آن را به فضل و کرمشان اصلاح و تکمیل فرمایند.

غسل و زیارت سید الشهداء(علیه السلام) از اهم اعمال این روز است؛ با تفصیلی که در کتب ادعیه آمده.

روز عرفه در بین ایام سال به روز دعا و نیایش به درگاه پروردگار معروف است؛ تا به آنجا که در انتخاب میان روزه این روز - با همه سفارشی که به آن شده - با دعا، دومی مقدم است. لذا باید همه تلاشها در جهت اقامه دعا در این روز باشد و توصیه حقیر آنست که هرچند روز عرفه تعطیل رسمی نیست، ولی اهتمامتان این باشد که از صبح خود را خسته نکنید و بعد از ظهر را تعطیل نمایید و با فراغ بال به دعا و نیایش بپردازید.

هرچند برای روز عرفه غسل خاص توصیه شده، ولی مرحوم سید در اقبال توصیه میکنند که با همان غسل، نیت غسل زیارت سید الشهداء(علیه السلام) و امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و نیز غسل توبه و همه اغسالی را که در گذشته از انسان فوت شده را بنماید تا با دلی پاک و روحی شاداب به ضیافت عرفه وارد شود.

بهره مندی از روز عرفه در توصیه های استاد فیاض بخش

چگونگی خواندن دعای عرفه :

خواندن دعا در جمع، خصوصاً اگر بیش از چهل نفر باشند، به اجابت نزدیکتر است و لذا بهتر است دعا در جمع خوانده شود.

اما با توجه به شرایط خاص امسال و محدودیت در برگزاری اجتماعات، بهتر است انسان در تنهایی دعا را بخواند. در این صورت توصیه می شود مکان خلوتی که حداقل حواس پرتی را داشته باشد برگزیند. همچنین خوب است که به اتفاق خانواده به اعمال این روز بپردازد.

همچنین توصیه شده مکانی را انتخاب کند که او را به یاد مرگ و تنهایی در برزخ و قیامت بیندازد؛ لذا رفتن به بیابان و یا قبرستان و یا اماکن مخروبه ای که مورد توجه نیست، در این باب مناسب است. 

خلاصه اینکه بهتر است در این روز و هنگام دعا، انسان هر کجا که هست خود را فارغ برای خداوند قرار دهد و عوامل مزاحم را به حداقل برساند.

از اهمّ مطالبی که در آداب دعا توصیه شده، اول از همه توسّل به اهل بیت(علیهم السلام) و درود و سلام به ساحت مقدس آنهاست.

Share