روزهای هفته به نام اهل بیت علیهم السلام

اهل بیت علیهم السلام
امام علىّ النّقىّ علیه السّلام فرمود : مراد از ایّام و روزها ما هستیم مادامى که آسمان ها و زمین بپا است...

روزهای هفته به نام اهل بیت علیهم السلام

روزهای هفته به نام اهل بیت علیهم السلام است این روایت را سید بن طاوس قدس سره در جمال الاسبوع گفته ابن بابویه رحمه الله مسندا از صقر بن ابى دلف روایت کرده...

روزهای هفته به نام اهل بیت علیهم السلام

سید بن طاوُس رحمه الله در جَمالُ الْأُسْبوع گفته ابن بابویه رحمه الله مُسْنَداً از صقر بن ابى دُلَف کرخی روایت کرده که زمانی که متوکل امام هادی (علیه السلام) را به سامراء آورد و حبس نمود، روزی به خدمت آن حضرت رفتم تا خبری از احوال آن جناب بگیرم. حضرت فرمودند: ای صقر! ناراحت نباش در حال حاضر از جانب متوکل به من آسیبی نمی رسد. گفتم! «الحمدلله» به حضرت امام علىّ النّقىّ علیه السلام گفتم : اى سیّد من، حدیثى از رسول خدا صلّى الله علیه و آله روایت شده که معنى آن را نمى فهمم.

فرمودند : آن حدیث چیست؟ عرض کردم : لا تُعادُوا الأیَّامَ فَتُعادیکُمْ ؛ یعنى دشمنى نکنید با روزها که آن ها با شما دشمنى خواهند کرد.

فرمودند : مقصود از این روزها و ایام ما (اهل بیت عصمت و طهارت) هستیم تا زمانی که آسمان ها و زمین برقرار است.
روز شنبه به اسم رسول خدا (صلّى الله علیه و آله) است.
روز یکشنبه به نام امیرالمومنین علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.
روز دوشنبه به اسم حضرت  امام حسن مجبتی (علیه السلام) و امام حسین سیدالشهداء (علیه السلام) است.
روز سه شنبه به نام امام سجاد (علیه السلام) و امام باقر(علیه السلام) و امام جعفرصادق (علیه السلام) است.
روز چهارشنبه به اسم امام کاظم (علیه السلام) و امام رضا (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) و به نام من امام هادی(علیه السلام) است.
روز پنجشنبه به نام فرزندم امام حسن عسکری(علیه السلام) است.
و روز جمعه روز فرزند فرزندم قائم آل محمد حضرت مهدی صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. و اهل حق به سوی او و زیر لوای او جمع می شوند و او کسی است که زمین را پس آنکه از ظلم و ستم لبریز شده، پر از عدل و داد می کند. این است معنی روزها و ایام، مبادا با آنها در دنیا دشمنی کنید که آنها نیز درآخرت با شما دشمنی خواهند کرد.[بحارالانوار، ج 50 ص 194]

( در زیارت روز یکشنبه که مربوط به امام امیرالمؤمنین علیّ وصیّ علیه السلام است، زیارت حضرت عصمه الله الکبری و حجّه الله علی الحجج فاطمه زهرا علیها السّلام هم خوانده می شود.)

متن زیارت ها در مفاتیح آمده است.( روی پیوندهای بالا یعنی هر کدام از ایام هفته (شنبه، یکشنبه و...) کلیک کنید به روزهای زیارتی مخصوص وارد می شوید.)

برگرفته از کتاب شریف «مفاتیح الجنان»؛ تألیف محدّث بزرگ حاج شیخ عبّاس قمی رحمه الله.

اندکی از کلمات و عبارات کتاب با ادبیات روان تری نوشته شده است و با متن اصلی کتاب تفاوت ناچیزی دارد.

پدیدآورنده: 
Share