تبلیغ دین ؛ وظیفه خطیر روحانیت

موضوع: 
سید حسین سیدی
منبر و روحانیت
روحانیون ــ مخصوصا روحانیون تبلیغی ــ مروج دین رسول الله(صلی الله علیه و آله) هستند و در این راه نیز طبعا با ناملایماتی (از جهات مختلف) مواجه می شوند

تبلیغ دین ؛ وظیفه خطیر روحانیت

روحانیون ــ مخصوصا روحانیون تبلیغی ــ مروج دین رسول الله(صلی الله علیه و  آله) هستند و در این راه نیز طبعا با ناملایماتی از جانب مردم مواجه می شوند. مانگونه که پیامبر اکرم با صبر و استقامت راه پیامبران دیگر را ادامه داد، روحانیون نیز باید در مسیر تبلیغ دین ، ناملایمات را به جان بخرند.

قرآن می فرماید که ای پیامبر! ناراحت نباش؛ اگر کسانی به تو ایمان نمی آورند و به تو جسارت می کنند، هم مسلکان اینها ــــ و شاید اجداد اینها ــــ به پیامبران پیشین نیز جسارت می کردند. «وَ لَقَدِ اسْتُهْزِئَ‏ بِرُسُلٍ مِنْ قَبْلِكَ فَحاقَ بِالَّذينَ سَخِرُوا مِنْهُمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُن‏؛ (با اين حال، نگران نباش!) جمعى از پيامبران پيش از تو را استهزا كردند.»[1] در این آیه، خداوند به پیامبر خویش دلداری می دهد که: فقط تو نیستی که این گونه آماج سخنان معاندان خود قرار می گیری، پیامبران قبل تر از تو نیز گرفتار همین زخم زبان ها بودند. ولی بدان همان گونه که دشمنان آنها هلاک شدند، دشمنان تو نیز راه به جایی نخواهند برد.

روحانیون گرامی باید بدانند که إن شاءالله جا پای پیامبر رحمت گذاشته اند و این راه نیز طبعا با مشکلاتی همراه است. ولی به فضل خدا، همان گونه که رسول الله صلی الله علیه وآله پیروز شدند، پیروزی نیز نصیب روحانیون  ــ این مروجان دین ـــ خواهد شد. زیرا «وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ‏ اللَّهِ‏ هُمُ الْغالِبُونَ؛ و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد باايمان را بپذيرند، پيروزند؛ (زيرا) حزب و جمعيت خدا پيروز است.»[2] گسترش روز افزون دین مبین اسلام در دنیا، نشان دهنده پیروزی اسلام است و مروجان اصلی آن، روحانیون گرامی هستند، که چه در قالب منبر و چه در قالب نوشتن کتاب و مجلات دینی و چه در سایر جهات تبلیغی، وظیفه خطیر خود را انجام می دهند.

به امید موفقیت روز افزون روحانیون در امر تبلیغ دین . إن شاءالله.

تبلیغ دین ؛ وظیفه خطیر روحانیت

پی نوشت:
1ــ انعام/10.
2ـــ مائده/56.

پدیدآورنده: 
Share