به بهانه روز طبیعت ...

سید حسین سیدی
حفظ محیط زیست
روز طبیعت، تنها روز گردش در طبیعت نیست؛ بلکه روز احترام گذاشتن به طبیعت نیز هست.

به بهانه روز طبیعت ...

امسال روز 13 فروردین یا روز طبیعت، شاید به خاطر سیل و بارندگی در اقصی نقاط کشور، اکثر مردم به طبیعت نمی روند؛ اما روز طبیعت ، تنها روز گردش در طبیعت نیست؛ بلکه روز احترام گذاشتن به طبیعت نیز است. این جنبه اخیر(احترام گذاشتن) همواره باید وجود داشته باشد. اگر قرار باشد طبیعت و رودخانه ها با زباله پر شود و از این قبیل مشکلات زیست محیطی، بدون شک مسائل ناگواری پیش خواهد آمد.

بی تردید وجود طبیعت سبز و پاکیزه، سبب طراوات روح انسان خواهد شد. «وَ أَنْزَلَ لَکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا بِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَةٍ؛ برای شما از آسمان آب فرستاد، پس با آن آب، بوستان هایی شادی انگیز رویانیدیم.»[1] ولی اگر طبیعت با انبوه زباله پوشانده شود (کوه ها و دره ها و رودخانه ها)، هم منظره نامطلوبی خواهد بود و هم دراز مدت (و شاید کوتاه مدت) سبب بروز مشکلاتی شود. تا حدی که یکی از عوامل سیل اخیر گلستان و مازندران را عدم لایروبی رودخانه ها (از زباله و...) دانستند. تخریب جنگل ها و مراتع، و ساخت و ساز غیرمجاز نیز در این امر، دخیل بودند. البته سیل یک حادثه غیرمترقبه است؛ اما شکی نیست که عملکرد انسان ها نیز بر آن بی تاثیر نیست.

خدا نکند ما از آن دسته افراد باشیم که خطاب این آیه متوجه آنهاست: «وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فيها مَعايِشَ‏ قَليلاً ما تَشْكُرُونَ؛ ما تسلط و مالكيت و حكومت بر زمين را براى شما قرار داديم؛ و انواع وسايل زندگى را براى شما فراهم ساختيم؛ اما كمتر شكرگزارى مى ‏كنيد!»[2] شکر گذاری عملی ما در زمینه محیط زیست این است که جنگل ها و مراتع کشور را تخریب نکنیم، کوه ها را مخزن زباله قرار ندهیم، برج های غیر مجاز نسازیم و... (اینها هم وطیفه دولت است و هم ملت؛ هر چند دولت، وظیفه بیشتری دارد)

قدر داشته هایمان را بیشتر بدانیم.

به بهانه روز طبیعت ...

بیشتر بخوانید: ویژه نامه سیزدهم فروردین روز طبیعت

پی نوشت:
1ــ نمل /60.
2ــ اعراف/10.

پدیدآورنده: 
Share