زینتی که با وحدت به دست می آید

سید حسین سیدی
هفته وحدت
باید ما شیعیان و مسلمانان کاری کنیم که این روزهای تولد رسول اعظم و امام صادق(صلوات الله علیهما)، به نهادینه شدن وحدت بیشتر بینجامد.

هفته وحدت گرامی باد

باید ما شیعیان و مسلمانان کاری کنیم که این روزهای تولد رسول اعظم و امام صادق (صلوات الله علیهما)، به نهادینه شدن وحدت بیشتر بیانجامد. باید ما شیعیان، فرمایش صادق آل محمد (علیه السلام) را جامه عمل بپوشانیم. آن حضرت بعد از توصیه به حسن خلق و حسن جوار(همسایگی) با دیگران می فرماید: «كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْناً؛ زینت ما باشید نه مایه عیب و عار ما»[1] اگر ما شیعیان و مسلمانان محب اهل بیت (علیهم السلام)، موفق شویم که حسن جوار و همسایگی را نسبت به هم بجا آوریم، باعث زینت برای دین خود خواهیم شد.

اگر چه حسن جوار در وهله نخست نسبت به همسایه است ولی انسان مسلمان باید حسن همجواری را با دیگران و جامعه خویش نیز بجای آورد. بنابراین:

باید همواره به یاد داشته باشیم که؛ مسلمان برادر مسلمان است و حتی اگر در کشور دیگری باشد، نه تنها مثل همسایه است بلکه مثل برادر است. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏؛ جز اين نيست كه همه مؤمنان با هم برادرند؛ بنابراين [در همه نزاع ها و اختلافات‏] ميان برادرانتان صلح و آشتى برقرار كنيد، و از خدا پروا نماييد كه مورد رحمت قرار گيريد.»[2] این آیه مسلمانان را به وحدت دعوت می کند و از دامن زدن به اختلافات نهی می کند. اختلافاتی که کسی منکر آن نیست ولی به گونه ای نیست که مانعی بر سر اتحاد باشد.

باید همواره به یاد داشته باشیم که: حساب اهل سنت از حساب وهابیت جداست و بسیاری از آنها محب اهل بیت هستند. بنابراین نباید با برگزاری مجالس برائت (به بهانه عید الزهراء سلام الله علیها) اهل سنت را از خود برانیم و فرصت را به تهدید تبدیل کرده و بهانه به دست دشمنان قسم خورده اسلام دهیم؛ که آن موقع خدای ناکرده باعث ننگ و عار برای دین اسلام  و مسلمانان خواهیم شد.

هفته وحدت گرامی باد

پیشنهادی: هفتــــه وحــــدت - ویــــژه نـامــــه بـرادری و وحـــدت

پی نوشت :
1ــ وسائل الشيعة / ج‏15 / 245.
2ــ حجرات/10.

Share