دو آسیب مترتب بر اشتغال زنان در محیطهای مختلط

سید حسین سیدی
اشتغال زنان

دین اسلام با اشتغال زنان مخالف نیست(مخصوصا اگر در محیط زنانه باشد)؛ اما آن را نیز به خاطر همسو نبودن با طبیعت زن، تبلیغ نمی کند.[1] اگر چه زنان با کار کردن در بیرون از منزل، استقلال مالی پیدا کرده و حتی کمک خرج خانواده هم می شوند، اما اشتغال زنان، آسیب هایی را نیز به همراه دارد؛ یکی از مهمترین آنها، آسیب های ناشی از اختلاط زن و مرد در محیط کار است، که این موضوع می تواند سبب تنش هایی در کانون گرم خانواده، از همان سالهای اولیه زندگی شود.
در این مقاله به دو آسیب کار کردن زنان در محیط مختلط اشاره می کنیم.
آسیب اول: کم شدن حیا
از آنجا که زنان دارای حیای مخصوص به خود می باشند، همکار شدن با مردان در کاهش حیای آنها بی تاثیر نیست. به عبارت دیگر، زنی که کمترین برخورد را با مردان بیگانه داشته است، اینک که ساعتهای زیادی با همکاران مرد خود در ارتباط است، دیگر آن زن سابق، با آن حیای سابق نیست، و حتی ممکن است چانه زدن او با همسرش بر سر قضایای زندگی، حساسیت همسرش را برانگیزاند و همسرش به او بگوید: «تو اینقدر با من جر و بحث نمی کردی، تو با حیاتر از این حرفها بودی که رو در روی من بایستی» و... خلاصه، این کم شدن حیا، ممکن است آهسته آهسته به جاهای بحرانی برسد.
آسیب دوم: خیانت
شیطان همیشه در کمین است که انسان ها را به گناه و خیانت بکشاند، و چه جایی بهتر از محیط کارِ مختلط و آلوده به گناه.
نکته تلخ: انسان به عنوان همسر، وقتی غیر همجنس خود را می بیند که ظاهرا از همسر خود بهتر است، ممکن است شیطان، او را وسوسه کند. زنان نیز از همین زاویه ممکن است گرفتار گناه و خیانت شوند.
خدا نکند که در محیط های کاریِ کشور ما اینگونه زنانی پیدا شود که پیامبر اسلام، حال و حکایت آنها را بیان می فرماید: «وَ نِساءٌ کاسياتٌ عارياتٌ مُميلاتٌ مائِلاتٌ رُؤُوسُهُنَّ کَأَسنِمَةِ البُختِ المائِلَةِ لايَدخُلنَ الجَنَّةَ و َلايَجِدنَ ريحَها وَ إنَّ رِيحَها لَيُوجَدُ مِن مَسيرَةِ کَذا وَ کَذا؛ (در آينده) زنانى پيدا مى شوند که در عين پوشيدگى برهنه اند (لباس هاى بدن نما و جوراب هاى نازک مى پوشند) هوسباز و دلفريب مى باشند، موهاى خود را طورى آرايش مى کنند که مانند کوهان شتر جلوه مى کند. اينان داخل بهشت نمى شوند و حتى بوى آن را استشمام نمى کنند، با اين که بوى بهشت از راه بسيار دور شنيده مى شود.»[2]
هنگامی که زنی حیای خود را از دست داد و فریفته مردان اجنبی گردید و خدای ناکرده خیانت ورزید، مسلم است که خانواده با آسیب جدی مواجه شده و چه بسار کار به طلاق و نزاع و حتی قتل بینجامد.
خدا عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

پی نوشت ها:
1ــ حضرت علی(علیه السلام): «وَ لا تُمَلِّکِ المَرأَةَ أَمرَها ما جاوَزَ نَفسَها فَإِنَّ المَرأَةَ رَيحانَةٌ و َلَيسَت بِقَهرَمانَةٍ؛ کارى که در توان زن نيست به او مسپار زيرا او چون گُلى است (ظريف و آسيب پذير) نه قهرمان و کار فرما.» نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 405 ، نامه 31
2ــ تاج العروس من جواهر القاموس ج15 ، ص708

Share