زنان نفرین شده / بخش اول

نویسنده: سید هاشم ناجی جزایری
زنان و مردان نفرین شده

در روایات، به خصوصیات زنانی بر می خوریم که به علت کوتاهی از وظایف عقلی و شرعی شان نسبت به خانواده و همسر، مورد نکوهش قرار گرفته اند و برای آنها عقاب و نحوست های ویژه ای در نظر گرفته شده است. در این مقاله به بررسی آنها می پردازیم.
زنی که خود را برای شوهرش آرایش و زینت نمی کند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نهی نمود از اینکه زنها خود را برای شوهرانشان زینت ننمایند و پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چنین زنانی را مورد لعن و نفرین قرار داد.(1)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: من دشمن زنانی هستم که سلتاء و مرهاء هستند.
سلتاء زنی است که خضاب نمی کند و مرهاء زنی است که بر چشم خود سرمه نمی کشد.(2)
زنی که خود را برای غیر شوهرش آرایش می کند
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هر زنی که خود را برای غیر شوهرش آرایش نماید، نماز او مورد قبول خدای متعال قرار نمی گیرد تا آنکه آرایش خود را بشوید و غسل نماید.(502) مانند غسل جنابت.(3)
زنی که شوهر خود را مورد آزار و اذیّت قرار می دهد
حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: نفرین شده است، نفرین شده است؛ زنی که همسر خود را آزار دهد و او را غمگین نماید.
و خوشبخت است، خوشبخت است؛ زنی که شوهر خود را مورد اکرام و احترام قرار داده و او را آزرده نساخته و در جمیع احوال مطیع او است.(4)
زنی که با زبان خود. شوهرش را مورد آزار و اذیّت قرار می دهد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: خدای متعال اعمال نیک زنی که با زبانش شوهر خود را مورد آزار و اذیّت قرار می دهد قبول نمی کند مگر آن هنگامی که رضایت شوهرش را جلب نماید.(5)
زنی که چیزی را که شوهر از آن کراهت داشته و نسبت به آن تنفّر دارد به خانه می آورد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر زنی چیزی را که شوهرش از آن تنفّر دارد به منزل بیاورد، خدای متعال هفتاد مار و هفتاد عقرب را بر چنین زنی در قبر مسلّط می نماید. که تا روز قیامت او را نیش می زنند.(6)
زنی که مرد نامحرمی را بدون اذن و اجازه ی شوهر به منزل راه می دهد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: برای یک زن جایز نیست که مرد نامحرمی را بدون اذن و اجازه ی شوهر به خانه راه دهد.(7) اگر او چنین کند خدای متعال بر او غضب نموده و مورد نفرین ملائکه قرار خواهد گرفت.(8)
زنی که به چهره ی شوهرش اخم می کند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنی که به چهره ی شوهرش اخم کند، خدای متعال بر او غضب می نماید و مورد عذاب الهی واقع خواهد شد.(9)
زنی که با شوهر خود بداخلاقی می کند
امام صادق (علیه السلام) در حدیثی که پیرامون موجودات مسخ شده است فرمودند: زنی که با همسرش کج خُلقی می نمود و از فرمان او سرپیچی می کرد و از همسرش گریزان بوده و از او دوری می کرد؛ سخ شده و به صورت عنکبوت درآمد.(10)
زنی که بدون اجازه و اذن شوهر از مال او بذل و بخشش می نماید
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنی که از مال شوهر بدون اجازه ی او صدقه دهد، خدای متعال گناه هفتاد سارق را در نامه ی عمل او می نویسد.(11)
زنی که توقّعات بیجای خود را بر شوهرش تحمیل می کند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر زنی که با شوهر خود مدارا ننماید و در حالی که شوهرش توان و قدرت انجام توقّعات او را ندارد خواسته های خود را بر شوهرش تحمیل می کند؛ خدای متعال اعمال حسنه ی چنین زنی را قبول ننموده و در روز قیامت بر او غضب خواهد کرد.(12)
زنی که با شوهر خود پرخاشگری می کند
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: هر زنی که با زبان خود با شوهرش پرخاشگری نماید در روز قیامت او را با زبان آویزان نموده و دو دستش را با میخهایی از آتش میخکوب خواهند نمو. (13)
زنی که شوهرش را سحر کند
زنی به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمده و به ایشان گفت: همسری دارم که نسبت به من خشن است و من با سحر و جادو کاری به او کرده تا او را نسبت به خود مهربان سازم؛
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: اف بر تو! تو با این کار دین خود را مکدّر ساختی، ملائکه ی آسمانها و زمین بر تو لعن و نفرین فرستادند.
سپس آن زن. روزها را روزه و شبها را به شب زنده داری پرداخته و لباسهای خشن بر تن نموده و موهای سر خود را تراشید و بدین وسیله اظهار توبه کرده و از کرده خویش ابراز ندامت نمود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از اطّلاع از رفتار او فرمودند: توبه ی این زن با تراشیدن موهای سر ــ پذیرفته نخواهد شد تا آنکه شوهرش را از خود راضی نماید.(14)
زنی که بدون اذن و اجازه ی شوهرش از خانه خارج می شود
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرموند: زنی که برای بیرون رفتن از منزل لباسهایش را پوشیده و بدون اذن و اجازه ی شوهرش از خانه اش بیرون رود تا آن هنگام که به خانه اش برگردد مورد لعن و نفرین تمام اشیاء قرار می گیرد.(15)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنی که بدون اذن و اجازه ی شوهرش از خانه خارج شود، مستحقّ نفقه و خرجی نمی باشد تا آن هنگام که به خانه برگردد.(16)
زنی که شوهر خود را خشمگین می سازد
واقع نمی شود تا آن هنگام که شوهرش از او راضی گردد.(18)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنی که شوهرش بر او خشمگین شود و سعی و تلاش در جلب رضایت شوهر ننماید خدای متعال بر او غضب و خشم می نماید، تا آن هنگام که شوهرش از دست او راضی گردد.(19)
زنی که با غیر شوهر خود ارتباط نامشروع دارد
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: زنی که با غیر شوهرش رابطه ی نامشروع دارد خدای متعال او را بعد از آنکه در قبر مورد عذاب قرار داد در روز قیامت با آتش جهنّم می سوزاند.(20)
امیرالمؤمنین (علیه السلام) به گروهی فرمودند: آیا می خواهید شما را به زنای بزرگ خبر دهم؟
آن گروه گفتند: آری.
آن حضرت (علیه السلام) فرمود: زنای بزرگ آن است که زنی به همسر خود خیانت نموده و با مرد دیگری رابطه ی نامشروع داشته و از این عمل فرزندی به دنیا می آورد، سپس این فرزند را به شوهرش نسبت می دهد. خدای متعال در روز قیامت با چنین زنی سخن نمی گوید و به او نگاه رحمت نمی افکند و او را مورد تزکیه قرار نمی دهد و به عذاب دردناکی دچارش می سازد.(21)

ادامه دارد...
--------------------------
پی
نوشت ها:
1ــ نهی (صلی الله علیه و آله) النساء أن یکنّ معطّلات ــ من الحلی ــ . و لا یشتبّهن بالرجال.
و لعن (صلی الله علیه و آله) من فعل ــ ذلک ــ منهنّ (دعائم الإسلام ج 2 ص 163).
قال الإمام الباقر (علیه السلام): لا ینبغی لإمرأة أن تعطّل نفسها من الحُلی.
و لو أن تعلّق ــ فی رقبتها ــ قلادة (دعائم الإسلام ج 2 ص 163).
قال الإمام الباقر (علیه السلام): لا یجوز للمرأة أن تعطّل نفسها. و لو أن تعلّق ــ فی عنقها ــ خیطاً.
و لا یجوز أن تُری أظافیرها بیضاء.* و لو أن تمسحها بالحنّاء مسحاً (الخصال ص 587).
قال الإمام الباقر (علیه السلام): لا ینبغی للمرأة أن تدع یدیها من الخضاب. و لو أن تمسحها بالحنّاء مسحاً. و لو کانت مسنّة (دعائم الإسلام ج 2 ص 167).
قال أبوعبدالله (علیه السلام) : لا ینبغی للمرأة أن تعطّل نفسها. و لو أن تعلّق ــ فی عنقها ــ قلادة.
و لا ینبغی أن تدع یدها من الخضاب. و لو أن تمسّها ــ بالحنّاء ــ مساً.
و إن کانت مسنّة (روضة الواعظین ج 2 ص 112 و من لا یحضره الفقیه ج 1 ص 283).
*لثلاّ تشبیه أظافیرها بأظافیر الموتی.
2ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): إنّی لأبغض ــ من النساء ــ السلتاء و المرهاء.
فالستاء : الّتی لا تخضب . و المرهاء : الّتی لا تکتحل (جامع الأحادیث ص 202).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) لبعض نسائه. ما لی أراک شعثاء. مرهاء. سلتاء (شرح نهج البلاغة لإبن أبی الحدید ج 11 ص 36).
3ــ قال الإمام الصادق (علیه السلام): أیّما إمرأة تطیّبت لغیر زوجها لم تقبل منها صلاة.
حتّی تغتسل ــ من طیبها ــ ک غسلها من جنابتها (مکارم الأخلاق ج 1 ص 465 و الکافی ج 5 ص 507 و من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 278).
4ــ قال الإمام الصادق (علیه السلام): ملعونة . ملعونة. امرأة تؤذی زوجها و تغمّه.
و سعیدة. سعیدة. امرأة تکرم زوجها و لا تؤذیه.
و تطیعه فی جمیع أحواله (کنز الفوائی ج 1 ص 150).
5ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیّما امرأة آذات زوجها بلسانها. لم یقبل الله عزّ و جلّ منها صرفاً و لا عدلاً و لا حسنةً ــ من عملها ــ حتّی ترضیه . و إن صامت نهارها و قامت لیلها. و اعتقت الرقاب. و حملت علی جیاد الخیل فی سبیل الله. و کانت فی اوّل من یرد النار.
و کذلک الرجل إذا کان لها ظالماً (من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 8 و الأمالی للشیخ الصدوق ــ علیه الرحمة ــ ص 515 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 463).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): من کانت له امرأة تؤذیه . لم یقبل الله صلاتها و لا حسنة من عملها.
حتّی تعینه و ترضیه. و إن صات الدهر و قامت اللیل و أعتقت الرقاب. و أنفقت الأموال فی سبیل الله. و کانت اوّل من یرد النار.
ثمّ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): و علی الرجل مثل ذلک الوزر و العذاب. إذا کان لها مؤذیاً ظالماً (عقاب الأعمال ص 335 و اعلام الدین ص 414).
6ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من إمرأة أدخلت إلی بیتها ما یکره زوجها . إلاّ أدخل الله ــ فی قبرها ــ سبعین حیّةً و سبعین عقربةً. یلدغونها إلی یوم القیامة (عوالم علوم سیّدة النساء (علیها السلام) و مستدرکاتها ج 1 ص 525).
7ــ لازم یه توضیح است که: آوردن مرد محرم به منزل نیز مستلزم رضایت شوهر است.
زیرا آوردن اشخاص به منزل ــ چه محرم و چه نامحرم و چه مرد و چه زن ــ بدون اذن و اجازه و رضایت شوهر جایز نیست.
8ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا یحلّ لإمرأة أن تدخل بیتها من قد بلغ الحلم.
و لا تملأ عینها منه. و لا عینه منها.
و لا تأکل معه. و لا تشرب إلاّ أن یکون محرماً علیها. و ذلک بحضرة زوجها.
فإن فعلت. فقد سخط الله علیها. و من مقتها و لعنتها الملائکة (مستدرک الواسائل ج 14 ص 286).
9ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من إمرأة عبست ــ فی وجه زوجها ــ إلاّ غضب الله علیها.
و زبانیة العذاب (عوالم علوم سیّدة النساء (علیها السلام) و مستدرکها ج 1 ص 525).
10ــ قال الإمام الصادق (علیه السلام) فی أصناف المسوخ و سبب مسخهم:
... أمّا العنکبوت. فکانت امرأة سیّئة الخُلق. عاصیة لزوجها. مولّیة عنه. فمسخها الله عنکبوتاً (الخصال ص 493 و علل الشرایع ج 2 الباب 239 الحدیث 4).
11ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من إمرأة تصدّقت من مال زوجها ــ بغیر إذنه ــ إلاّ کتب الله علیها ذنوب سعین سارقاً (عوالم علوم سیّدة النساء (علیها السلام) و مستدرکاتها ج 1 ص 525).
12ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیّما إمرأة لم ترفق بزوجها. و حمّلته علی ما لا یقدر علیه و ما لا یطیق. لم یقبل الله منها حسنة. و تلقی الله عزّ و جلّ و هو علیها غضبان (مکارم الأخلاق ج 1 ص 463 و من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 9).
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): لا یحلّ للمرأة أن تکلّف زوجها فوق طاقته.
و لا تشکره إلی أحد من خلق الله عزّ و جلّ ــ لا قریب و لا بعید ــ (مستدرک الوسائل ج 14 ص 242).
13ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من إمرأة تردّ ــ علی زوجها ــ إلاّ علّقت ــ یوم القیامة ــ بلسانها. و سمرّة کفیّها بمسامیر من نار (مستدرک ج 14 ص 240).
14ــ قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): أقبلت إمرأة إلی رسول الله (صلی الله علیه و آله) فقالت: ــ یا رسول الله ــ إنّ لی زوجاً. و له * ــ علیّ ــ غلظة. و إنّی صنعت به شیئاً لأعطفه علیّ.
فقال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اُفّ لک. کدّرت ــ دینک.
لعنتک الملائکة الأخیار.
(لعنتک الملائکة الأخیار. لعنتک الملائکة الأخیار)ــ
لعنتک الملائکة السماء. لعنتک ملائکة الأرض.
فصامت نهارها. و قامت لیلها. و لبست المسوح. ثمّ حلقت رأسها.
فبلغ ذلک رسول الله (صلی الله علیه و آله).
فقال (صلی الله علیه و آله): إنّ حلق الرأس لا یقبل منها حتّی ترضی الزوج (النوادر للسیّد فضل الله الراوندی ــ علیه الرحمة ــ ص 152).
(و راجع: الجعفریّات ص 169 ــ 170 باب: التغلیظ فی السحر).
(و راجع: مکارم الأخلاق ج ص ).
*فی الجعفریّات: به. ــ فی الجعفریّات: کفرتی. ــ ما بین القوسین لم یذکر فی الجعفریّات.
15ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من إمرأة لبست ثیابها. و خرجت ــ من بیتها ــ بغیر إذن زوجها. إلاّ لعنها کلّ رطب و یابس حتّی ترجع إلی بیتها (عوالم علوم سیّدة النساء (علیها السلام) و مستدرکاتها ج 1 ص 525).
16ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): أیّما إمرأة خرجت من بیتها ــ بغیر إذن زوجها ــ فلا نفقة لها. حتّی ترجع (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 278 و الکافی ج 5 ص 514 و مکارم الأخلاق ج 1 ص 465).
17ــ زیرا گاهی ممکن است که خشم و غضب و نارضایتی شوهر ــ از همسرش ــ بیجا ــ و بناحق ــ بوده باشد.
18ــ قال الإمام الصادق (علیه السلام): أیّما إمرأة ــ باتت ــ و زوجها علیها ساخط ــ فی حقّ ــ لم تقبل منها صلاة حتّی یرضی عنها (الکافی ج 5 ص 507 و الفقیه ج 3 ص 278 و المکارم ج 1 ص 465).
قال الإمام الصادق (علیه السلام): ثلاثة لا تقبل لهم صلاة.
و إمرأة ــ باتت ــ و زوجها علیها ساخط (الکافی ج 5 ص 507).
19ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): ما من إمرأة غضب علیها زوجها. و لم تسترش منه حتّی یرضی. إلاّ کانت فی سخط الله و غضبه. حتّی یرضی عنها زوجها (عوالم علوم سیّدة النساء (علیها السلام) و مستدرکاتها ج 1 ص 525).
20ــ قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اشتدّ غضب الله علی إمرأة ــ ذلک بعل ــ ملأت عینها من غیر زوجها ــ أو غیر ذی محرم منها ــ فإنّها ــ إن فعلت ذلک ــ أحبط الله کلّ عمل عملته.
فإنّ اوطأت فراش ــ غیره ــ کان حقّاً علی الله تعالی أن یحرقها ــ بالنار ــ بعد أن یعذّبها فی قبرها (عقاب الأعمال ص 338 و اعلام الدین ص 418).
21ــ عن أبی عبدالله (علیه السلام) قال: قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): ألا اُخبرکم بأکبر الزنا؟
قالوا: بلی.
قال (علیه السلام): هی امراة توطیء فراش زوجها. فتأتی بولد ــ من غیره ــ فتلزمه زوجها.
فتلک الّتی لا یکلّمها الله و لا ینظر إلیها ــ یوم القیامة ــ و لا یزکّیها ــ و لها عذاب ألیم (من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 376 و جامع الأحادیث للشیخ جعفر بن أحمد القمّی ــ علیه الرحمة ــ ص 197).
(راجع: الکافی ج 5 ص 543 و عقاب الأعمال ص 312 ــ 313 و المحاسن ج 1 ص 195 و تفسیر العیّاشی ــ علیه الرحمة ــ ج 1 ص 314).

Share