خانواده، مامنی برای تربیت معنوی افراد

سید حسین سیدی
خانواده,تحکیم خانواده,گنجینه تصاویر ضیاءالصالحین


یکی از وظایفی که اسلام از نهاد خانواده خواسته، تربیت معنوی خانواده است. هم زن و هم مرد به عنوان تشکیل دهنده خانواده، علاوه بر ساختن یک خانواده موفق از لحاظ دنیوی، از لحاظ اخروی هم باید تلاش کنند.
خداوند در قرآن می فرماید: «یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلیکمْ  نارا؛ ای کسانی که ایمان آورده  اید، خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن مردم و سنگ هاست نگه دارید.[تحریم/6] این آیه، اهل ایمان را به احساس وظیفه معنوی نسبت به خانواده خود دعوت می کند. هم مرد باید همسر خود را به امور معنوی ترغیب کند و هم زن باید این وظیفه را نسبت به همسر خود انجام دهد. البته واضح است که به خاطر مدیریت مرد بر خانواده، نقش مرد در این میان پررنگ تر است.
تفسیر نمونه در ذیل این آیه می نویسد: «نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است، و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، در فضای خانه و خانواده است. به تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی  شود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.»[1]
چنانکه تفسیر نمونه آورده است، امر به معروف و نهی از منکر باید در خانواده مسلمان وجود داشته باشد. «مردان و زنان باایمان، ولی (یاور) یکدیگرند؛ امر به معروف، و نهی از منکر می  کنند؛ نماز را برپا می  دارند؛ و زکات را می  پردازند.»[2] هر گاه خانواده با ایمان، همدیگر را به نماز و روزه و عبادت ترغیب کنند، وظیفه معنوی خود را انجام داده وان شاءالله از برکات معنوی در زندگی بهره مند خواهند شد.


-----------------------
پی نوشتها:
1ـــ تفسیر نمونه، ج 24 ، ص 287    
2ـــ آیه 71 توبه

Share