اعتماد به نفس، با فرآیند اسلامی

سید حسین سیدی
اعتماد به نفس

یک سری مفاهیم وجود دارند که به ظاهر «اعتماد به نفس» با همه آنها سازگار است. بدین معنا که هر که اعتماد به نفس دارد ممکن است اعتماد به نفس او از مصادیق هر کدام از این مفاهیم باشد. مفاهیمی مانند: عُجب، غرور، تکبّر و....
متأسفانه در جامعه شاهدیم که بعضی ها با ثروتمند شدن و به زعم خود، اعتماد به نفس، اخلاق و رفتارشان عوض شده و خود را برتر از دیگران می بینند، این نگاه مادیگرایانه سبب رشد فرهنگ غیراسلامی در خانواده ها و به تبع آن در جامعه خواهد شد، افرادی که نه تنها افراد دیندار، بلکه افراد دیگر را هم  مورد تمسخر قرار می دهند. «زُيِّنَ لِلَّذينَ كَفَرُوا الْحَياةُ الدُّنْيا وَ يَسْخَرُونَ مِنَ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ[بقره/212] زندگى دنيا در نظر كسانى كه كفر ورزيده ‏اند آراسته شده، و مؤمنان (تهيدست) را مسخره مى ‏كنند، در حالى كه آنها كه تقوای بیشتری دارند؛ در روز قيامت از آنان برترند.»
غرور بیجا و بزرگ بینی برخی از مادی نگرها، باعث بالا رفتن مهریه ها و هزینه های دیگر ازدواج شد، و  شاید هم از این ره آورد، آسیبهای را نصیب خود و جامعه نمودند و خانواده ها را درگیر مسائل ازدواج نظیر مهریه  و آسیبهای آن(زندانی شدن افراد) کردند.
افرای که موفقیت زندگی مشترک را تنها در گرو مادیات دانسته و آن را باعث بالا بردن اعتماد به نفس انسان می دانند و آن را مدام به رخ دیگران کشیده ونقش چندانی برای عوامل معنوی قائل نیستند باید بدانند که اعتماد به نفسی که با مادیات به دست بیاید؛ با از دست رفتن مادیات از بین می رود. کسانی که تمام اعتماد به نفس آنها از پول داشتن پدر زن آینده است؛ با کم شدن سرمایه پدر زنشان، اعتماد به نفس و امید آنها نیز تحلیل می رود.
بنابراین اعتماد به نفسِ حاصل از مادیات، در حد خود خوب است؛ اما اگر به صورت بی حساب و کتاب باشد، باعث غرور بیجا و تکروی افراد و آسیبهای دیگر خواهد شد.

Share