راهکار موفقیت در حدیث امام هادی علیه السلام

سید حسین سیدی
موفقیت

انسانهای موفق سعی خود را بکار می برند که در زندگی مرتکب اشتباهی نشوند و اگر غفلتا دچار اشتباه شدند، با عزم راسخ، به جای تمرکز بر اشتباه گذشته، جبران مافات کنند.
امام دهم در حدیثی می فرماید: «اُذکُر حَسَراتِ التَّفریطِ بِأَخذِ تَقدیمِ الحَزم[1] بجای حسرت برای عدم موفقیتهای گذشته، با اراده قوی جبران کن.» هر انسانی طبعا بعد از هر ناکامی، حسرت گذشته را می خورد که چرا کارم را دقیق انجام ندادم و از این قبیل سخنان؛ اما انسان عاقل در این حد متوقف نشده و به فرموده امام دهم برای جبران مافات، اراده خود را بکار می گیرد.
در جامعه همانگونه که افراد با همت و خستگی ناپذیر وجود دارند، افراد کم همت و نا امید نیز متاسفانه وجود دارند، این افراد غالبا بر اثر حسرت بر  گذشته، حالت انفعالی به خود گرفته و چه بسا گرفتار آسیب های اجتماعی نظیر مواد مخدر شوند، و بدین وسیله بخواهند به زعم خود، آلام خود را فراموش کنند.
انسان همانگونه که در امور زندگی مادی خود نباید شکست های ظاهری، او را نا امید کند، در امور معنوی نیز باید اینچنین باشد، اگر اینگونه رویکردی در زندگی ما حاکم شد، آنگاه از دعا به درگاه خدا زود خسته نمی شویم.
برای  کسانی که قصد توبه از گناهان(گناه شکست است) خود را دارند، و می خواهند با اراده و با عنایت خداوند، زندگی معنوی مطلوبی را شروع کنند، شیطان، نقش نا امید کننده را بازی می کند که تو نمی توانی و هکذا. انسان باید در این مواقع بداند که نداشتن همت برای توبه از گناه، به فرموده امام صادق(علیه السلام) جز فریب و نیرنگ شیطان و نفس اماره چیزدیگری نیست. «تَأخيرُ التّوبَةِ إِغترارٌ[2] به تأخير انداختن توبه، يک خُدعه و عمل فريبکارانه است.»
 خداوند همه ما را در داشتن اراده ای قوی در زندگی مادی و معنوی یاری فرماید انشاءالله.

پی نوشتها:
1ــ بحار الأنوار (ط - بيروت)،  ج‏75 ، ص 37
2ــ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ، ج‏12، 124

Share

دیدگاه‌ها

عالی بود ممنون