کوفه کوچک ؛ تهران + فیلم و صوت

بیانات حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة‌ الله علیه؛
مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری
تکلیف تو هم مثل همان آقایی است كه چهرۀ مذهبی دارد؛ وظيفه ات با او هيچ فرقی ندارد. منتها، او باید جلو بیفتد و رهبری کند و تو بايد هر دستوری را که او می دهد انجام دهی و بگویی «چشم»، تا این منكر دفع شود. مسئله این است.

کوفه کوچک ؛ تهران + فیلم و صوت

الآن تکّه ای از تاريخ به خاطرم آمد. در تاریخ مشروطیت می نویسند که وقتی مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری را به میدان توپ خانه آوردند تا به دار بکشند، اوّل به مردم رو کرد و مانند  امام حسین (علیه السلام) شروع به نصيحت مردم کرد. البتّه در تاریخ می نویسند كه مشروطه خواه ها حدود هزار و پانصد نفر از ارامنه را اطراف او جمع کرده بودند، تا مردم عکس العمل نشان ندهند.  حرف هایش را که زد، روی خود را به سمت قبله برگرداند و با انگشت سبّابه اشاره کرد و شهادتین را گفت. بعد به مردم اشاره کرد و گفت:«هَذِه کُوفَةٌ صَغیرَة» چقدر زیبا گفت! گفت: اين تهران امروز، کوفه کوچک است. بعد هم شيخ را دار زدند. او تا آخر ایستاد. بنابراین، تکلیف تو هم مثل همان آقایی است كه چهرۀ مذهبی دارد؛ وظيفه ات با او هيچ فرقی ندارد. منتها، او باید جلو بیفتد و رهبری کند و تو بايد هر دستوری را که او می دهد انجام دهی و بگویی «چشم»، تا این منكر دفع شود. مسئله این است.

کوفه کوچک ، تهران + فیلم و صوت

منبع :  بیانات حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة‌ الله علیه / کتاب سلوک عاشورایی

مجموعه سلوک عاشورایی . منزل دوم - جلسه یازدهم

کوفه کوچک ، تهران + فیلم و صوت

حاشیه :

البته در روایتی داریم؛ امام صادق علیه السلام: خداوند حرمى دارد که مکه است پیامبر حرمى دارد و آن مدینه است و حضرت على (علیه السلام) حرمى دارد و آن کوفه است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز مى شود - زنى از فرزندان من در قم از دنیا مى رود که اسمش فاطمه دختر موسى (علیه السلام) است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى شوند.[بحارالانوار (ط - بیروت)، ج ۵۷، ص ۲۲۸، ح ۵۹]

فایل: 
دانلود فایلاندازه
Movie icon دانلود فیلم/ تهران کوفه کوچک12.08 مگابایت
Audio icon دانلود صوت/ تهران کوفه کوچک919.47 کیلوبایت
Share