احکام عبادات

احکام عبادات

 

وضو

اگرغیر از اعضاء وضو نجس باشد آیا وضو صحیح است؟(1)

اگر غیر از اعضای وضو جایی از بدن نجس باشد وضو صحیح است. ولی اگر مخرج را از بول یا غائط تطهیر نکرده باشد اولی آن است  که اوّل آن را تطهیر کند بعد وضو بگیرد. (مشهور(2))

آیا  بر روی  جوراب و کفش  میشود مسح کرد؟(3)

مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل است، ولی اگر به واسطۀ سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد ، مسح کردن بر آنها اشکال ندارد(حضرت امام و آیات عظام مکارم، گلپایگانی،اراکی، صافی، فاضل، بهجت، نوری)

مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل است، ولی اگر به واسطۀ سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد تیمم نماید(آیات عظام خویی،تبریزی)

مسح کردن از روی جوراب و کفش باطل

1- توضیح المسائل (امام خمینی)،ج1 م277

2- مراد از مشهور اکثر مراجع عظام تقلید معاصر اند و بلحاظ اختصار این جزوه از آوردن نظر غیر مشهور پرهیز شده لذا استاد محترم می تواند به جزوات تفصیلی هیئت علمی در هر موضوعی مراجعه نماید.

3- توضیح المسائل (امام خمینی)،ص: 159  م 259

است، ولی اگر به واسطۀ سرمای شدید یا ترس از دزد و درنده و مانند اینها نتواند کفش یا جوراب را بیرون آورد احتیاط واجب آن است مسح بر جوراب وکفش نموده وتیمم نیز بنماید(آیات عظام سیستانی، وحید )

 

وضوی جبیره

معنای جبیره  چیست؟ (1)

چیزی که با آن زخم و عضو شکسته را می بندند و همچنین دوایی که روی زخم و مانند آن می گذارند جبیره نام دارد

آیا  احکام جبیره در غیر زخم وجراحت وشکستگی هم جاری میشود ؟(2)

خیر، اگر به دلیل دیگری غیر از این امور استعمال آب برای همه دست و صورت ضرر داشته باشد باید تیمم کنند.(3)(مشهور)

اگر در جای وضو زخمی باشد که خون آن بند نمی آید وآب برای آن ضررندارد تکلیف چیست؟ (4)

1.باید در آب کر یا جاری فرو ببرد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید و بعد به نیت

1-   - العروه الوثقی (المحشی)، ج 1، کتاب الطهاره ، فصل فی احکام الجبائر و  اجوبه الاستفتائات رهبری ، س135 و  توضیح المسائل مراجع، ذیل م 323 احکام وضوی جبیره

2- منهاج الصالحین (خوئی ،سیستانی ،وحید،تبریزی)، کتاب الطهاره م 105 و توضیح المسائل مراجع، ج1، م 336

3- .شایان ذکر است چنانچه آب برای قسمتی از دست و صورت ضرر داشته باشد برخی از مراجع مثل آیات عظام مکارم و فاضل می فرمایند بنابر احتیاط واجب باید اطراف آن را بشوید و تیمم هم بکند.

4- توضیح المسائل مراجع، ج1، م 279 و اجوبه الاستفتائات س 138.

وضو از آب بیرون بیاورد (حضرت امام و آیات عظام گلپایگانی، فاضل، مکارم و بهجت)

2. چنانچه خون به هیچ وجه بند نمی آید، حتی اگر جبیره هم بر روی آن قرار دهد، واجب است جبیره ای را بر روی زخم بگذارد که خون از آن بیرون نیاید مثل نایلون.(مقام معظم رهبری)

3.باید بعد از شستن اجزاء صحیحه  آن عضو،با رعایت ترتیب-موضع زخم یا بریدگی را در آب کر یا جاری فرو ببرد و قدری فشار دهد که خون بند بیاید و انگشت خود را روی زخم یا بریدگی در زیر آب از بالا به پایین بکشد تا آب بر آن جاری شود  وضو صحیح است(آیات عظام خوئی، تبریزی) با مراعات این که مسح به آب کف دست واقع شود(آیات عظام وحید و صافی)سپس مواضع پایین تر از آن را بشوید وضو صحیح است(آیت... سیستانی) 

اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن  ممکن نیست یا مشقت زیاد دارد مثل بعضی از چسب ها تکلیف چیست ؟(1)

باید به دستور جبیره عمل کند (حضرت امام و آیات عظام مکارم، بهجت )

 باید تیمم کند مگر آن  که مانع در مواضع تیمم هم باشد که  در این صورت باید جمع  بین تیمم ووضوی جبیره نماید (آیات عظام خویی،سیستانی)

به احتیاط واجب باید جمع  بین تیمم ووضوی جبیره نماید(آیت... وحید)

1- توضیح المسائل مراجع, م338 توضیح المسائل وحید م 334 منهاج الصالحین خویی،وحید،سیستانی کتاب الطهاره م104

اگرجبیره روی تمام پا را گرفته باشد تکلیف چیست؟(1)

اگر  جبیره تمام پهنای روی پا را گرفته باشد باید روی جبیره مسح شود ولی اگر مقداری از طرف انگشتان و مقداری از طرف بالای پا باز است باید جاهایی که باز است روی پا را، و جایی که جبیره است روی جبیره را با رعایت ترتیب مسح کند. (حضرت امام و آیات عظام خویی، گلپایگانی، فاضل، اراکی، تبریزی، سیستانی، مکارم، نوری)

آیا می توان روی جبیره چیز دیگری مثل پلاستیک ومانند آن گذاشت وروی آن را مسح کرد؟(2)

اگرنیاز است (مثل آنکه جبیره نجس است) اشکالی ندارد در غیر آن جایز نیست مگر آنکه بعد از اضافه کردن عرفا جزءجبیره محسوب شود

( حضرت امام و آیات عظام گلپایگانی فاضل اراکی مکارم خویی وحید سیستانی )

اگر ندانیم که وظیفه ما  تیمم است یا وضوی جبیره تکلیف چیست؟(3)

بنابر احتیاط واجب هردو را بجا آورد (حضرت امام وآیات عظام فاضل بهجت تبریزی خویی سیستانی نوری اراکی گلپایگانی صافی مکارم )  

باید احتیاط کند وهردو را بجا آورد (آیت... وحید)

1- توضیح المسائل مراجع, م333 توضیح المسائل  وحید م 339 العروه الوثقی (المحشی)، ج 1، کتاب الطهاره ، فصل فی احکام الجبائرم4

2- العروه الوثقی (المحشی)، ج 1، کتاب الطهاره ، فصل فی احکام الجبائرم4 منهاج الصالحین خویی،وحید،سیستانی کتاب الطهاره م124

3- توضیح المسائل مراجع, م343 العروه الوثقی ج 1، کتاب الطهاره ، فصل فی احکام الجبائرم34   توضیح المسائل  وحید م 349

Share