اشاره

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

«ان من سنن المرسلین الاطعام عند التزویج»(1).

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: از جمله سنن پیامبران ولیمه دادن و اطعام برای ازدواج است.

یکی از سفارشان معصومین علیهم السلام درباره ی ازدواج دادن طعام و ولیمه است که به احتمال زیاد برای رسمیت بخشیدن به امر ازدواج می باشد. البته به شرط آنکه تکلف آور و باعث زحمت نباشد و بهمین علت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ولیمه عروسی را دربار اول مستحب و سنت مرتبه دوم برای کرامت و بزرگواری و بار سوم را نشانه ی تظاهر و خودنمائی می دانند.

«الولیمه اول یوم حق، والثانی معروف، و ما زاد ریاء وسمعه»(2).

نکته ای که بیش از هر چیز در مجالس جشن و عروسیها باید بدان توجه شود این است که جشن ازدواج در عین حالی که باید همراه با شادی و سرور باشد اما مبادا شیاطین جنی و انسی در آن دخالت کنند و مجالس عروسی و جشنهای ازدواج را به یک کانون فساد و فحشاء و جنگ با خدا تبدیل کنند و خدا را از یاد ببرند و حال آنکه جشن ازدواج به تعبیری دیگر جشن شکرگزاری از نعمات پروردگار است. بنابراین عروس و داماد و خانواده های آنها بیش از گذشته بیاد خدا باشند و خداوند تبارک و تعالی را به این نعمت وصلت و پیوند زناشوئی سپاسگزاری کنند.

به همین مناسبت است که در روایات وارد شده عروس و داماد وضو بگیرند دو رکعت نماز بخوانند و خدای را بر این نعمت عظمی که برای آنها فراهم آورده شکر کنند تا انشاءالله سنگ اول ساختمان زندگی با یاد و ذکر خدا بنیان شود و ثمره این زندگی نیز مورد رضای خداند تبارک و تعالی قرار گیرد.

Share