شرح دعای روز 23 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
شرح دعای روز 23 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
شرح دعای روز 23 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی : دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان/ زدودن زنگار از آیینه دل/توبه؛ پاک کننده زنگار از دل/ چگونه نماز، گناهان را محو می کند/ اول عیوب خویش را کنیم چاره/شناخت عیوب خویشتن در گرو خودشناسی/تقوای قلب؛ حقیقت تقوای الهی
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
دعاهای تصویری روزانه ماه مبارک رمضان
ویژه نامه پیام ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان
شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی(ره) + صوت
⌫ دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان :
«اللهُمَّ اغْسِلْنی فیهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنی فیهِ مِنَ الْعُیُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی الْقُلُوبِ، یا مُقیلَ عَثَراتِ الْمُذْنِبینَ؛خدایا در این ماه مرا از گناهان شستشو ده و از عیب ها پاک گردان و قلبم را به وسیله پرهیزگاری دل ها بیازمای، ای درگذرنده از لغزش های گنهکاران»[ کلیات مفاتیح نوین، ص: 816.]
جایگاه ماه رمضان در زدودن زنگار از دل و جان، نقش توبه در سقوط مجازات، لزوم توجه به عیوب خویش و اصلاح آنها و بازنمایی حقیقت تقوای قلب از جمله نکاتی است که در دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان به آن پرداخته شده است.
شرح دعای روز 23 ماه رمضان از آیت الله مکارم شیرازی
⌫زدودن زنگار از آیینه دل
اگر کسی به میهمانی و ضیافت الهی می رود باید اوّل خود را شست وشو دهد و لباس تمیز بر تن کند، آن گاه در میهمانی آن شخص بزرگ قدم بگذارد، نه اینکه با لباس آلوده در آن شرکت جوید.[انوار هدایت، مجموعه مباحث اخلاقی؛ ص98] لذا گروهی هستند که وقتی وارد ماه رمضان شدند خود را می شویند و در حالی که پاک شده اند از ماه رمضان خارج می شوند.[ گفتار معصومین(علیهم السلام)؛ ج 2؛ ص121]
⌫توبه؛ پاک کننده زنگار از دل
بی شک تا آئینه قلب از زنگار گناه پاک نشود و روح و جان انسان با آب توبه شستشو نگردد و نور توبه ظلمت و تاریکی گناه را از درون قلب بیرون نکند، پیمودن راه تهذیب اخلاق و سیر سلوک الی اللَّه و رسیدن به جوار قرب پروردگار و غرق شدن در نور هدایت و جذبه های وصف ناپذیر عرفانی، غیر ممکن است.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص246]
⌫چگونه نماز، گناهان را محو می کند
هنگامی که فردی آماده مقدمات نماز می شود خود را شستشو می دهد پاک می کند، حرام و غصب را از خود دور می سازد و به بارگاه دوست می رود همه این امور تاثیر بازدارنده ای در برابر فحشاء و منکرات دارد.[اخلاق در قرآن؛ ج 16؛ ص285]
نماز جوانه های ملکات عالی انسانی را در اعماق جان بشر می رویاند، نماز اراده را قوی و قلب را پاک و روح را تطهیر می کند.[اخلاق در قرآن؛ ج 9؛ ص269.] و در نتیجه جراحاتی که بر روح و جان انسان از گناه می نشیند، با مرهم نماز التیام می یابد و زنگارهائی که بر قلب می نشیند زدوده می شود.[یکصد و هشتاد پرسش و پاسخ؛ ص410]
البته هر نماز به همان اندازه ای که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهی از فحشاء و منکر می کند، گاه نهی کلی و جامع و گاه نهی جزئی و محدود،[تفسیر نمونه؛ ج 16؛ ص285]
⌫اول عیوب خویش را کنیم چاره
اصولًا کسی که به اصلاح عیب خویش می پردازد مجالی برای عیب جویی دیگران نمی بیند و اگر مجالی هم داشته باشد شرم می کند و به خود می گوید: من با داشتن این عیوب چگونه به عیب جویی دیگران بپردازم.[تفسیر نمونه؛ ج 14؛ ص781.]
در واقع انسان به طور طبیعی نسبت به خویش دل سوزتر است، چگونه این انسان دلسوز و واقع بین، پیش از آن که به اصلاح عیوب خویش بپردازد، در فکر عیوب دیگران است، آن هم نه به قصد اصلاح، بلکه به قصد افساد.[تفسیر نمونه؛ ج 5؛ ص553.]
⌫شناخت عیوب خویشتن در گرو خودشناسی
خود خواهی و حبّ ذات مانع از شناخت صفات رذیله و پذیرفتن عیوب اخلاقی خویش و اعتراف به آن است. بسیار دیده شده که گروهی از مردم در برابر صفات نکوهیده خود در مقام توجیه برمی آیند و خود را فارغ و پیراسته از عیوب و نقائص معرّفی می کنند و با این توجیهات نادرست راه درک واقعیّت ها را بر خود می بندند.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص322]
لذا خود شناسی و اعتراف به عیوب خویش، شجاعت و شهامت و عزم راسخ و اراده آهنین لازم دارد، وگرنه انسان سعی خواهد کرد بر عیوب خویش سرپوش نهد و اگر عیبی از پرده برون افتاد با تردستی آن را برای همه حتّی خودش توجیه نماید!.[اخلاق در قرآن؛ ج 1؛ ص 333]
⌫تقوای قلب؛ حقیقت تقوای الهی
«امْتَحَنَ» به معنای آزمایش به کار رفته است. مانند این فراز از دعا «وَامْتَحِنْ قَلْبی» که به معنی آزمایشی است که نتیجه آن خلوص قلب و گستردگی آن برای پذیرش تقوا است.[لغات در تفسیر نمونه؛ ص70]
چرا که روح پرهیزگاری و احساس مسئولیت در برابر فرمان های الهی، چیزی است که کانون آن قلب و روح آدمی است.[تفسیر نمونه؛ ج 14؛ ص98]
مطالب مرتبط و پیشنهادی :
افزودن دیدگاه جدید