بهره مندی از فیوضات ماه مبارک رمضان - استاد میرباقری (بخش اول) + متن
اولـیـن قـسـمـت از بیـانـات ارزشــمنـد آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با عنوان «بهره مـنـدی از فیـوضـات ماه مبـارک رمضـان» / مـدت زمان سـخنـرانـی : 42 دقیقه
متن سخنرانی بخش اول :
وجود مقدس نبی اکرم آن شخصیت بزرگواری است که صاحب خبر است. ایشان از طرف خدا نبأ و خبری آورده که همه محتاج به او هستند. قرآن تعابیر مختلفی از این وجود مقدس دارد، یکی از تعابیری که در قرآن هست و تأویل به حضرت شده، تعبیر به عینیت است. گویا وجود مقدس نبی اکرم آن دو چشم بینایی هستند که ظاهر و باطن همه عالم را می بینند.در روایات آمده این پیامبر که شاهد و به تعبیر قرآن عینین است، مکرر ما را به ماه رمضان توصیه می کردند.
یکی از خبرهای مهمی که وجود مقدس نبی اکرم به ما دادند و خطاب به همه است این است: «أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ»، «قَدْ أَظَلَّکُمْ شَهْرٌ فِیهِ لَیْلَةٌ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر» این شهر، شهری که شب قدر آن سایه بر سر شما افکنده است. بعد حضرت خصوصیات این شهر را بیان می کنند که در روایات متعدد است. از خصوصیات این ماه این است که درهای بهشت به روی شما باز شده و درهای جهنم بسته شده است. یعنی کانه انسان نمی تواند در این ماه وارد وادی جهنم بشود. گویا از همین دنیا انسان یا در وادی جهنم زندگی می کند یا در وادی بهشت و در این ماه درهای جهنم را بسته اند. در این ماه شیاطین که از قوای شیطان هستند و ما را جهنمی می کنند، در غل و زنجیرند. از آن طرف هم درهای بهشت به روی ما باز شده و لذا در این ماه سیر به سمت رحمت خدای متعال و وادی جنت و نجات از آتش، ممکن است.
کسانی که وارد وادی رمضان می شوند متفاوت اند. اول وارد وادی رحمت می شوند، بعد وارد وادی مغفرت الهی می شوند و بعد وارد وادی عتق من النار می شوند. پس اگر کسی سیر در این ماه داشته باشد، پایانش گویا عتق من النار و آزاد شدن از آتش است. لذا یکی از دعاهایی که در این ماه در تعقیبات نمازها و امثال اینها مکرر شده، همین عتق من النار و آزاد شدن از آتش است. لذا یکی از بشارت هایی که در این ماه شده این است که در هر شب این ماه، خدای متعال عده ای را از جهنم آزاد می کند و در شب آخر ماه به اندازه همه کسانی که در طول ماه رها و آزاد شدند، از آتش جهنم آزاد می شوند. بعضی ها سیرشان سریع است و زود از وادی جهنم نجات پیدا کرده و وارد وادی بهشت می شوند، بقیه سیرشان هم در وادی بهشت است و قوای شان از وادی جهنم رها می شود.
انسانی که دلداده ولایت باطل است، آنها را می پرستد و با طرح آنها در عالم عمل می کند. انبیاء آمدند تا ما را از طرح فرعون ها و نمرودها و مستکبرین عالم جدا کنند اما بعضی حاضر نیستند جدا بشوند. مگر پرستش یعنی چه؟ مگر آنهایی که فرعون را می پرستند، چه کار می کردند؟ آنها قبول کرده بودند که در مقابل برنامه خدا با برنامه طاغوت راه بروند. اینها همان کسانی هستند که عبد آتش اند، یعنی آن فراعنه را می پرستند. طاغوت به کمتر از این که پرستیده بشود قانع نیست.الان سرکرده های عالم که مدعی رهبری جهان اند می خواهند ما برده آنها باشیم و در مقابل حرف شان حرفی نداشته باشیم، طرح آنها را عمل بکنیم و هر پروتکلی تصویب کردند به آن پایبند باشیم. شب قدر، قله و قلب این ماه هست و به تعبیر روایات شب رسیدن به امام است. شب قدر، شبی است که امام یک تقدیر بزرگی برای عالم می کنند و ما در این تقدیر باید به امام برسیم و جزء اصحاب امام باشیم، از اصحاب نار و اصحاب اولیاء طاغوت هم جدا شده باشیم. ماه رمضان سرمایه رسیدن به حقیقت توحید و ولایت، و همچنین سرمایه عتق من النار است. پس اگر کسی با ماه رمضان سیر کرد می تواند خودش را آزاد بکند. قرآن پایین آمده و بر ما نازل شده اما جای قرآن که اینجا نیست. قرآن از عوالم بالا آمده و خلق شده تا دست ما را بگیرد و در همه عوالمی که نازل شده ما را بالا ببرد. لذا قرآن حبل و رشته است و آمده تا ما را در این عوالم سیر بدهد. این کتاب الهی که به تعبیر روایات سفره خداست، گسترده است و آمده تا ما را بیدار کند، اگر بیدار شدیم و مقام موعظه قرآن را تلقی کردیم. ما وقتی می خواهیم به سمت خدای متعال حرکت کنیم یک موانعی داریم، حسد ما، بخل ما، کبر ما، صفات رذیله و شرک خفی ما نمی گذارند ما به سمت خدا برویم اما قرآن بیماری های دل ما را پاک می کند.
ویژه نامه مرتبط :