آشنایی با عملکرد سیستم مالی سوئیفت

دریافت ویدئو
دانلود فایلاندازه
فایل آشنایی با عملکرد سیستم مالی سوئیفت16.38 مگابایت
در این بخش از ضیاءالصالحین، به بررسی سیستم مالی سوئیفت و چیستی و چرایی آن می پردازیم.

آشنایی با عملکرد سیستم مالی سوئیفت

در این بخش از ضیاءالصالحین، به بررسی عملکرد سیستم مالی سوئیفت و چیستی و چرایی آن می پردازیم. با ما همراهی کنید.

سوئیفت

سوئیفت در لغت به معنای خیلی سریع است اما در واقع حروف اول عبارت "The Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication" به معنای انجمن ارتباط مالی بین بانکی بین المللی است.

مرکز این مؤسسه مالی بین المللی در بلژیک است و به صورت تعاونی فعالیت می کند. سوئیفت یک انجمن تعاونی غیرانتفاعی است که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی توسط ۲۳۹ بانک از 15 کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روش های ارتباطی غیراستاندارد کاغذی یا از طریق Telex در سطح بین المللی با یک روش استاندارد شده جهانی بود. در سال ۲۰۰۱ میلادی بیش از ۱٫۵ بیلیون پیام از طریق سیستم سوئیفت در سطح جهان مبادله شده است. سوئیفت در هر کشوری داری یک SAP یعنی نقطه دسترسی به سوئیفت است که توسط مؤسسه سوئیفت کنترل می شود. SAP در ایران در بانک مرکزی واقع شده است. 
 
سیستم سوئیفت برای ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک های داخل کشور و بانک های خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد. بانک های داخلی ایران از طریق خطوط Leased و یا ماهواره به مرکز SAP در بانک مرکزی متصل بوده و از طریق سیستم ماهواره ای پیام ها را برای بانک های خارج از کشور ارسال می کنند. این سیستم برای سرعت بخشیدن به انجام معاملات ارزی و جلب رضایت مشتریان و همچنین هماهنگی تمام عملیات ارزی در سطح جهانی با استفاده از یک نرم افزار استاندارد مورد توجه است. بدون سوئیفت تجارت جهانی و سرمایه گذاری کندتر، پرهزینه تر وغیرقابل اعتمادتر مي باشد. 

در سال ۱۳۷۱ پس از ارائه سه پیش شرط عضویت به سوئیفت، عضویت بانک مرکزی به همراه پنج بانک تجاری صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه در آذرماه پذیرفته شد. با بالا گرفتن اختلاف نظرهای بین المللی در خصوص مسائل هسته ای کشور، شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ در پایان ساعت اداری رسمی کشور سیستم سوئیفت بانک مرکزی ایران همسو با تحریم های اروپایی قطع شد.

سوئیفت

Share