تفاوت مردان و زنان در بروز سکته مغزی

انجمن‌ها: 

تفاوت مردان و زنان در بروز سکته مغزی

در این بخش از ضیاءالصالحین، تفاوت مردان و زنان در بروز سکته مغزی را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بخوانید.

تفاوت مردان و زنان در بروز سکته مغزی

سکته مغزی دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان است که ۷۰ % موارد آن در کشور‌های با درآمد پایین رخ می‌دهد. عوامل خطر سکته مغزی مانند عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشار خون بالا، دیابت، چربی خون و سایر عوامل خطر مرتبط با سبک زندگی است.

نتایج حاصل از پژوهش‌های مختلف حاکی از آن است که نیمی از موارد بروز سکته مغزی به دلیل فشار خون بالا بوده و همچنین نشان داده شده که دیابت خطر ابتلا به سکته مغزی را حداقل ۲ برابر افزایش می‌دهد. بر اساس برخی شواهد موجود در جوامع با درآمد‌های بالا، بین دو جنس زن و مرد در عوامل خطر سکته مغزی اختلاف وجود دارد.

نظر به عدم اطمینان در مورد تفاوت عوامل خطر سکته مغزی در دو جنس در کشور‌های با درآمد کم و متوسط، مطالعه‌ ای در این خصوص در مرکز تحقیقات پیشگیری و درمان بیماری‌های متابولیک پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس داده‌های مطالعه قند و لیپید تهران انجام شد.

اگر چه در مطالعه ما فشار خون بالا در هر دو جنس زن و مرد موجب افزایش بروز سکته مغزی شد، ولی خطر بروز سکته مغزی در مردانی که فشار خون بالا داشتند ۲/۵ برابر بیش از زنان مبتلا به فشار خون بالا بود. خطر بروز سکته مغزی در مردان دیابتی در حدود ۲ برابر بیش از زنان دیابتی بود.

Share