مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

اگر مطالعه ای در زمینه سئو سایت و بهینه سازی موتورهای جستجو داشته باشید یا از دوره های آموزش سئو استفاده کرده باشید، قطعا متوجه شده اید که گوگل در الگوریتم های خود از ۲۰۰ فرایند مهم برای رتبه بندی سایت استفاده می کند. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که این فاکتورها شامل چه مواردی می شوند؟ ما در این مطلب قصد داریم به مهمترین این فاکتورها بپردازیم. بدون شک اگر تمامی این عوامل را به خوبی رعایت کنید با یک چشم بر هم زدن رتبه سایتتان در موتورهای جستجوگر اول می شود.

پیشنهادی: سئو را کاربردی یاد بگیرید (قسمت اول)

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

سرعت بارگذاری صفحات سایت از طریق  HTML

موتورهای جستجوگری مانند بینگ و گوگل از سرعت بارگذاری صفحات به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در رتبه بندی سایت استفاده می کنند. الگوریتم های موتورهای جستجوگر با دقت زیادی سرعت بارگذاری صفحات شما را بررسی می کنند و طبق کدهایی که در آن وجود دارد حجم هر فایل را تخمین می زنند. امروزه گوگل با استفاده از مرورگر گوگل کروم سرعت بارگذاری صفحات کاربران را تخمین می زند. بهتر است بدانید که این امر هم میتواند در مورد رتبه بندی سایت بسیار تاثیر گذار باشد. توصیه می کنیم تمام صفحات وب سایتتان را با استفاده از google insight امتحان کنید.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

تاثیر محتوای تکراری در سئو

محتوای تکراری و یا شبیه به هم در سایت تاثیرات مخربی بر روی ارائه محتوا در موتورهای جستجوگر دارد. متاسفانه بسیاری از افراد این موضوع را جدی نمی گیرند و مطالبی را منتشر می کنند که فرق چندانی با موضوعات قبلی شان ندارد یعنی موارد قبلی را اصلاح کرده اند و در نهایت باز هم از همان معانی قبلی استفاده می کنند. این کار باعث می شود تا پس از مدتی سایت به شدت افت کند و مصلما دلیل این افت هم انتشار مطالب تکراری است. در واقع با انتشار موارد تکراری سئو را زیر سوال می برید و ما به شما توصیه می کنیم به هیچ وجه این کار را نکنید؛ چراکه سئو سایت برای گوگل عامل بسیار مهمی محسوب می شود.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

Rel=Canonical کنونیکال

عدم رعایت این گزینه باعث می شود که گوگل اکثر صفحات سایت شما را تکراری طلاقی کند. برای مثال تصور کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی در خصوص قاب موبایل دارید. ممکن است شما صدها نوع متنوع از این محصول در سایت خود به همراه توضیحات ارائه دهید. در این میان اگر از گزینه تک کنونیکال به درستی استفاده شود سایت شما از خطر محتوای تکراری در امان می ماند. نکته قابل توجهی که در رابطه با این تگ وجود دارد این است که اگر ۱۰ پست را کنونیکال بزنید دسته بندی های شما قوی تر می شوند زیرا کنونیکال قسمتی از قدرت خود را به صفحات انتخابی می دهد.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

سرعت بارگذاری صفحات سایت در گوگل کروم

گوگل گاهی اوقات از داده هایی که کابران کروم از آن استفاده می کنند، برای مدیریت بهتر و با هدف سرعت در مدت زمان بارگذاری سایت، بهره میگیرد. به طور کلی استفاده از گوگل کروم  باعث افزایش سیگنال های ارتباطی می شود آن هم در صورتی که CDN و مواردی که هیچ ارتباطی با HTML ندارند، در آن استفاده نشود.  مثلا کاربر از هر جای دنیا می تواند وارد وب سایت تان شود و اگر به وسیله گوگل کروم این کار را انجام دهد می تواند به راحتی اندازه لود سایت برای لوکیشن مورد نظر در متوجه شود.

بگذارید این موضوع را با مثالی واضح تر برای تان روشن کنیم. گوگل در ایران هیچ رباتی ندارد. اما همه ربات ها از کشورهای خارجی و خصوصا آلمان وارد سایت ها می شوند. اگر برای وب سایتتان از هاستینگ ایرانی استفاده کرده باشید، این ربات ها مدت زمان زیادی را برای لود کردن سایتتان ثبت می کنند. اما وقتی که داده های گوگل کروم را مورد بررسی قرار می دهند متوجه خواهند شد که سرعت لود در سایت استاندارد است.

نقش بهینه سازی تصاویر سایت در  رتبه بندی سایت

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

بهینه سازی تصاویر یکی از اصلی ترین عنوان های آموزش سئو محسوب می شود. تصاویری که شما بر روی صفحه های سایت منتشر می کنید، به واسطه نام فایل، تیتر، توضیحات و دیگر موارد سیگنال هایی را به موتورهای جستجوگر ارسال می کنند. شما می توانید از طریق نرم افزار های مختلف مخصوص فتوشاپ و با استفاده از ویژگی save for web عکس هایتان را بهینه سازی کنید. و یا اگر می خواهید کیفیت عکس در قالب همان کیفیت اولیه بماند می توانید از قابلیت های سایت tiny png هم بهره ببرید. این سایت یکی از معتبرترین سایت ها در زمینه بهینه سازی عکس ها است که بیشتر وبمسترها از آن استفاده می کنند.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

تاخیر در بروزرسانی محتوای سایت

الگوریتم های جدید گوگل زمانی که بروزرسانی می شوند، حساسیت بیشتری نسبت به محتوایی که به روز می شود، نشان می دهند. مخصوصا محتواهایی که به زمان حساس هستند (برای مثال محتوایی که مثلا در یک زمان خاص جستجو شود، چنین محتواهایی باید همیشه بروزرسانی شوند). گوگل به دلیل اهمیت دادن زیاد به بروزرسانی محتوا، همیشه تاریخ آخرین بروزرسانی ها را در صفحات وب نمایش می دهد. از طرف دیگر محتوا یکی از مهم ترین عوامل پیشرفت سایت در رتبه بندی است که به شما توصیه می کنیم حتما آن را جدی بگیرید. هنگامی که شما در یک زمان خاص، مثلا آخر هر هفته بروزرسانی انجام می دهید  رتبه شما در نتایج گوگل جز رتبه های اولیه بالا می آید اما اگر این کار را متوقف کنید، ممکن است آسیب جدی به رتبه و حتی نمایش سایت شما در هنگام جستجو بزند.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

بروزرسانی محتوای قدیمی

یکی دیگر از فاکتورهای مهمی که گوگل حتما آن را بررسی می کند، تعداد ویرایش ها و اعمال تغییرات محتوای سایت است. اضافه کردن و یا تغییر متن باعث می شود بروزرسانی چشمگیرتری داشته باشید. برای مثال فرض کنید که یک بخش جدید  را با رعایت اصول سئو به محتوای سایتتان اضافه می کنید و در این جا گوگل متوجه می شود که شما در تلاش هستید تا مطالب خود را بهتر از قبل کنید. البته به شما پیشنهاد می کنیم در بروزرسانی های محتوای خود حتما از LSI استفاده کنید.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

سابقه بروزرسانی صفحات سایت

هر چند وقت یکبار صفحات سایت را بروزرسانی کنید و این امر را یکی از مهمترین عوامل در سئو سایت بدانید. چراکه بروزرسانی ها مداوم نقش بسزایی در رتبه بندی گوگل دارند. به طور مثال دو سایت وجود دارند که اولی هفته ای یکبار محتوایش را بروز می کند و دومی ماهی یکبار. از نظر شما کدام سایت بهتر است؟ جواب کاملا مشخص است، سایتی که در بروزرسانی بهتر عمل می کند. گوگل برای هر سایت یک مجموعه ثبت از تمام فعالیت ها تشکیل می دهد و تمام سوابق سایت را در آن ثبت می کند و باید بدانید که بروزرسانی ها هم قسمتی از همین سوابق هستند.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

برجستگی کلمات کلیدی در محتوای سایت

وقتی که شما در محتوای سایت خود و در ۱۰۰ کلمه اول کلمات کلیدی به کار می برید، در واقع نشان می دهید که سایت شما کاملا مرتبط با محتواست. از این رو برجستگی کلمات بستگی به قرار گیری کلمات کلیدی درون تگ H1، H2 و متا دسکریپشن دارد. یعنی وقتی که شما کلمات کلیدی را به درستی و مطابق استانداردها در کل محتوا بگنجانید، می توانید آن ها را برجسته کنید تا از این روش به گوگل بفهمانید در مورد این کلمات توضیح داده اید.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

اثر ترتیب قرار گیری کلمات کلیدی در رتبه بندی سایت

ترتیب قرار گرفتن کلمات کلیدی در یک مطلب تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی سایت دارد. مثلا شما عبارت روش های اصلاح موی گربه را جستجو می کنید، و تمام صفحاتی که با عبارت روش های اصلاح موی گربه بهینه سازی شده اند و دارای رنک بهتری هستند برای شما نمایش داده می شوند. به همین خاطر به شما توصیه می کنیم حتما کلمات کلیدی مورد نظرتان را در اول جمله نمایش دهید.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

تاثیر کیفیت لینک های خروجی در  رتبه بندی سایت

اکثر سئوکاران فکر می کنند که لینک کردن به سایت هایی با اتوریتی بالا در اعتماد به گوگل کمک خواهد کرد. البته که این مسئله تا حدود زیادی درست است. به طور مثال هنگامی که سایت مورد نظر شما وب سایت های معتبر را معرفی می کند مانند ویکی پدیا، سایت تد و مانند این سایت ها، به نظر گوگل سایت شما معتبر خواهد بود. پس همیشه سعی کنید در لینک های خروجی، بیشتر به سایت های معتبر لینک دهید. سایت هایی که بعد از زمانی ممکن است از دسترس خارج شوند این گونه نیستند زیرا گوگل اعتماد قبلی را به شما پیدا نخواهد کرد چراکه سایت های معتبر را به آن معرفی نمی کنید.

مهمترین فاکتورهای رتبه بندی سایت در گوگل

تاثیر موضوع لینک های خروجی  در رتبه بندی سایت

بر اساس گفته های سایت MOZ، اکثر موتورهای جستجوگر از سایت هایی که به آن ها لینک داده اید به عنوان سیگنالی برای پیدا کردن مطالب سایت شما استفاده می کنند. مثلا اگر یکی از صفحات شما در مورد گوشی های همراه است، لینک دادن به صفحاتی که در مورد سینماست، اصلا مناسب نیست. شما باید به وب سایتی لینک دهید که کاملا مرتبط  با گوشی باشند. چراکه اگر غیر از این باشد کاملا غیر منطقی و غیر طبیعی جلوه می کند و شما فقط می توانید به صفحه هایی لینک بدهید که در مورد گوشی موبایل باشند. پس حتما این موارد را رعایت کنید. مثلا اگر وب سایتی با محوریت سئو دارید می توانید به وب سایت MOZ لینک بدهید.

 

شما هم متوانید تجارب خود را در مباحث رتبه بندی سایت با کاربران سایت ضیاءالصالحین در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

Share