خزان لوازم التحریر ایرانی در بهار خارجیها/ چین در مدارس می تازد
دانشآموزان گلستانی در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز کرده اند که بازار لوازم التحریر مانند سنوات قبل داغ ولی در تسخیر اجناس خارجی بخصوص محصولات چینی است.
گروه استان ها، اعظم محبی: همواره روزهای آغازین مهر نویدبخش آغاز فصلی نو همراه با شور کودکانه دانش آموزانی است که بازگشایی مدارس را جشن می گیرند. یکی از دغدغه خانوادهها در این ایام، تهیه مایحتاج یک سال تحصیلی فرزندانشان است.
چند روز بیشتر نمانده، خانوادهها برای تهیه لوازم التحریر راهی مراکز خرید این محصولات می شوند. باید دید که جایگاه تولیدات داخلی در این میان چگونه است؟ برای آشنایی از کم و کیف بازار مایحتاج مدرسه دانشآموزان، به بازار لوازمالتحریر گرگان رفتیم.
پیاده روهای شهر مملو از خانواده های بود که به همراه فرزندان خود به بازار آمده بودند. با درنگی کوتاه در فروشگاه های لوازم التحریر که اکثراً در خیابان امام خمینی(ره) و پاسداران قرار دارند، می توان به وضوح مشاهده کرد که اجناس خارجی با طرح های غربی و شخصیت های کارتونی، بازار را تسخیر کرده اند.
به یکی از مغازههای لوازمالتحریر رفته و با خانوادههایی که در حال خرید بودند، گفتگو کردم.
کالاهای ایرانی به دلیل کیفیت پایین استقبال نمی شوند
فرنوش رحمتی، دانشآموز کلاس سوم است که همراه مادرش برای خرید لوازمالتحریر به بازار آمده است. او دفترهایی که عکس «کیتی» دارند را انتخاب می کند زیرا به گفته خودش خیلی قشنگ و جذاب هستند.
مادر فرنوش به خبرنگار ما گفت: همه جا را لوازم التحریر خارجی پر کرده است و کمتر فروشگاه یا مغازهای هست که لوازم التحریر ایرانی بفروشد. مسئولان خانوادهها را به خرید لوازمالتحریر ایرانی تشویق میکنند اما وقتی به بازار مراجعه می کنیم جنس با کیفیت ایرانی نمی بینیم و تنوعی نیز در آن نیست.
خانم رضایی افزود: کیفیت بهتر لوازم خارجی سبب می شود تا این اجناس مورد استقبال خانوادهها قراربگیرند.
وی ادامه داد: بنده بیشتر طرحهای ساده را میپسندم، اما دخترم به طرح های شاد و شخصیت های کارتونی علاقه دارد.
وی در خصوص قیمت ها گفت: قیمت ها نسبت به سال گذشته گران تر شده و در برخی از مغازه ها تفاوت قیمت نیز وجود دارد.
محسن احمدی، یکی دیگر از والدینی است که از او در مورد خرید لوازم التحریر پرسیدم. او گفت: رنگ و لعاب لوازم التحریر خارجی چشم بچهها را گرفته و آنها فارغ از قیمت اجناس خارجی یا فکر کردن به دیگر موارد به دنبال طرح و رنگ هستند.
وی ادامه داد: طرحهایی مانند «شکرستان» و «تصاویر شهدا» خوب و پسندیده است و باعث اشاعه و ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی است؛ اما برخی از این طرحها به دلیل طراحی های نامناسب و همچنین تبلیغ کم این محصولات، کمتر مورد توجه خانوادهها قرار میگیرند.
تولید با سلیقه دانش آموز ایرانی هماهنگ شود
نظر فروشندگان لوازم التحریر را درمورد استقبال و داخلی یا خارجی بودن لوازم التحریر جویا شدم. یکی از آن ها گفت: در حال حاضر مردم برای خرید لوازم التحریر به بازار می آیند، بهطور کلی فروش تا به امروز رضایت بخش بوده است.
محسن جلالی افزود: ۸۰ درصد نوشتافزار موجود در بازار، خارجی است و به دلیل برخورداری از کیفیت بهتر با استقبال خوبی مواجهه است.
وی با بیان این که اگر کالای داخلی خوب تبلیغ شود مطمئناً فروش بیشتری دارد، ادامه داد: برخی از اجناس خارجی که در کشور تولید می شوند به دلیل تبلیغات بالا توانسته اند در بازار شناخته شوند.اگر سازندگان لوازم التحریر داخلی با توجه به سلیقه دانش آموزان، تولید خود را انجام دهند، بازار لوازم التحریر داخلی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد
این فروشنده ادامه داد: جنس ایرانی باید توان رقابت با خارجی را داشته باشد، اگر کالایی بدون کیفیت تولید شود و مشابه خارجی آن موجود باشد، تولید کننده پول خود را دور ریخته است.
وی همچنین گفت: بچه هایی که به فروشگاه می آیند به ظاهر لوازم التحریر نگاه می کنند و هر محصولی که زیباتر باشد را خریداری می کنند، چون تنوع اجناس خارجی زیاد است بیشتر خواهان دارد و کالای ایرانی نمی تواند با آن رقابت کند.
این فروشنده اظهار کرد: درصورتی که سازندگان لوازم التحریر داخلی با توجه به سلیقه دانش آموزان، تولید خود را انجام دهند، بازار لوازم التحریر داخلی وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.
تولیدکنندههای داخلی کیفیت و تنوع را در دستور کار قرار دهند
آقای کبیر یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر بود که به ما گفت: تنها ۲۰ درصد اجناس ما داخلی است، برخی از اجناس مشابه آن در کشور موجود نیست و برخی نیز کیفیت جنس خارجی آن بهتر است.
وی ادامه داد: اولویت ما در معرفی اجناس به مشتری، اجناس ایرانی است، اگر کیفیت کالای ایرانی بالا باشد آن را می خرند، به طور مثال یک نوع چسب داخلی وجود دارد که به علت کیفیت بالای آن به کالای خارجی ترجیح داده می شود.
کبیر افزود: بیش از ۹۰ درصد کالاهای خارجی موجود در بازار از کشور چین است و کالاهای ژاپنی و کره ای نیز وجود دارد.
وی اظهار کرد: چون بسیاری از بازارهای ما در اختیار کسانی است که اهل رانت هستند بنابراین تا پیشرفت فاصله زیادی وجود دارد.
وی بیان کرد: با اندکی تغییر در ظاهر محصولات ایرانی میتوان مشتری بیشتری به سوی این کالاها جذب کرد و در نهایت موجب گسترش تولیدات کالاهای داخلی شد.
کارشناسان فرهنگی هم با فروشندگان هم نظر هستند و متعقتدند کودکان و نوجوانان با توجه به جذابیت و هیجانانگیز بودن، عکسهای شخصیتهای موردنظر خود را طبقهبندی میکنند.
محمد رباطی که به عنوان مشاور فرهنگی در مدارس گرگان فعالیت دارد در این رابطه به خبرنگار ما توضیح داد: غربی با شخصیت های کارتونی خود خشونت و بی حجابی را ترویج می دهند.
وی خواستار تولید طرح های داخلی و حمایت از این طرح ها شد و گفت: باید نسبت به تولید طرحها با محتوای سالم و سازنده، منطبق بر آموزهها و باورهای دینی بسیار حساس باشیم.
وی با اشاره به اینکه طرحهای تولیدشده نامتعارف به میزان زیادی رفتارهای خشونتآمیز را به نمایش میگذارند، گفت: کالاهای فرهنگی مانند لوازمالتحریر حاوی پیامهایی هستند بنابراین باید کاری کنیم تا این کالاها برگرفته از الگوهای ایرانی و اسلامی باشد و به این صورت میتوانیم به انتقال فرهنگ به معنای صحیح آن کمک کنیم.
پژوهشگر حوزه آسیبهای اجتماعی نوجوان با بیان این که امروزه کشور ما به لحاظ فرهنگی در حال پوستاندازی است و غفلت از این امر صدمات جبرانناپذیری به نسل آینده وارد خواهد کرد، اضافه کرد: جامعه تا حدودی به طرحهای ایرانی و اسلامی اقبال نشان داده اما هنوز فاصله زیادی تا حد مطلوب باقیمانده است که این امر مستلزم تشکیل کارگروهی متخصص و باانگیزه برای مطالعه فرهنگ و الگوهایی ایرانی - اسلامی و استخراج موارد موردنیاز از آن برای افزایش جذابیت این طرحها است.
به سراغ مسئول اتحادیه کتاب و لوازم التحریر گرگان رفتیم و در خصوص قیمت ها و نوع کالاها با او گفتگویی کردیم.
بازرسان تعزیرات بر قیمت ها نظارت می کنند
عباسعلی غفاری گفت: هر سال قبل از شروع مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، نشستی با اعضا داریم، لیست قیمت ها را تهیه می کنیم و در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اداره صنعت، معدن و تجارت و اعضای تحت پوشش قرار می دهیم، این لیست در تمام لوازم التحریری ها باید چسبانده شود.
وی بیان کرد: گشت ویژه ای برای این وجود دارد و در سطح شهر بر قیمت ها رسیدگی می کند تا تخلّفی صورت نگیرد، لیست قیمت ها در لوازم التحریری ها موجود است و در اختیار عموم قرار دارد.
غفاری با بیان این که بیش از ۷۰ درصد اجناس وارداتی است، افزود: نصف اجناس و دفاتری هم که در ایران نیز تولید می شوند، مواد اولیه آن وارداتی دارند زیرا جنس کاغذ ایرانی خوب نیست.
وی با اشاره به این که مواد اولیه پاپکو خارجی است، گفت: ایران، کاغذ مناسب برای صنعت چاپ ندارد ولی مدادتراش، خودکار، روان نویس و .. ایرانی دارد.
مسئول اتحادیه کتاب و لوازم التحریر گرگان اجناس بی کیفیت داخلی را یکی از دلایل گرایش مردم به سمت کالای خارجی عنوان کرد و افزود: برای این کار باید کیفیت کالا بالا رود و همچنین باید فرهنگ سازی شود و این در درازمدت قابل تغییر است.
تولید لوازم التحریر داخلی نیازمند سرمایه گذاری است
بحث لوازم التحریر یک مسأله ملی است و باید زیرساخت های آن در کشور فراهم شود، در سال های گذشته تلاش های بسیاری برای علاقه مند کردن خانواده ها به تولیدات داخلی انجام شده، اما به دلیل بی سروسامانی های فرهنگی ناموفق بوده است، تا زمانی که باور به اجناس داخلی وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت تا لوازم التحریر داخلی مصرف شود.
با نامگذاری امسال به سال اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال، باید مسئولان به سمت تولید و حمایت از کارگر ایرانی حرکت کنند و برنامه ای قوی و منسجم داشته باشند تا جلوی هجمه کالای وارداتی را گرفت. یکی از این تولیداتی که نیاز به حمایت دارد لوازم التحریر است. نبود واحدهای تولیدی کافی در بخش لوازم التحریر نشان می دهد، این حوزه به شدت از کمبود سرمایه گذار رنج می برد، برای خروج از وضعیت به وجودآمده می توان متقاضیان سرمایه گذاری را به سمت تولید لوازم التحریر هدایت کرد تا بتوان خلاءهای صورت گرفته را با تولید ملی پر کرد.
هم وطنان هم با مدنظر داشته باشند، لوازم التحریر کودکان خود را به گونه ای تهیه کنند که هم کیفیت لازم را داشته باشد و هم از نظر فرهنگی مناسب بوده و در راستای کمک به اقتصاد و رشد و ارتقاء کشورمان باشد.
منبع: خبرگزاری مهر
افزودن دیدگاه جدید