حیف از مواضع خادم حرمین شریفین

گزارشی از واکنش‌ها‌ به لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌ ترامپ:

خرسندی ریاض و تل‌آویو‌ از لفاظی‌های ترامپ

 
خرسندی ریاض و تل‌آویو‌ از لفاظی‌های ترامپ

تهران- الکوثر: در حالی که کشورها و نهادها بین‌المللی‌ از اظهارات جنگ‌طلبانه‌ ترامپ انتقاد کردند، عربستان و صهیونیست‌ها‌ ابراز خرسندی کردند.

ذوق‌زدگی آل‌سعود از سخنان ترامپ

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،‌ مهم‌ترین‌ واکنشی که به اظهارات جنگ‌طلبانه‌ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور‌ آمریکا، صورت گرفت، واکنش عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا بود.

بلافاصه پس از سخنرانی ترامپ، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در گزارشی از این سخنان ضد ایرانی وی استقبال و اعلام کرد ریاض از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران استقبال می‌کند‌؛ زیرا لغو تحریم‌ها‌ علیه ایران سبب شد که ایران به توسعه موشک‌های‌ بالستیک و حمایت از گروه‌های‌ تندرو روی آورد.

خبرگزاری عربستان در ادامه افزود: تهران درآمدهای مالی اضافه ناشی از لغو تحریم‌ها‌ را به حمایت از گروه حزب الله و حوثی ها در تهران اختصاص داد.

در گزارش ارگان رسمی عربستان تأکید‌ شد که عربستان از قاطعیت آمریکا در قبال ایران استقبال و آن را تأیید‌ و از رویکرد ترامپ در این خصوص قدردانی و اعلام می‌کند‌ که ریاض به همکاری با آمریکا و متحدانش برای مقابله تهدیدهای مشترک و در صدر آن‌ها‌ تحرکات خصمانه ایران متعهد است.

خرسندی صهیونیست‌ها از گزافه‌گویی‌ها ترامپ

دومین استقبال کننده از سخنان ترامپ رژیم صهیونیستی بود. در این خصوص، «بنیامین نتانیاهو» ، نخست‌وزیر‌ رژیم صهیونیستی ضمن تروریست توصیف کردن ایران از رئیس‌جمهور‌ آمریکا خواست «با جرئت و شجاعت با ایران برخورد کند و توافق هسته‌ای‌ و رویکرد ایران را در منطقه تغییر دهد.»

در این بین، «يسرائيل کاتس» وزیر امور اطلاعات رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی از مواضع جدید دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد و احتمال داد که این رویکرد واشنگتن به جنگ ختم شود.

وی تاکید کرد که تل آویو از سخنان ترامپ استقبال و از آن حمایت می‌کند.

استقبال امارات و بحرین از لفاظی‌های ترامپ

در بین رژیم‌های‌ عربی امارات متحده عربی به تبعیت و دنباله‌روی‌ از عربستان سعودی از سخنان ضد ایرانی ترامپ استقبال کرد و اعلام کرد به‌طور‌ کامل از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران حمایت می‌کند‌.

خبرگزاری امارات در این خصوص اعلام کرد: «امارات به‌طور‌ کامل از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران حمایت می‌کند‌ و بار دیگر تأکید‌ می‌کند‌ که برای همکاری با واشنگتن برای مقابله با حمایت‌های‌ ایران از تندروی، متعهد است.»

همچنین، رژیم آل‌خلیفه در بحرین نیز از سخنان رئیس‌جمهور‌ آمریکا علیه ایران استقبال و اعلام کرد که بحرین از راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران به علت برنامه هسته‌ای‌، برنامه‌های‌ موشکی و حمایت آن از گروه‌های‌ تندرو در خاورمیانه حمایت می‌کند‌.

حمایت اتحادیه اروپ از برجام

اما در آن سوی جهان، اتحادیه اروپا از سخنان ترامپ اظهار نگرانی کرد و اعلام کرد که به برجام پایبند خواهد بود. «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد آمریکا نمی‌تواند توافق هسته‌ای‌ امضاء‌شده با ایران خارج شود.

وی در این باره به خبرنگاران گفت: «برجام، توافق‌نامه‌ای دوجانبه نیست. جامعه بین الملل و اتحادیه اروپا به وضوح اعلام کرده‌اند‌ که این توافق باقی است و باقی خواهد ماند.»

در این بین، مقامات ارشد فرانسه، انگلیس و آلمان به آمریکا درباره اتخاذ تصمیم‌هایی‌ که به توافق هسته‌ای‌ با ایران ضربه و آسیب بزند مانند اعمال تحریم علیه ایران، هشدار دادند.

روسیه: رویکردهای ترامپ محکوم به شکست است

وزارت امور خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد عرصه دیپلماسی بین‌المللی‌ جایی برای تهدید و اظهارات خصمانه نیست و چنین رویکردها و روش هایی محکوم به شکست است.

واکنش آژانس بین المللی انرژی اتمی 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که ایران به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای پایبند بوده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، گفته است در حال حاضر مستحکم‌ترین نظام بازرسی‌های هسته‌ای جهان در مورد ایران اجرا می‌شود.

البرادعی: چه پیامی باید به کره شمالی بدهیم؟
 

«محمد البرادعی» سیاستمدار برجسته مصری و مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از استراتژی جدید دولت آمریکا درقبال ایران، که «دونالد ترامپ» شب گذشته آن را اعلام کرد، انتقاد کرد.

البرادعی در پیامی توییتری نوشت: « ترامپ برخلاف یافته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافق هسته‌ای با ایران را تایید نکرد. ما چه پیامی برای کره‌شمالی درباره احترام به توافقنامه‌های بین‌المللی می‌فرستیم؟»

Share