معرفی رمان(طوفان دیگری در راه هست)

انجمن‌ها: 

 سید مهدی شجاعی از آن دسته نویسنده‌های پرکار بعد از انقلاب است که اغلب آثارش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است؛ چه آن زمان که به سراغ داستان‌های مذهبی و تاریخی همچون زندگی اهل بیت‌(ع) رفت و از دل آن کتاب‌های ماندگاری چون «کشتی پهلو گرفته»، «آفتاب در حجاب»، «پدر، عشق و پسر» و «کرشمه خسروانی» بیرون آمد و چه زمانی که بر روی موضوعات معاصر دست گذاشت و آثاری چون «دموکراسی یا دموقراضه»، «غیرقابل چاپ» و «مرد رویاها» را تالیف کرد.

هنر این نویسنده کهنه‌کار در پیاده‌کردن مفاهیم اسلامی و انسانی در غالب داستان است. موضوعی که می‌توان آن را در رمان «طوفان دیگری در راه است» نیز که یکی دیگر از آثار این نویسنده در حال و هوای معاصر است، به خوبی مشاهد کرد. 

داستان این کتاب در ارتباط با زنی به نام «زینت» است که اصالت او به خانواده سادات برمی‌گردد و در مقطعی از زندگی به واسطه عدم حضور پدر در بالای سرش و دوری از خانواده، به بیراهه کشیده می‌شود و به عنوان یک خواننده و رقاص در مجالس متعلق به دربار پهلوی حضور پیدا می‌کند ولی ناگهان در یکی از این برنامه‌ها اتفاقی برای او می‌افتد که به طور کامل مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.       

این کتاب چندین شخصیت دیگر نیز دارد که یکی پسری به نام «کمال» است و دیگری پدرش که «حاج‌امین» نام دارد. کمال شخصیت به شدت معصوم این داستان است که به واسطه همین صداقت، مورد لطف خدا قرار می‌گیرد و پدرش شخصیتی مخالف او است که در طول داستان درگیر اتفاقات مختلفی می‌شود.         

  

شاید خواندن همین چند خط برای فهمیدن سیر کلی داستان این کتاب کافی باشد، ولی این تنها بخشی از ماجرای پرپیچ و خم و جذاب این کتاب است. داستانی که مخاطب را وادار می‌کند تا کتاب را زمین نگذارد و یک نفس تمام 396 صفحه این کتاب را بخواند.           

«طوفان دیگری در راه است» فقط یک رمان نیست، بلکه می‌توان آن را یک کتاب آموزش اخلاق نیز دانست. سیدمهدی شجاعی که علاقه زیادی به بیان مفاهیم اخلاقی در غالب داستانی دارد، در این کتاب نیز از این علاقه خود، کمال استفاده را برده است و قصه‌ای را روایت می‌کند که در آن یک زن رقاصه، به واسطه توبه و بازگشت به درگاه خداوند به مراتبی از ایمان می‌رسد که باطن افراد را می‌خواند.  

ابتکار نویسنده از پیوند زدن سرنوشت یکی از شخصیت‌های اصلی داستان به زندگی شهید مصطفی چمران و گریز کوتاه او برای معرفی فشرده شخصیت چمران، داستان را خواندنی‌تر کرده است. البته این تنها اشاره تاریخی نویسنده نیست. بلکه نویسنده به واسطه روایت زندگی شخصیت‌هایش، از دو دوره مهم در تاریخ ایران سخن می‌گوید و با پرداختن به بخش‌هایی از فساد دربار پهلوی، داستان را تا پیروزی انقلاب و سپس آغاز جنگ و سال‌های بعد از آن پیش می‌برد و به این وسیله هم مروری سریع بر تاریخ معاصر کشورمان دارد و هم قصه اصلی کتاب را پیش می‌برد.

«طوفان دیگری در راه است» یک قصه معمولی نیست، شاید به همین خاطر باشد که تاکنون بیش از 9 بار تجدید چاپ شده است و وظیفه این کار همچون دیگر آثار سید مهدی شجاعی برعهده انتشارات «کتاب نیستان» بوده است.

Share